Určice 19.4.2008 – jak to dopadlo

Igor Vlahovič


Nevím, jak začít tento příspěvek, který se týká sobotního zkušebního závodu modelů 1/18 v Určicích u Prostějova. Pokud píši zkušební, tak se jednalo opravdu o zkušební, protože více jak půl dne se nezávodilo, ale laborovalo. Ale nakonec… Ne nepředbíhejme a vše hezky popořádku.

Scénář počasí podle předpovědi byl velmi nepříznivý. Závod jsem měl v plánu přeložit na neděli. Proto se na Masters a na stránkách Určic objevovaly rychlé zprávy různého znění. Definitivní rozhodnutí se vytvářelo v sobotu 19. 4. 2008 od 6:00 ráno, kdy jsem volal všem účastníkům z různých lokalit Moravy a ptal se na konkrétní situaci. Zprávy byly smíšené. Ale po zprávě Milana Paráka z Břeclavi, že nad Rakouskem je „vyjasněno“, padlo definitivní rozhodnutí. Závod se pojede. Bohužel svoji účast museli na poslední chvíli odříct Mirra Křížek, Tomáš Brodský a Jirka Groch. Těmto lidem jsou nyní také určeny další řádky.

Já byl na dráze už před půl osmou a začal uvádět v provoz program, který mi na tento závod zdarma poskytl Karel Kratochvíl (tímto mu velice děkuji), který stál při zrodu nového typu software určeného pro hardware fy. OUDA. Až příjde ten pravý čas, dozvíte se jak program funguje, protože se na něm ještě usilovně pracuje. Ale to co potřebujeme měřit – to zvládá, či zvládl bez problémů. Ranního testu se ihned účastnili Christian Kopec, Radek Skopal, Ladislav Mlčák a já. Aha, zapoměl jsem na Tomáše Ovečku. Ale první měření neprobíhalo korektně. Náhodně se nezapočítala kola při některém z průjezdů.

Mezi tím se sjížděli další účastníci a do toho všeho jsem začal dělat „presentaci“ a tvořit skupiny. Celkem se nakonec sešli tito jezdci: Igor Vlahovič (NANDA NRX), Jindřich Matějka (XRAY M18 PRO), Radek Skopal (XRAY M18 PRO), Martin Košťál (XRAY M18 PRO), Lukáš Diblík (2WD vlastní konstrukce), Ladislav Mlčák (2WD vlastní konstrukce), Christian Kopec (XRAY M18 PRO), Ladislav Valko (NANDA NRX), Josef Kopecký (XRAY M18) a Milan Parák (2WD vlastní konstrukce), který se střídal se synem Víťou. Ten testoval střídavý systém v jeho 2WD. Jel mimo pořadí.

Podařilo se mi lidi rozdělit do skupin po 4. jezdcích a mohlo se začít s rozjížďkami. Ale tomu předcházelo nastavování čipů.Některé šly ihned, jiné vykazovaly chybičky v podobě nejrůznějších variant kombinací. Prostě čip ukazoval 1 v jakékoliv pozici nastavení (zřejmě způsobeno chybičkou na tištěném spoji. Toto bude odstraněno ochotně dodavatelem čipů, děkuji předem Honzo). Ale čipy nebyly to hlavní. Nakonec se podařilo všechny jezdce správně nastavit a mohlo se přistoupit k první jízdě. Podotýkám, že se dokonce ukázalo místy sluníčko. Bylo cca 10:00.

První rozjížďka proběhla do konce (čas jízdy 5 minut). Ale systém nepočítal korektně. Náhodně, po průjezdu smyčkou se kolo nezapočetlo a až po projetí dalšího kola se jezdci sečetly obě kola. Takže při čase na kolo 11 sec to byl údaj 22. A to byl celkem problém. Dopočítávání kol byla možnost, ale ne korektní vůči všem účastníkům. A tak po neúspěchu počítání (to už bylo takto odjeto cca 6 jízd), jsme zavolali nejprve Kájovi Kratochvílovi (ten nám velice ochotně poradil i když jel svůj vlastní závod), pak Honzovi Matyášovi (také přidal pár technických rad). Opravdu oběma mooooooc děkuji. Tomu však předcházelo laborování s lištou nahoru a dolů – žádná změna. Otvory do karoserie pro lepší vyzařování led diod atd atd.. Ale po radě již zmíněných ochotných lidí se situace zcela otočila. A nyní se dostává na řadu majitel dráhy pan Jindřich Matějka, jeho syn Jindřich, Lukáš Diblík. Ano tito pánové během chvilky vyrobili lištu novou, předělali senzory, nastavili světlou výšku a udělali hlavní tah ku zdaru celé akce – lištu umístili do zatáčky za cílovou rovinkou. Nevím komu poděkovat více, zda Lukášovi za technické postřehy, Jindrovi ml. za rychlou kompletaci a Jindrovi st. za rychlou dodávku materiálu. Vše se seběhlo tak rychle, že jsem to jen stačil nafotit a už se opět testovalo. A jste zvědaví, jak to dopadlo ?

Ano výše uvedenými kroky se podařilo odladit měřící zařízení a vše se jevilo již PLNĚ FUNKČNÍ. A tak byl čas anulovat dosavadní výsledky a pustit se konečně do závodění. Pozdě, ale přece… Všem jezdcům nyní děkuji za trpělivost. Jdeme na to…

Po dohodě všech se jely dvě rozjížďky a pak dle počasí 3 finále. Ale počasí se měnilo každou chvíli a nikdo nevěděl, co bude za 10 minut. A tak se rozjela první skupina a vše proběhlo korektně. Jen jednou to nezapočetlo jednomu jezdci, ale to bylo spíše chybou jezdce. Druhá skupina byla již ok a třetí taktéž. Byly 3 skupiny po 4 jezdcích. Vše jelo nyní rychle, ale do hry vstoupilo počasí. Lehce poprchalo a dráha několikráte navlhla. Pro stroje 2WD nesjízdná (to nám názorně předvedl Lukáš se svým strojem) a 4WD na tom nebyly o moc lépe. A tak se čekalo. Nicméně z 2. rychlých rozjížděk se vytvořily 2 finálové skupiny. Bohužel Jindra Matějka pro poruchu elektroniky, Josef Kopecký (pro zlomený domeček – sekundové lepidlo nepomohlo), Ladislav Valko (zlomený domeček) již do finále nenastoupili. Ale i díky jim jsme vyřešili problémy s branou. Díky kluci.

B finále: tvořili tito jezdci – (pořadí na startu): Tomáš Ovečka, Martin Košťál a třetí Christian Kopec. Boje byly vskutku čestné a vyrovnané. Po zapršení trochu driftu. Ale nyní trochu čísel pro srovnání.

1. Tomáš Ovečka – 21 kol (ve zmatku jsem rychle vzal jen jedny výsledky finále, ostatek je uložen – takže se omlouvám za nepřesnosti), dojezd 5:02:09

2. Martin Košťál – 19 kol, dojezd 5:02:05

3. Christian Kopec – 18 kol, dojezd 5:07:92

Tyto výsledky byly dosaženy za vlhka… Jinak počet kol byl kolem 25-26.

A finále: bylo složeno z těchto jezdců – (pořadí na startu finále): Radek Skopal, Ladislav Mlčák, Lukáš Diblík, Igor Vlahovič a Milan Parák. Radek Skopal v první jízdě měl kolizi a zlomil domeček. Odstoupil ze závodu. Škoda – šlo o možného vítěze. Jelo mu to výborně. Ale jak tedy jela „elita dnešního dne“ ?

1. Ladislav Mlčák – 29 kol, dojezd 5:01:06

2. Lukáš Diblík – 29 kol, dojezd 5:07:62

3. Igor Vlahovič – 28 kol, dojezd 5:00:66

4. Milan a Vít Parák – měli být přede mnou, ale měli problém s čipem a již nechtěli zdržovat a tak se jim počítala kola ručně. Díky za shovívavost kluci. Jelo vám to perfektně.

Nyní se v rychlosti podíváme na klady a zápory celé akce.

Klady – podařilo se vyladit časomíru. Vše měří korektně a na dalším závodě, tedy 17. 5. 2008 toto již bude spolehlivě pracovat. Ale stejně ještě budu ve volnu testovat. WC u dráhy, občerstvení za symbolickou cenu (velmi chutné), bezpečná dráha, nadjezd se super skoky (viz foto), tribuna (ze které je dobře vidět). Diváci v průběhu dne. Svou návštěvou nás poctil i pan Antonín Hráček. Děkujeme Vám pane a budeme se těšit na Vaše příspěvky pro MASTERS. Elektřina bez problémů. Děkuji všem za příspěvek ve výši 50 Kč za startovné (někteří dali i více). Je to důkaz jisté spokojenosti i přes problémy.

Zápory – některé čipy nešly korektně nastavit (budou opraveny dodavatelem) a to nebylo dobré pro hladký průběh. Absence základních náhradních dílů, která znemožnila pokračovat některým jezdcům (toto zajistím na další závod). Do budoucna omezený počet účastníků 20 lidí (ale musí se pochopit omezený prostor na soukromém pozemku). Kolem 15:45 se hrozně rozpršelo a vše se narychlo ukončilo a zabalilo. Výsledky byly pouze z dvou jízd. Ani poháry nebyly předány… Tak příště.

Snad jsem na nic nezapomněl. Kdyby ano, omlouvám se. Ale v kostce je to asi vše.

Nakonec pár postřehů jednotlivých účastníků, jejich ohlasy. Pokusím se citovat: Milan Parák „ten nadjezd je unikátní, to jsem ještě nikde nezažil“. Ladislav Valko „to je úplně něco jiného než desetina, líbí se mi to“. Martin Košťál “ velmi zajímavé“. Lukáš Diblík „podařilo se ti to zvládnout Igore“. Ohlasy byly alespoň co jsem slyšel vesměs pozitivní. Co ale lidi dostávalo – byl ten nadjezd… dobrý nápad Jindro st. !!!

No nakonec jsem dospěl k tomuto rozhodnutí: doladíme čipy a sezóna Určice Cup 2008 se může začít dnem 17.5.2008 a do historie RC závodů se zapíše seriál zcela odlišný ne svým průběhem, ale zejména svojí jedinečností. Budu rád, když současní jezdci do tohoto seriálu vstoupí a další přijedou a doplní stavy (za případný e-mail se zájmem a názory předem děkuji). Kdyby byl zájem větší, je možné do budoucna uspořádat závody dodatečné, kde dráha a časomíra s čipy budou k dispozici. Je to o domluvě přátelé. Ale každý nějak musel začít, ne ?

Už vás nebudu zdržovat a vrhněte se na fotky ze závodu (Martin Košťál, pan Radim Götz z Prostějova) a na instruktážní video, které natočil Laďa Valko. Na další účast se těší Igor a Jindra st.