Osobní názor na kategorii Hobby – pouze TT-01

Igor Vlahovič


<p>
Neustále sleduji vývoj kategorie Hobby v rámci seriálu Mibosport Cup. A to nejen průběh
hlasování, ale také bedlivě poslouchám okolní <!– separe –>názory lidí. A to těch, kteří tuto kategorii již
jeli, nebo ji teprve hodlají zkusit.
</p>
<p>
Když jsem konzultoval další vývoj Hobby s pořadatelem závodů po první zdařilé akci, jako jedna
z variant bylo provedení ankety. Na výběr zde jsou tři varianty možností volby hlasování. Poněkud
nešťastná je formulace, že to co si lidé odhlasují, se pojede na dalším závodě a to 5.12.2009.
Konečné datum uzávěrky je 26.11.2009.
</p>
<p>
Možná by ani nebyl problém ve formulaci závěru, ale v samotné podstatě hlasování. Podle mého názoru
mohou hlasovat i lidé, kteří tuto kategorii vůbec nepojedou. Nebo ji může kdokoliv jiným způsobem
ovlivnit. Proto si myslím, že výsledek je pouze orientační. Neměl by se brát jako berná mince. Já
osobně jsem hlasoval pro první variantu – tedy pro TT-01.
</p>
<p>
Nechci se zde opakovat, protože na toto téma jsem zde již psal. Ale přece jen shrnu základní aspekty
celé věci:
</p>
<p>
Pokud by se povolily všechny podvozky v plastu, vznikl by rozdíl v jízdních vlastnostech modelů. Pokud
si pohrajete s nastavením Tamiya TA04, TA05, XRAY T1 Racer, Lossi apod., dosáhnete lepších jízdních
vlastností a to nehovořím o možnosti zpřevodování. Pak i při stejném motoru a obutí budete mít
výhodu na majiteli šasi TT-01. Částečně by se rozdíl smazal předepsáním koncového převodu. Ale
kdo to bude kontrolovat a nebude zde prostor k další manipulaci ? Pak by se tato kategorie mohla
jmenovat OPEN v pomalém vydání. ANO – na prvním závodě startoval 1. jezdec s podvozkem Lossi v
kompozitu. Byla to zkouška rozdílů oproti TTčku. Majitel je pohodový jezdec a nehrotí to do
extrémů. Ale stačí, aby tento podvozek dostal do rukou jiný jezdec a ze šasi dokáže dostat
daleko více.
</p>
<p>
Pokud budou mít všichni stejné šasi, motor a pneu, bude to jen o jezdeckém umění a nikoliv o technice.
Mám dojem, že podobné to bylo nyní v kategorii Porsche měřítku 1/5 při MČR Large Scale – stejné modely
v základu se stejným motorem a podobným obutím. A jak to bylo vyrovnané. Rozhodovalo jen řidičské
umění a popřípadě seřízení motoru. Důsledkem přesně stanovených podmínek nás bylo na začátku 5
jezdců v Porsche a příští sezónu nás bude více jak 15. A myslím si, že i zde by vývoj byl podobný.
Avšak podobné to je i v závodech v měřítku 1/1, kde se jezdí s předepsanými komponenty např.
(Porsche Eurocup, Octavia Cup atp.), kde se projeví nejvíce jezdecké umění.
</p>
<p>
Podvozek Tamiya TT-01 je dost v naší republice rozšířený a má ho spousta lidí a to díky ceně za
komplet (šasi, motor, regulátor, kola, reálná karoserie, světelný set), minimální údržbě a
jednoduchosti. Proto i pro nové zájemce by neměl být problém si ho pořídit. Zrovna včera jsem
po telefonu řešil s jedním zájemcem, co si má pořídit za podvozek. Zda TT-01 a nebo něco lepšího do
kategorie Hobby. Reagoval tak na anketu. Doporučil jsem mu ať s koupí počká. Šlo o kolegu,
který dříve jezdíval a nyní se k tomu chce vrátit. A takových je určitě více.
</p>
<p>
V této kategorii se sejdou jezdci různých úrovní. Nadějní junioři, začátečníci, pokročilí, zkušenější
jezdci (ti by měli poradit těm slabším). Ale půjde většinou o jezdce, kteří si chtějí zajezdit s
reálně vypadajícími modely aut, popovídat si a hlavně si to bez stresu užít. Tak jak to proběhlo
na prvním zkušebním závodě.
</p>
<p>
Můžete mi oponovat, že i když budou předepsány podvozky, motory a pneu, bude se manipulovat
s elektronikou. A to koupí lepších regulátorů, baterií apod. Ale kdo si pořídí podvozek za cca 3800 Kč
za účelem hobby jízdy, nebude si snad pořizovat špičkový regulátor, aby získal větší výkon.
</p>
<p>
Osobně si myslím, že by konečné rozhodnutí mělo zaznít ve prospěch podvozků Tamiya TT-01. Pak se
můžeme těšit na pohledné souboje v kategorii, která je v současné době jedinečná a bude – při
zachování stávajících pravidel. A od 5.12.2009 již bez vyjímky.
</p>