
ZÁKLADNÍ INFO DRONY
Zde najdete základní informace o dronech a jejich výběru. Dále pak co je potřeba splnit pro bezpečné používání dronů v dnešní době s odkazy na předpisy.
Typy dronů:
Hračky s možností pořízovat foto a video - jedná se o drony s certifikací hračky. Jde o velmi lehké stroje, většinou se stejnosměrnými motory, které jsou schopny natáčet a fotit v ne moc valné kvalitě. Nemají stabilizaci obrazu. Díky certifikaci, že jde o hračku, není potřeba na provoz žádná registrace dronu ani nutnost složit test pilota. Jejich provoz je pak možný kdekoliv, ale s přihlédnutím na okolní pohyb lidí je lépe vybrat prostor dále od obydlí, pohybu lidí a infrastruktury. Počítejte s kratší dobou letu, záleží však na daném výrobku, jak je koncipován. V drtivé většině jde o 4 rotorové modely. Málo kdy disponují pokročilými funkcemi a když ano, nelze se na ně spolehnout.
Drony pro běžné uživatele s možností focení a natáčení - jsou určeny pro náročnější uživatele, kteří chtějí fotit a natáčet videa ve vysokém rozlišení. Drony jsou již vybaveny autopilotem s komplet stabilizováním výšky a polohy a mají možnost návratu na místo vzletu. Stabilizace obrazu je samozřejmostí. Mají poustu pokročilých letových funkcí. Samozřejmostí je náhled obrazu pomocí displeje telefonu, tabletu (nebo integrovaným displejem ve vysílači). Této oblasti dronů se věnuji a díky společnosti smartwear ze Slovenska mám možnost testovat drony z produkce DJI. Počet rotorů je zpravidla 4, ale mohu být i 6ti rotorové i více. Roman Motyčka sepsal svoje zkušenosti s DJI drony a zde máte link na článek, který by neměl jen tak zapadnout !
Profesionální drony a drony se speciálním zaměřením - oblast pro profesionálně zaměřené firmy. Drony jsou osazeny například termovizí a dalším typem snímání, unesou i větší váhu. Počet rotorů spíše 6 a 8.
FPV drony - speciální kategorie pro stroje, které si v drtivé většině případů staví uživatel sám, včetně nastavení a zprovoznění. Je však možné si je u specializovaných firem nechat na zakázku sestavit a nechat zalétnout. Díky nim je pak možné zachytit dynamické záběry, které pomocí klasického dronu nelze zachytit. Počet rotorů zpravidla 4. Velikost je od Whoop drobečků, přes 2,5´stroje až po 7´ Long Range speciály. Cinewhoop typy mají kryty vrtulí a hodí se i do interiérů a vyznačují se větší bezpečností. Pro záběry se většinou na dron kromě FPV kamery instalují akční kamery vybavené stabilizací obrazu. Je však již dnes možnost zakoupit FPV dron včetně stabilní kamery a to například z produkce DJI: DJI FPV a DJI Avata.
Nový dron nebo bazarový?
Záleží na vaší finanční situaci a co od dronu očekáváte. Ideál je samozřejmě pořídít zcela novou věc, ale pokud je dobrý zdroj, lze výrazně ušetřit a svůj vysněný létající stroj si pořídit. A na co si dát pozor krásně popisuje kolega Roman Motyčka v tomto článku.
ZDE doporučuji přečíst tento článek od kolegy Romana Motyčky, který se na 100% věnuje FPV problematice.
Na nový dron se samozřejmě vztahuje záruka ze zákona, ale můžete si zaplatit DJI Care Refresh, což vám pak zajistí v případě havárie a poškození výměnu dronu za menší poplatek. Care Refresh kupujete ji jak elektronickou licenci na rok nebo 2. Pokud chcete využít tuto pojistku, musite fyzicky dodat dron. Je možné si připlatit u vybraných dronů i FLYAWAY Coverage. V tomto případě můžete o dron zcela přijít fyzicky a i tak dostanete za poplatek ekvivalentní náhradu.
Co je potřeba pro bezpečný provoz dronů, RC letadel:
Když si zakoupíte hračku, která je tak náležitě označena, nevztahuje se na vás povinnost zaregistrovat dron a složit zkoušku pilota. Můžete ji provozovat s ohledem na bezpečnost okolí "kdekoliv". Ideálně dále od infrastruktury a lidí.
Pokud však máte model letadla který váží více jak 250g, dron který váží více jak 250g a nebo tento dron / letadlo nese záznamové zařízení a přitom je váhově pod 250g, pak již musíte složit zkoušku pilota a zaregistrovat tento dron / letadlo. Zkoušku složíte jednou a obdržíte doklad o úspěšném složení. Tak stejně po první registraci stroje obdržíte "SPZ" kterou viditelně umístíte na svoje letadlo / dron. Tato SPZ je stejná pro všechny vaše modely. Samozřejmě lze absolvovat odborné školení, které vás připraví na vyšší kategorii. Základní registrace a zkouška vás zařadí do kategorie OPEN. Zde létáte převážně rekreačně s možností použít svůj dron / letadlo pro komerční záběry. Ale jste hodně omezeni prostorem, kde lze komerčně točit a fotit. Dále je potřeba si na základě map dodaných úřadem zjistit, jaká omezení se pro vaši vybranou oblast vztahují. Jsou místa, kde se nesmí s dronem / letadlem vůbec vzlétnout ať už rekreačně nebo komerčně. Komerčně to pak možné i je, ale pouze po udělení povolení od Úřadu pro civilní letectví. Pokud si nejste jisti, můžete kontaktovat příslušný úřad. Níže důležité odkazy:
Úřad pro civilní letectví - všeobecné informace včetně kontaktů
Registrace dronu / letadla včetně zkoušky pilota - zde se registrují noví uživatelé dronů / letadel včetně modelů
Dronview - po registraci uživatele zde plánujete svoje lety, které se pak promítají do aplikace aisview (zde si piloti klasických letadel plánují lety a uvidí vaši aktivitu). I bez registarce si ověříte podmínky pro let v dané oblasti. Pozor na ochranná pásma letišť CTR, ATZ, zakázané prostory včetně dočasných prostorů. Aktuálně na mapě v dronview aktivujte GRID (vlevo nahoře záložka) a tam uvidíte kolem velkých letišť v ČR dlaždice, kterí informují o maximálně výšce letu od místa startu.
Článek o postupu registrace dronu a zkouška pilota: ZDE
Všeobecně platí že:
- létáme na VLOS. Tedy na vizuální dohled (pilot stále vidí svůj stroj)
- při FPV letu na brýle je u pilota dohled, který vidí na letící stroj a kontroluje prostředí
- maximální výška letu nad terénem: 120m mimo ochranná pásma a GRID
- zákaz letru nad shromážděním lidí (více jak 10 osob)
- zákaz letu nad lidmi s dronem těžším jak 250g. Let možný jedině s certifikací dronu podle EU a to C0, C1 atd.
- zákaz letu přes infrastrukturu (silnice, železnice, VVN, řeky, mosty, plynovody atd.
- zákaz letu v NP, CHKO, PR. Ověřit možnost letu v CHKO na příslušných úřadech. NP jsou pouze na povolení úřadu pro civilní letectví a tím pádem již musíte vlastnit vyšší kategorii pro létání