
Karosérie
Karosérie - Dodge Stratus - Andy's - 29.7.2001
Lexanová karosérie:
Výrobce: Andy's, Název: Dodge Stratus
"Podědil" jsem úplně novou karosérii Dodge Stratus v bílé barvě "Team HVP Modell" s modrou aplikací. Tato karosérie byla původně určené k testování možnosti použít vyřezanou samolepící fólii lepenou na líc karosérie. V podstatě lze říci, že testy dopadly dle očekávání na exponovaných místech se fólie odřela a sloupla na ostatních místech drží dobře. Ještě musím podotknout, že v případě velmi tenkých konců dochází k samoodlepení, ale celkově karosérie po mnoha závodech vypadá celkem dobře.

Karosérie - Dodge Stratus - HPI - 2.12.2000

Lexanová karosérie:
Výrobce: HPI - Hobby Product International, Název: Dodge Stratus, Part #:7316
Barvy:
Co se týče barevné kompozice je to tzv. "z nouze cnost". Vysvětlím. Moje oblíbené barvy jsou modrá, bílá, černá a některé odstíny červené a fialové, nicméně jsem zjistil, že reflexní barvy vidím poněkud lépe a z tohoto praktického důvodu jsem sáhl po reflexní oranžové a bílé v kombinaci do klínu a modré křídlo
Protože kolegové neměli úplně ty nejlepší zkušenosti s reflexními barvami Tamyia - loupaly se - mě se loupaly i nereflexní sáhl jsem tentokrát pro barvy CUSTOM COLOUR. Dnes, po mnoha v mém podání brutálních nárazech, se barva ani nehne.
Použité barvy:
- CC Fluorescent Orange - Part #: 176O
- CC Brilliant White - Part #: 175W
- CC Midnight Ice - Part #: 178IDB

Ještě chvíli se zdržím u sprayových barev CUSTOM COLOURS. Celou škálu barev CC lze rozdělit do pěti skupin:
- Regular Colours - našinec by řekl "běžná barva"
- Metallics - matalízy
- Fluorescents - reflexní barvy, aby byly opravdu reflexní je nutné, jak jistě víte, podstříknout je bílou barvou
- ICE CANDY - chladné "průhledné" barvy pro docílení zvláštních efektů nutno podstříknout zákládní stříbrnou barvou "Crystal Base Silver #178ICB" - poslední zvláštní skupinu tvoří jediná barva:
- White Pearlescent - speciální bílá barva, vytvářející ve sprváné kombinaci s ostatními barvami "perlový efekt"
Náplň barev je 150 ml, což pohodlně stačí na celou karosérii a ještě něco zůstane.
Stříkání (Painting):
Karosérie HPI je vybavena pro stříkání barev z vnější strany ochrannou fólií což značně usnadňuje práci a také maskovací samolepky pro okna přesně padnou. Pro vnitřní maskování jsem použil "běžnou" maskovací pásku příště sáhnu po 3M pásce, neboť jsem nebyl úplně spokojen s rozhraním barev. Co říci k vlastnímu stříkaní, snad jen to, že jsem byl překvapen ventilem a tryskou barev CUSTOM COLOUR. Ventil fungoval naprosto precizně na tlak prstu a propouštěl vždy přiměřené množství barvy. Tryska vytváří stejnoměrný příjemně směrový proud barvy a hlavní je, že "neplive" barvu po kapkách pri opětovném zmáčknutí ventilu. Stříkal jsem 4 vrstvy reflexní oranžové (stříkal - vytvářel velmi tenké vrstvičky) a dával jsem si na čas s proschnutím jednotlivých vrstev - interval 30 min. Pak přišly na řadu 2 vrstvy bílé tam kde bylo maskování a celé jsem to ještě třikrát přejel bílou. Celkově jsem tentokráte spokojen, samozřejmě, že některé drobnosti bych teď udělal jinak - tak že, až zase příště.
Karosérie - Honda Accord - 7.7.2000
Při stříkání karoserie jsem postupoval podle návodu, pokud koupíte karosérii od HPI bývá přiložen obrázkový návod. Tak, že to tu nebudu celé opisovat. Zvolil jsem nejdříve nástřik a poté vystřižení. Myslím si, že příště to budu dělat obráceně, nebot i při pečlivém vystřihávání se tu a tam z lemu odloupl kousek barvy. Možné příčiny vidím buď v tom, že tento postup je nevhodný, nebo vrstva barvy byla příliš silná.nbsp; Dalším problémem v designerské práci na karoserii byly obtahy oken. Zvolil jsem nejjednodužší způsob, obtáhnou z licní strany okna černým speciálním fixem na plasty (nelze smazat) PANDUIT (Part. No. PFX-0) - upřimě: výsledek nic moc - patrně to bude chtít lepší technologii a postup.
Asi nejhorším co mě potkalo byly čtyři díry pro držáky karoserie. Asi hodinu jsem měřil, skoušel, zase měřil ve chvíli kdy jsem si byl jisty tak jsem je tam "vyšil". Po odskoušení jsem zjistil, že by měly být o cca 5 mm víc k čumáku, tak že znova. Přední díry mi sedí tak teď ty zadní, ty by měly být přesně. Prostě se mi nedařilo zapoměl jsem na ofset 5 mm, tak že znova a vedle. Karoserie nyní sedí. Taď jen samolepkama s reklamou zalepit "falešné" díry a je hotovo.
První "kastle" je hotová, na pohled z větší vzdálenosti cca 2 m vypadá obstojně, ještě z metru by to šlo. Až budou fotky dam je sem. UPDATE Fotky nebudout, něž jsem stačil auto vyfotit tak má změněný design. Při každém narazu nebo dokonce od odletujících kamínků od kol se barva z kastel odlupuje, příčna je popsána níže.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Poučení z první karoserie:
- Prvně vystřihnout, důkladně oblepit, aby se barva nedostala kam nemá a pak stříkat.
- Stříkat za bezvětří nebo v uzavřené místnosti. UPDATE "Nestříkat - jen tak poprášit".
- Nechat důkladně proschnout.
- Připravit si ověřenou šablonu pro díry na uchycení karoserie - ZMĚNA - díry pro uchycení karosérie je nutno naměřit a vyvrtat přímo proti podvozku před stříkáním, dokud je přes průhlednou karoserii vidět.
Co budu muset ještě zjistit:
- Jak se stříkájí přechody barev.
- Jak malovat a čím - obtahy obrysů oken, dveří atd.
Na moje stesky jak se mi nepovedla karoserie mi kdosi odvětil: " ... se divím, že sis s tím dal tolik práce, jako začátečník ji rozbiješ dřív, než ji stihneš někomu ukázat!" .. smích i můj. UPDATE Je to pravda.
UPDATE Teď už vím, kde jsem udělal chybu při stříkaní karosérie a proč se mi barva loupe. Předně, domnívám se, že je nutné karosérii přebrousit 500 "šmyrgl" ve vodní lázni bude dostačující. Další už je jen ve stříkání. Protože jsem to minule dělal poprvé, chtěl jsem aby nástřik byl jednolitý. Přesto, že jsem stříkal několik vrstev po zaschnutí předcházející barva se loupe. Příčina je příliš mnoho vrstev. Teď jsem si vyzkoušel na odloupaných místech přebroušení a nástřik jen tří vrstev. Zespodu to vypadá jako by to bylo jen poprášené, ale z lícové strany to tvoří jednolitou plochu. Možná, že by se snesla ještě jedna finální vrstva. Pokud mluvím nyní o vrstvě jedná se spíš jen o takové "poprášení". Opět jsem použil barvu Tamiya ve spreji.
3.8.2000 UPDATE Oprava karosérie:
Protože mí ulítl po nárazu kust lexanu před předním pravým kolem, a domnívám se, že díky tomu jsem přišel o ramínko neboť kolo nebylo dostatečně chráněno pustil jsem se do opravy. Nejdříve jsem dostatečně omyl a odmastil opravované části. V první fázy jsem lepidlem LOCTITE Super Attak přilepil odštíplý kousek (2.5 x 2.5 cm) proužkem lexanu tak abych zafixoval jeho polohu. Pak jsem lepící páskou DUCK (šedá se struktůrou vláken) místo s dostatečnou rezervou jak přelepil z lícní strany tak i podlepil. Výše jmenovaná páska ma velice dobrou přilnavost a díky svým vláknům i dobrou pevnost. Po prvních jízdách mohu říci, že se mi tato oprava nejspíše povedla, neboť opravované místo je pevné, ale přitom dostatečně pružné aby odolávalo nárazům.