Hanácký letní pohár 30.8.2008 – nejen Micro testy

Igor Vlahovič


<p>
Stále jsem hledal příležitost, kde a kdy vyzkoušet podvozek NANDA NRX-18 v ostrém závodě. Doposud to byla pouze kategorie 180 s 5ti
články NiMh. Ideální volbou byla účast na sobotním závodě Hanáckého letního poháru (dále jen HLP) v Prostějově na domácí dráze. Radek
Skopal byl odpočat po dovolené a tak nebylo nic jednoduššího, než se na závod HLP vypravit společně a udělat srovnávací test: NANDA vs XRAY M18
Pro. Radek má vybavení elektroniky stejné a je velmi dobrý jezdec – což je záruka kvalitního porovnání. Ale samozřejmě se nejela pouze kategorie
Micro, ale i MASTERS a STOCK. O těch se zmíním také.
</p>
<p>
Účast byla velmi malá. Celkem přijelo změřit svoje síly 14 jezdců. Tedy 16, ale oba Pekařové museli dříve odjet a tak finálové jízdy
se jely v počtu 14ti jezdců nakonec. Dráha připravená výborně, jelo se klasickým směrem. Slunečný den. Příjemná teplota. Lepší
podmínky jsme si nemohli přát. Začalo se brzy a konec závodu byl 14:15 přátelé. Všechno šlapalo jako hodinky a kdyby se nemuselo čekat na baterie, byl by konec ještě dříve. No nic, pojďme se podívat, jak to na takovém rodinném závodě probíhalo a to podotýkám v naprosté pohodě
a klidu.
</p>
<p>
<b>MASTERS </b>
</p>
<p>
Kluci z STS Chvojkovice Brod nezklamali a opět přijeli v plné parádě. Milan Peška, Mirra Dolanský a Ríša Granát. Tři do mariáše…Chtěli obsadit
všichni společně první tři místa, ale to se jim až tak nepovedlo. V rozjížďkách jim jízdu zkrášloval Zdeněk Pekař ml. s motorem střídavým 10,5T. A jel
moc hezky a vyrovnaně. Ale kluci to měli přece kapánek rychlejší a tak zatímco Zdeněk kroužil kolem 23. kol, kluci Mirra a Milan dosáhli na hezkých 24 a
potom i 25 kol v rozjížďce. Domácí David Hirt dával běžně 24 kol. Vše myšleno za 5 minut jízdy. Koutný Aleš měl v modelu Ford Mustang snad Miga,
protože jel v MASTERS kategorii a oproti ostatním to byl obrovský rychlostní rozdíl. Otázkou je, proč nenastoupil do STOCK kategorie.
</p>
<p>
Finále MASTERS bylo již bez Zdeňka Pekaře. Ale kluci z STS jeli opravdu vyrovnaně. TQ na finále získal Mirra Dolanský. Ovšem dvě finále vyhrál kolega
Milan Peška a tak se radoval z prvního místa. Mirra po výměně vadného řemínku najel i 25 kol jako jediný. Ríša Granát se chtěl s nimi dostat
na bednu, ale tento plán mu skřížil David Hirt, který skončil třetí. A bylo vymalováno. Ríša se musel spokojit s bramborovou medailí.
</p>
<p>
<b>STOCK </b>
</p>
<p>
To by jste nevěřili, jak to tomu Toníkovi Pospíchalovýmu jede. Vyhrál všechny rozjížďky s nájezdem 21 kol. Nejrychlejší kolo měl Toník 13.777. Držel
se ho Pekař Zdeněk senior a i Tomáš Frantal. Ale Tonda byl jednička dne. Nenadával, jelo mu to a soupeři byli také korektní. Tento den se mu líbil.
</p>
<p>
Ve finále Toník opět potvrdil svoje jezdecké kvality. Nejenže získal TQ, ale i ve finále jel výborně a najel i 22 kol s nej kolem 13.764.
Dvě finále vyhrál a nedal nikomu šanci. Vivat Tonda, vivat Tonda… Druhý skončil celkově Tomáš Frantal a třetí potom Jaroslav Kopecký ml. Ve
finále byli jen tři a tak i všichni klidně jeli bez stresu a nervů – na všechny se přece dostane, ne ?
</p>
<p>
<b>MICRO </b>
</p>
<p>
Dostáváme se k nejmenší a super rychlé kategorii dne. Ano přátelé – micro modely All Inclusive. Nyní vás možná trápí otázka: Igor Vlahovič jel NANDA NRX.
Jak dopadl ? Jak se mu jelo ? Atd atd… Radek Skopal coby kvalitní soupeř s modelem XRAY M18 PRO. Do toho ještě mladý Hájek Svatopluk taky s XRAY M18 PRO.
Máme se na co těšit.
</p>
<p>
Rozjížďky probíhaly ve znamení Radka. Jel výborně a čistě a vždy najel 21 kol. K nájezdu 22 kol mu zbývalo pár setin sekundy, přesný čas jest 5.00.447.
Radek měl od začátku motor Mamba 6800, regulátor Tekin a LiPo baterie KOKAM. Igor se ho však držel po celou dobu jízd a najížděl 21 kol stabilně. K nájezdu vysněných
22 kol mu chyběly necelé 3 sekundy. Igor jel rozjížďky s nečasovaným motorem 300, regulátorem GM V12 a LiPo bateriemi DESIRE POWER. Mladý Hájek
osadil model XRAY M18 PRO soustavou střídavou TEKIN s motorem 6900. Nejmladší účastník Martin Hrubý jel XRAY M18 s motorem 300 a 5ti články NiMh.
Pekař Zdeněk senior pro poruchu regulátoru odstoupil ze závodu. Svatopluk Hájek st. jel klasický stejnosměrný systém s regulací LRP Quantum a
střídal LiPo a 6ti článek NiMh.
</p>
<p>
TQ na finále si zaslouženě vyjel Radek s modelem XRAY M18 PRO. Hned za ním Igor s NANDA NRX a třetí Hájek Sváťa ml. Jak to bude ve finále ?
Kdo bude mít tvrdé nervy ? Igor byl nucen pro poruchu motoru 300 (ukroutil kontakt z motoru), použít střídavý systém TEKIN s motorem 6900.
Jinak byl rozhodnut dokončit závod s předešlou kombinací, protože mu více vyhovovala. Ale změna je život… Oba piloti Radek i Igor měli v jedné
z finálových jízd technický problém. Radek v první jízdě problém s odlepeným a přetrženým mechem. Potom ještě v poslední finálové jízdě měl
rušení, kterým tak možná přišel o první místo celkově. Ale jinak držel best lap dne v kategorii a byl o trošičku lepší. Igor vyhrál první a
poslední jízdu. V druhé se mu posunulo mechové kolo po nárazu směrem do podvozku a půl závodu krotil model díky tření. Ale poslední finálová jízda
byl opravdu srovnáním a to krásným. 9 kol jel Igor za Radkem s odstupem cca 2 metry a čekal na chybu soupeře. Několikrát měli i těsný
kontakt, ale vždy to bylo v mezích fair play. V devátém kole však Radek měl problém s rušením a ztratil s Igorem kontakt a ten už svůj náskok
nepustil. Celkově tedy Igor, Radek a Svatopluk Hájek ml. Ten dnes neměl svůj den a dělal chyby a to zbytečné. Na XRAY Challenge jsem s ním měl problémy se
od něj odpoutat, dnes to takový problém nebyl. Najel nejvíce 19 kol a to měl zmiňovaný střídavý systém TEKIN. Jak vidíte – není to jen o rychlosti…
Ale překvapením dne byl nováček Martin Hrubý. I když byl evidentě nejpomalejší v poli, skončil na 4. místě. A až za ním Svatopluk Hájek st. Ano i on měl
technické problémy, ale závod je závod a nic to němění na situaci, že Martin má kariéru před sebou.
</p>
<p>
Na konec závodu byly předány hezké ceny a všichni se spokojeně rozešli s pocitem krásně stráveného závodního dne. Myslím, že tento názor jsem
nesdílel jenom já, ale všichni borci dne.
</p>
<p>
<b>Na závěr přináším pro majitele podvozku NANDA NRX moje nastavení modelu na závodě: </b>
</p>
<p>
<b>Šasi</b> – plný karbon
</p>
<p>
<b>Diferenciály</b> – kuličkové, dotažené napevno. Vpředu i vzadu stejný dotah
</p>
<p>
<b>Baterie </b>- LiPo DESIRE POWER 2S 850 mAh 15C
</p>
<p>
<b>Regulátor:</b> GM V12 a potom TEKIN Mini Rage
</p>
<p>
<b>Motor </b>- Speed 300 a potom TEKIN 6900. S motorem 300 jsem dokázal několikrát pokořit hranici 14 sekund na kolo. S TEKIN 6900 nikoliv. Paradoxní, že ?
Prostě klidná jízda je klidná jízda.
</p>
<p>
<b>Tlumiče </b>- nastaveny kolmo. Tedy ve spodním ramenu na vnější straně a na držáku tlumičů také na vnější straně. Nastavil jsem tak styl „motokára“. Model pocítil
sebemenší hrbol a přitom seděl jak přibitý. Při nájezdu na pokličku jen nadskočil a jelo se dále. Žádný náznak přetáčení.
</p>
<p>
<b>Karoserie</b> – Mazda 6 Protoform
</p>
<p>
<b>Obutí </b>- mechová kola GRP o tvrdostech: přední 45, zadní 35
</p>
<p>
<b>Nastavení modelu na závod celkově</b> – všechna kola se dotýkala vozovky. Tedy 0 sklon, pouze zadní sbíhavost a mírná přední rozbíhavost.
Světlost podvozku byla cca 3mm. Použil jsem přední horní ramena 3. stupňová namísto továrních 6. Tak snad jsem na nic nezapomněl a pomůže
to majitelům tohoto podvozku při ladění. Předem upozorňuji, že si s nastavením musíte pohrát a chovat se k modelu jako k 10sítce. Kontroloval jsem
downstopy po každé jízdě a vše kolem toho spojené. U mnoha fotek máte opět popisky. Zatím naschle přátelé na dalším závodě.
</p>