12 hodin v Blansku opět úspěšně

Igor Vlahovič


<p>
Je 12.7.2008 a za několik minut proběhne start 9.tého ročníku vytrvalostního závodu 12 hodin v Blansku. Ano přátelé, start přesně ve 12:00
a konec přesně ve 24:00. Jede se za každého počasí, snad jen kdyby padaly trakaře, tak by se závod přerušil. Většina týmů se připravila
důkladně a to i pro případnou vodu. Některé týmy to nechaly na poslední chvíli a sháněly piloty a vybavení. Ale i s málem se dá zajet dobrý
výsledek. Prostě adrenalin od samého začátku. Přihlášeno je na začátku 10 týmů. Dva nakonec účast odříkají a tak ve hře o prvenství zůstává
8 týmů. Losuje se směr jízdy a pořadí na startu. Nakonec se vozy řadí po vylosování pořadí takto: RC Drift, RC Liberec, MPM Hobby Team, RC Blansko,
RC Prostějov, Team Airspeed, Omega Racing Team Žamberk. Ještě před startem se ladí stroje a jednotlivé týmy vybírají svého prvního pilota,
který zahájí dnešní závod. Půl hodiny před startem se uzavírá dráha. Závod odstartoval starosta města Blanska při asistenci pana Gerharda z firmy MPM.
A jedeme pánové a dámy… 12 hodin nonstop jízdy s jedním modelem, s výměnou baterií, obutí, motoru a náhradních dílů v průběhu závodu.
</p>
Těsně po startu se ukazuje, že půjde o „vyrovnaný“ závod. Modely krouží stejnou konstantní rychlostí a těsně za sebou. Jen je rozdíl mezi piloty a jejich
ideální stopou. První výměna baterií cca po 18 minutách. Někteří mění i později. Výměna jde týmům od ruky. V depu stráví například RC Prostějov na začátku
závodu 15 sekund, v dešti je to už jen 10 sekund… Výměna baterií je dost podstatnou záležitostí a tak držák baterií má každý tým vyroben individuálně a do
závodu si toto tajemství nechává pro sebe.
</p>
<p>
Už po dvou hodinách závodu jsou vidět rozdíly, ale všichni krouží. Do popředí se dostávají tými MPM Hobby Team, RC Liberec a Blansko. MavAll Racing zatím
nevypadá, že by byl kandidátem na první místo. RC Prostějov mění snad jako první obutí, protože model dle manažera týmu Zdeňka Pekaře nemá patřičný
grip. V podstatě cca prvních 6 hodin závodu se nedělo nic fatálního a průběh narušil až první prudký déšť cca kolem 18 té hodiny.
</p>
<p>
Závod je na pár minut přerušen a pak je vyhlášeno 3 minuty do startu a pokračuje se dále. Týmy připravují změnu obutí a obalují elektroniku proti vodě.
A nyní se ukazuje, kdo se lépe připravil na extrémní mokro a začíná se měnit pořadí. Mění se první regulátory a přijímače, serva… Modely se některým
týmům opětovně zastavují a mechanici hledají závadu. RC Prostějov jezdí na poslední pozici a musí dohnat ztrátu na Omega Racing Team. Klub RC Prostějov
má problém s regulací LRP. Nic nehoří, nesmrdí, ale nejede to. Nakonec ale tým pokračuje a jak to probíhalo u tohoto týmu se dozvíte na konci článku.
Omega Racing Team také stojí delší dobu v depu s blíže neurčenou závadou. To je šance pro Prostějov, který v mokru pokračuje. MavAll racing team
poprvé vystrkuje růžky a dává najevo, že voda mu nedělá evidentně problémy.
<p>
Cca po 8. hodinách závodu trať pomalu osychá. Ale je stále více vlhká a tak piloti musí své 2WD stroje umět krotit na výjezdech. Je to nádherná
podávaná, jak komu to jde. RC Prostějov stále bojuje s Omega Team a už mu moc neschází k tomu, aby se dostal na 7. příčku v celkovém pořadí. Team Airspeed jede
bez závad a drží se uprstřed pole. RC Blansko má také několik zastávek. Ale zatím pokračují. Blíží se ale další déšť… Je otázkou času, kdy se to
spustí podruhé. Je cca 21:00 hodin…
</p>
<p>
Pilot Igor Vlahovič z RC Prostějov byl jedním z jezdců, kteří zažili přechod ze skoro sucha do prudkého deště a bouřky. Přicházelo to pomalu, ale jistě.
Na koho to na tribuně vyjde ? Fouká prudký nárazový vítr. Model občas mění směr. Ale jede se dále. A pak to přichází. Vítr se náhle uklidňuje a z nebe se snáší
proudy vody. Pak opět začíná foukat vítr, takže i borci na zastřešené tribuně nejsou na 100% chráněni. Do očí jim svítí blesky, proti halogenům
na konci cílové rovinky vidíme neskutečné peklo na zemi. Hřmí každou minutu. A modely jedou. Pak už nejedou, ale rozráží si vodu, která je cca ve výšce cca 5mm.
Auta zpomalují a baterie se mění díky odporu nyní častěji. RC Omega Team už v tu dobu nepokračuje pro technickou závadu. Rc Blansko opravuje regulátor, přijímač
a nakonec servo. Nakonec odstupuje také. RC Prostějov je stále ve hře. RC Prostějov ztrácí na RC Blansko cca 15 kol. MavAll racing team získává náskok před MPM Hobby Team a Libercem, kteří
také stále vytrvale proráží vodní hladinu na trati. Prostějov se zastavuje a řeší problém s regulátorem. Už podruhé. Nyní je problém s GM V12. Na RC Blansko stačí nakroužit
7 kol a mohou se dostat o stupínek výše. A tak po půl hodině se regulátor rozhodl tým podpořit a dovoluje jim najet ještě o 3 kola (slovy TŘI) navíc. Pak se opět
zastavuje. Je cca 40 minut do konce závodu. <b>Omega Team, RC Blansko a nyní RC Prostějov are out of Race…</b> 5 týmů pokračuje v boji. MavAll jede najistotu.
</p>
<p>
Bufet je těsně před koncem závodu již plně obsazen zejména domácím klubem Blansko. Kofola a pivečko teče proudem. Ale na dráze se ještě zdaleka nekončí.
Pavel Magda, který celý závod řídí ohlašuje 3 minuty do konce závodu. MavAll zajíždí do depa. Servo jede, motor nikoliv. Ale už to mají v kapse přátelé. Jediné co
tým mrzí, že neprojedou cílovou páskou až Pavel zahlásí konec závodu. Ale je to jen malá vráska na jejich úspěchu. Druhý vítězný tým MPM Hobby Team a třetí
RC Liberec protínají cílovou pásku společně a nerozdílně. A pak… po ukončení závodu ještě krouží pro diváky po dráze dále. Krásný pocit pro členy těchto týmů. Model jim
vydržel až do úplného konce. A všichni členové týmů na tom měli zásluhu.
</p>
<p>
Přichází slavnostní vyhlášení výsledků, předání pohárů a šampusů. Jako na závodech monopostů se slaví otevřením láhve a i Tomáš Knopp křtí své kolegy plnou dávkou
této tekutiny. Není se čemu divit. Jezdci si navzájem gratulují k úspěchu. Dojet až do konce se nepodařilo všem, ale i účast je podstatou celé
akce. Déšť opravdu zamýchal pořadím a kdyby nepršelo… Ale to je jen kdyby…
</p>
<p>
<b>Nyní se pojďme podívat pod pokličku RC klubu Prostějov. Jak to bylo u něj a co se řešilo v krizových situacích. </b>
</p>
<p>
5 členů tohoto týmu se domlouvalo na poslední chvíli. Baterie, model a další drobnosti se chystaly těsně před závodem. Trénink byl rychlý a moc
se při něm nestačilo nakroužit. Ale jedeme ne ? No jasně že ano. Ve 12:00 je auto na startu a Jakub Vícha zahajuje prvních 20 minut jízdy. A jede dobře. Občas chybuje,
ale jinak dle slov Zdeňka Pekaře (manažera týmu) vše <b>ok…</b> Pak nastupuje David Hirt. Jede opatrně, uhýbá až příliš ostatním. Tým trochu ztrácí, ale nastupuje
Zdeněk Pekař a matador tohoto týmu jede dobře. Po něm kouzelník Karel Bečička. S 2WD jede poprvé, ale je vidět, že má cit v rukou. Celý kolotoč uzavírá
Igor Vlahovič (zatím bez komentáře). Jen asi to, že dle slov kolegů týmu jede taky dobře.
</p>
<p>
První déšť zastavuje tento tým po cca 6ti hodinách závodu. Regulátor LRP svítí, ale nejede. Jakub vytahuje regulaci Robitronic Cube. Trvá dost
dlouho, než se vše předělá. Ale i pak se nedaří provést kalibraci. Co nyní pánové ? Konec ? Ne, ne a ne. Na řadu přichází instalace regulátoru
GM V12. A cca po hodině odstávky vyráží Zdeněk Pekař zpět do boje. Jelikož se daří stahovat náskok Omega Teamu, David Hirt se ujímá naplno
roli mechanika a řídit model přenechává Igorovi. Fakt je ten, že jízda mu moc neseděla, ale práce v depu byla na výbornou a díky němu tým dosáhl
na krásné 6. místo celkově. Díky Davide. Podobný názor zaujímá i Jakub Vícha. I on se stará o depo. A tak se o pilotování starají Igor, Zdeněk a Karel.
A jde jim to skvěle. Krouží a postupně se dostávají před Omega Team a nakonec i před RC Blansko. Pak se zastavují navzdory svým jezdeckým kvalitám.
Ale balí to spokojeni. Vždyť na to, jaká byla příprava… Příští rok to bude úplně jinak. A nyní k profilu týmu:
</p>
<p>
<b>Zdeněk Pekař -</b> manažer týmu. Skvělý pilot, občas nervózní a impulsivní. Ale dokáže tým podržet.
</p>
<p>
<b>David Hirt – </b>nesmělý pilot, zato zkušený mechanik. Díky němu vše dopadlo na výbornou pro tento tým.
</p>
<p>
<b>Karel Bečička – </b>pilot nevšedních kvalit. Co vezme do ruky, to jede skvěle. I on má v průběhu pohotová řešení a týmu dává chuť pokračovat.
</p>
<p>
<b>Jakub Vícha -</b> pilot, který se s 2WD prý trochu trápil, ale ve stocku jede skvěle. Nabíjí baterie 10A a pak i 2WD Tamiya F103 GT jede jako střela.
</p>
<p>
<b>Igor Vlahovič -</b> mistr „obrubníků“. Za sucha i brutálního deště jede stopu dle Zdeňka jako robot. Účast na 12ti hodinovce byla doma podmíněna protislužbou –
manželka touží po druhém dítěti. A tak Igor uzavírá rodinnou dohodu a v sobotu již stojí na tribuně.
</p>
<p>
Tak to je vše vážení. Už více ze mne nedostanete. Jirka Toman pro vás nafotil profesionální foto, které uvidíte (nebo jste již viděli) <a href=“ https://masters.cz/fotostripky-dvanactihodinovka-blansko-87542″ target=“_blank“>v jeho příspěvku</a>.
Já neměl moc času fotit, ale nakonec ten večer jsem přece jen zdokumentoval. Stáhněte si a podívejte se na to, jak to probíhalo v mohutném
dešti. Foto i video najdete na <a href=“ http://www.mediafire.com/?xsd0dla2jrn“ target=“_blank“>tomto odkazu</a>
. Kdyby jste měli problém se stažením, kontaktujte mne prosím. Omluvte zhoršenou kvalitu videa, ale můj Sony DSC S-700 to lépe ve tmě neumí…
</p>