
Podvozek

19.6.2001
Šrouby M3 - křížové
4.3.2001
Ve stavebnici XRAY T1 jsou použity křížové M3 šrouby se zápustnou hlavou, které jsou šroubovány ze spodu do duralových dílů. Utáhnout jdou velmi zlehka, ale potíže může dělat jejich povolení. Na křížové šrouby se musí - respektive šroubovák - tlačit, aby břity šroubováku nevyklouzly z drážek, což se stává velmi často a dochází k poškození šroubu. Takový šroub nejde potom normálně povolit šroubovákem, když je to nejvíce třeba. Proto doporučuji šrouby vyměnit za tytéž jen s imbusem místo kříže - balíček 30 šroubů stojí 190,- Kč.

Tlumiče SERPENT
24.2.2001
![]() |
Tlumiče SERPENT dodávané k podvozku XRAY T1 se vyznačují možností, bez nutnosti je rozebírat nebo měnit olej, nastavení čtyř poloh síly tlumícího efektu. Sestava pístu obsahuje mino vlastní píst i šablonu jejímž pootáčením se mění počet otvorů, kterymi při stlačování a povolování proudí olej. Lze nastavit jeden až čtyři otvory. Při nastavení jednoho otvoru se tlumič chová stejně jako kdyby byl použit hustý olej, při čtyřech otvorech řídký olej. Nastevení se provádí vytažením pístu do krají polohy a pootočením tak, aby píst zapadl do drážek v těle tlumiče a se šablonou se daly po skocích nastavovat počty otvorů. Nastavení od krajni levé polohy otáčením do prava: 4 > 3 > 2 > 1
|
V sobotu (17.2.2001) jsem si dovezl, jak již jsem avizoval, nové auto XRAY T1. Včera a dnes jsem dokončil stavbu podvozku. Vše šlo dle očekávání dobře, jen to mohlo jít ještě o něco lépe kdybych měl dobré, tedy skutečně dobré imbusové šroubováky 1,5 a 2 mm. S tím co mám, klasické zahnuté imbusové klíče "L" a krátké imbusy v hliníkové rukojeti, to sice šlo, ale nebylo to ono. Tak jsem hned objednal alespoň právě 1,5 a 2 mm imbusové šroubováky HUDY. V tomto podvozku je použito poměrně dost imbusových "červíků" pro 1,5 mm a všechny šrouby s půlkulatou hlavou pro 2 mm imbusové šroubováky.

Původní stránku týkající se podvozku Yokomo jsem přesunul sem.

Po otevření krabice je nutné zkontrolovat nejen počet očíslovaných sáčků, ale hlavně obsah těchto sáčků. Postupujeme dle návodu ke stavbě a po jednotlivých krocích kontrolujeme obsah sáčků s požadavky dílů právě pro daný krok montáže. Tato příprava se při vlastní stavě mnohonásobně vyplatí. Pokud vyndáváme jednotlivé díly při kontrole ze sáčků vždy je do patřičného sáčku vrátíme. Pokud je vše OK. Pustíme se do stavby.
Tentokráte jsem se nesnažil být chytřejší, opustil jsem staré české "... jestliže to do půl hodiny nefunguje, prostuduj návod!" a postupoval jsem striktně podle dobře zpracovného návodu - obrázkového návodu.
Ještě je nutné připravit si kvalitní nářadí:
- kvalitní křížový šroubovák střední
- sadu "precizních" křížových šroubováků
- sadu nástrčkových klíčů (4 4,5 5 5,5 6 7 8 10)
- "vyřezávací" nůž (modelářský nůž)
- pinzetu (sadu pinzet)
- štípací kleště
- může se hodit i minisvěrák

Co se týče vlastního stavebního postupu je, jak jsem již uvedl, dobře popsán v návodu a k tomuto není co dodat. Zmíním se jen o nutnosti precizně odžezat díly od "stromečků" i u dílů, které jsou volně v sáčcích je nutné ořezat zbytky po lisovacích otvorech. Pro utahování šroubů lze použít i akumulátorový šroubovák (vrtačku) s nastaveným momentem utažení na nejmenší sílu, jinak se dá lehce strhat závit v plastových dílech. Ještě je dobré si uvědomit, uvažujeme-li o pozdějším závodění, měl by náš model splňovat již od začátku soutěžní propozice pro danou kategorii v mém případě E 1:10 GTM.
Podvozek mám hotový, vyplatilo se mi postupovet přesně podle manuálu. V průběhu práce se objevila jen jedna vychytávka. A to při plnění olejových tlumičů. Když sem si zkoušel na nečisto zašroubovat "Shock Cap" (víčko tlumiče) šlo vše OK. Problem nastal až tam byl olej. Vždy při prvním nasazení šlo víčko přes závit. Zde stačilo po nasazení víčka otočit prvně půl závitu vzad a víčko dosedlo správně na závit. Pokud by tomu tak nebylo a víčko by šlo přes závit, může se lehce stát díky oleji, že víčko půjde lehce utáhnout a vytvoří si svůj vlastní závit. :-(
Sestava STŘEDNÍ HŘÍDEL (Center Shaft Assembly) str. 6 orig. manuálu

Olda Podlešák dovezl ze závodů zajímavý poznatek. Jedná se o drobný detail v sestavě "Center Shaft Assembly" kdy k sastavě velkého hnacího kola (Spur Gear) a hlavního rozvodného kola (Main Gear Adapter), je připevněn vodící doraz převodního řemenu (Maing Gear Adapter Flange). Vodící doraz je zasunut přes čtyři kolíky do hlavního převodného kola. Otřesy a posuny řemenu může dojít k posunutí vodícího dorazu převodního řemenu tak, že obrušuje vnitřek rozvodné skříne. Vodící doraz stačí přilepit kapkou vhodného sekundového lepidla.