RC Blansko – přípravy na 12ti hodinovku vrcholí

Igor Vlahovič


<p>
Sen se stal skutečností a já vám mohu přinést reportáž z přípravy jednoho z účastníků vytrvalostního závodu – 12ti hodinovky
v Blansku. Dne 10.7.2008 proběhly závěrečné přípravy RC klubu Blansko, který je zároveň jedním z pořadatelů této prestižní akce. Pokud chce tým uspět,
musí se pečlivě připravit a to ve všech směrech. <b>V první</b> řadě je to model a jeho uchycení baterie, protože výměna baterie v průběhu závodu
je alfa omega úspěchu. <b>Za druhé</b> mít k dispozici kvalitní a nacyklované baterie. A mít jich dostatečný počet. S tím souvisí daný počet
nabíječů, aby se stačily všechny baterie nabíjet postupně v průběhu závodu. <b>Za třetí</b> je tu potřeba kvalitní zázemí v podobě stanu, stolů, židliček,
občerstvení atd. <b>Za čtvrté</b> je potřeba mít k dispozici náhradní díly na případnou opravu, potřebné nářadí a i náhradní elektroniku. <b>V neposlední
řadě</b> je ale potřeba poskládat kvalitní tým, který bude po celý závod spolupracovat a doplňovat se. Tak to bylo něco málo z mých zkušeností z jednoho ročníku
12ti hodinovky v Blansku, kterou jsem absolvoval s RC klubem Prostějov. A nyní jak to probíhá u týmu, který pomýšlí na vítězství a jeho
výsledky z minulých ročníků jasně ukazují, že na to má – pokud nezanedbá přípravu. Vezmu to pěkně popořadě:
</p>
<b>Složení týmu, funkce jednotlivých jezdců</b>
</p>
<p>
Tento tým tvoří tito borci, mimo jiné jezdci známí a úspěšní ze seriálu Xray Challenge Morava: Jirka Pavlovec – mechanik, jezdci: Milan Pokorný,
Dušan Vintr, Libor Vévoda a Radek Flek.
</p>
<p>
<b>Model a vše kolem něj</b>
<p>
Tak jak pravidla přikazují – Tamiya F103 GT s karoserií Mazda 6 nebo DNA1 bude finální sestavou pro tento závod. Náhon pouze na zadní nápravu, pneu Corally, VTEC (se vzorkem) a
Dunlop (mají předepsanou rotaci). Na závod má tým připraven cca 3 sady kol. Dle slov mechanika by měly 3 sady vydržet. Model je v naprostém základu bez tuningových
úprav. Regulátor Quantum 2 Competition, servo C507 Graupner. Motor je opatřen chladičem. Držák baterií mají dle slov šéfa týmu velmi dobře propracován.
Zatím mají připraveno 22 sad baterií VTEC 4100 mAh.
</p>
<p>
<b>Depo a vše, co je k tomu potřeba</b>
</p>
<p>
Tým má k dispozici dva stany, které propojí a získá tak velký operativní prostor i v případě deště. I ten se nedá opomenout a je potřeba tomu
přizpůsobit nejen depo, ale i model. Stoly a židle jsou k dispozici všem. Na stolech bude místo pro všechny potřebné vybavení.
</p>
<p>
<b>Elektronika, náhradní díly, nářadí</b>
</p>
<p>
Náhradní díly na F103 GT je samozřejmostí, krom spodního plata, které se měnit nesmí. Nářadí na utahování šroubků, rychlou demontáž kol
a další potřebné je samozřejmostí. I pájecí souprava pro případ potřeby opravit baterie, kontakty atp. O baterie se budou starat nabíječe
Compact 6S EQ, Shark 30 a 10, Ultramat 10, Robbe Power Peak, LRP PUlsar 2 Competition. O jejich napětí se starají stabilizované zdroje.
Nářadí je snad samozřejmostí. Pájecí souprava k dispozici. Tým bude používat RC soupravy Syntéza FM.
</p>
<p>
<b>Komunikace v týmu</b>
</p>
<p>
V průběhu závodu bude tým komunikovat prostřednictvím vysílací soupravy. Pilot na tribuně nebude muset dávat pozor na pokřikujíci mechaniky v depu
a vše bude v klidu probíhat na dálku.
</p>
<p>
<b>Vlastní trénink a průběh přípravy </b>
</p>
<p>
Tým se rozhodl dne 10.7.2008 udělat generální vytrvalostní jízdu na 6 hodin. Aby zjistil celkové nastavení vozu, změřil rychlost výměny baterií. Zkusil si
rychlou výměnu kol. Dále potom aby otestoval komunikaci a celkovou souhru lidí v týmu. Když totiž neřídíte, staráte se o nasazování a jste jako technická
podpora týmu. Každopádně jeden člen musí mít na starosti údržbu baterií a jejich pravidlený přísun. A jak to tedy probíhalo u RC klubu Blansko ?
</p>
<p>
Tým RC Blansko připravil model, nasadil zkušební pneu a baterii a testoval zda lépe sedí Mazda 6 Speed či DNA1. Dále testoval převodový poměr a nájezdy
kol. Všichni se nakonec shodli zatím na karoserii Mazda. Převod je zatím otázkou. Jirka Pavlovec se učí postupy z minulých ročníků. Studuje, jak klub jezdil
vytrvalostní závod v minulých letech. Je potřeba načerpat plno informací, aby pak vše šlo jako po drátkách. Piloti se střídají na tribuně až do
pozdních večerních hodin, aby se sladili s modelem. S lap timem je tým spokojen. Když jsem odcházel, všichni jsou již připraveni na sobotní
závod v plné polní a mně nezbývá, než jim držet palce. Tajné zbraně týmu RC Blansko zde samozřejmě neuvádím, ale i tak mi klub poskytl
mnoho zajímavých informací. Po závodě samozřejmě bude report o průběhu závodu celkově.
</p>