XRAY Challenge Morava Micro 10.5.2008 – Prostějov

Igor Vlahovič


A je to zde podruhé v sezoně 2008. Druhý závod Xray Challenge Morava, tentokráte na dráze v Prostějově. 12 jezdců v kategorii Micro je si myslím opět dobrá účast. Přijel i Dušan Valenta se svým 2WD strojem. Jinak žádné nové tváře se na startovním poli neobjevily. Ale o to je to zajímavější. Budeme sledovat výkony jednotlivých jezdců i na dalších závodech. Mnozí se jistě postupně zlepšují. Matadoři micro modelů pan Pekař st. a pan Hrnčíř opět nechybeli a opět zajeli svým tempem dobrý výsledek úměrný jejich věku a zkušenostem. A to pan Pekař st. zvládá střídavý systém Mamba. Co dodat.

No já se nebudu zbytečně chválit hned na začátku reportu a přejdu plynule k průběhu celého klání, které bylo velmi zajímavé. A to jízdními zkušenostmi jednotlivých jedzdců, jejich typem podvozku a typem zvoleného pohonu. Opravdu široká škála všeho. Od motoru 300 a 5ti článku, přes kombinace motoru 300 a 6ti článku, střídavých systémů v kombinaci se 6ti články i s LiPo baterií. Prostě paráda.

Já měl připraven opět střídavý systém Mamba s motorem 6800. Ale již den před závodem jsem měl problém s regulátorem, kdy jedna součástka odmítala pracovat naplno (zřejmě tranzistor). Naspínalo se programování, jen občas na dotyk. A to bylo nebezpečné i při jízdě, kdy mohlo dojít k výpadku. A tak jsem za pomoci Dušana Valenty zkoušel pájkou poskytnutou panem Pekařem ml. uvést regulaci v život. Ale dosáhli jsme jen oživení červené diody. Pak upadla nožička od součástky a bylo jasné, že s tímto už na závod nenastoupím. Ale díky Milanovi Parákovi, který mi zapůjčil motor 300, jsem mohl závod absolvovat a dotáhnout do zdárného konce. Kdyby věděl, že mi ten motor sedne, tak by si to ještě asi rozmyslel :).

1. Ale neměl na to čas, protože jsem ho rychle nainstaloval do modelu, naprogramoval regulaci GMV12 a letmo zkusil před první jízdou dne. Byl jsem zvědav, jak se mi pojede s motorem 300 a baterií LiPo. Převod jsem zvolil 42/22 a ten jel až do konce závodu. Najel jsem 22 kol s dojezdem 5:07:737. Hned za mnou kolega s XRAY M18 PRO – Radek Skopal (21 kol, 5:11:96). S 20 koly pak Jirka Pavlovec (XRAY M18 PRO, dojezd 5:13:141). A teprve potom první model 2WD Víti Paráka (20 kol. 5:13:930). Pavlovec Lukáš bojoval s rušením a tak skončil poslední v této jízdě.

2. Hned druhou jízdu jsem s Radkem opět ukázal všem záda. Já jízdu vyhrál opět s nájezdem 22. kol, ale Radek se zlepšil a najel 21 kol s nájezdem 5:00:026. S 20 koly se za ním ocitl vyznavač 2WD techologie Ladislav Mlčák. Ale i on se potýkal s gripem. Tak jako Milan Parák. Všeobecně se modely 2WD nedařilo naladit na pylem pokrytou trať. I 1/10 formule a některé ONROAD 1/10 modely klouzaly. Mně to neklouzalo. Snad jen v jednom jediném místě.

3. Proběhlo rozřazení do výkonnostních skupin (u naší kategorie jedna skupina s 12. jezdci) a jdeme na rundu třetí. Vylepšuji nájezd s podvozkem XRAY M18 PRO a to na hezkých 22 kol 5:05:824. Radek nejel ideální stopu (ano stačím ho sledovat…) a zhoršil se ve svém nájezdu. Ale opět se přiblížil druhému místu celkově. Ale Lukáš Pavlovec odstranil rušení a přijel za Radkem s s 21. koly a nájezdem 5:07:797. Ještě zajet další jízdy a boj o druhou pozici bude zajímavý. Parák Vít opět bojuje s přetáčivostí tak jako otec Milan. A tak stále sedí v dodávce a ladí a ladí. Ani Dušan Valenta nejede dobře. I on bojuje s gripem. Mně to klouže jen v jedné zatáčce. Ale netrápí mě to příliš, vím jak to projet…

4. Podařilo se mi opět vylepšit nájezd na 22 kol a 5:04:385. Ale Radek Skopal drží nej kolo 12.934. Jede mu to opravdu dobře. Ale v této jízdě se poklonil Lukáši Pavlovcovi, který se opět malinko vylepšil. Ale i Radek těsně za ním s 22. koly. 4. dojel Jirka Pavlovec a první čtyři v řadě – modely XRAY. To tu dlouho nebylo. Stroje 2WD se naštosovaly v zadní části pole. Ne a ne naladit, vyhledat ideální pneu.

5. V páté jízdě opět vylepšuji nájezd o sekundu na 5:03:242. A to kličkuji mezi dalšími 11ti modely na dráze. Ale auto posluchá na slovo, Milanův motor jede bezvadně. Tak si to opravdu užívám. Zde již výsledky nemám k dispozici. A tak jen co si pamatuji. Model přivedl k poslušnosti (nebo spíše svou šikovnou rukou) Víťa a náhle přijíždí za mnou druhý s malinkou ztrátou cca 4 sec. 22 kol. A sakra říkám si. Pravda – první místo jsem si s 300kou vyjel zaslouženě, ale nyní mám srovnání nejen s Radkem a střídavým motorem, ale i s dvoukolkou a střídavým motorem. Ale odolal jsem a opět jízdu vyhrál. Radek chyboval a dojel za ním. Ale druhé místo již má taky jisté a tak na poslední jídu mění přední obutí. Opět v popředí oba Pavlovci s podvozky XRAY M18. Co na to říci..

6. Poslední jízda dopadla obdobně. Vít opět těsně za mnou. A opět Radek a oba Pavlovci. Jediný Vít ovládl svůj stroj a začal mne stíhat. Jel i na prvním místě, ale střídali jsme se. Nakonec i tuto jízdu dotahuji do vítězného konce. A jak AMB program nakonec udělal konečné pořadí ?

1. Igor Vlahovič – XRAY M18 PRO, motor 300, baterie LiPo

2. Radek Skopal – XRAY M18 PRO, motor Mamba 5400, baterie LiPo

3. Lukáš Pavlovec – XRAY M18 PRO, motor 300, baterie LiPo

Hned za ním na bramborové pozici opět XRAY v podání Jirky Pavlovce… Další pořadí viz foto níže.

Co napsat na závěr přátelé ? Ne, ne, ne, nechci se chlubit… Ale zjistil jsem, že i s motorem 300 v kombinaci s LiPo články se jede velmi, velmi příjemně. Model není tak rychlý, ale o to se lépe vede ve stopě. Podařilo se mi vyhrát tento závod s touto kombinací. Pravda – přispěly k tomu i okolní podmínky a adheze. Ale s tím už se musí při závodě počítat. Dnes znamenalo méně, více. Kdybych měl střídavý systém, možná bych najel i 23 kol. Ale určitě bych nejel tak klidnou a vyrovnanou jízdu. 300ka motor není na odpis. Radek Skopal slavil ale více jak já. Jeho druhé místo si vyjel zaslouženě. Tak i Lukáš. I on se předvedl s motorem 300 jako já. Je to o i rukách a ne jen o výkonu přátelé. Díky firmě ALS racing již na příští závod opět nastoupím se střídavým systémem Tekin. I pastorky této firmy jsou snad nezničitelné. Co jsem přešel do kategorie 1/18 naplno, jedu stále ty prvně koupené. Ale i motor 300 si asi od Milana (pokud mi ho prodá), koupím pro jistotu. Když to s ním tak jede. Všem blahopřeji k úspěchu a za 14 dní ve Svitavách naviděnou. Jinak zde máte k dispozici video z jedné jízdy, je si myslím, na co se dívat. P.S. Již druhý závod jedu jednu sadu mechových kol XRAY Medium vpředu i vzadu…