Kategorie Hobby – zamyšlení po prvním závodě

Igor Vlahovič


<p>
I když jsem v reportu Mibosport Cupu ze dne 10.10.2009 na závěr kategorie Hobby zmínil celkový pohled na tuto nově vzniklou skupinu, přece jen <!– separe –>se ještě vrátím k tomuto tématu v tomto článku.
</p>
<p>
Po příjezdu domů ze závodu jsem se připojil po celém dnu na server, abych zkontroloval funkčnost a překvapila mne čtenost reportu z Hrotovic. Přes 300 „kliků“ na tento článek – to jsem ještě nezažil. Čtenáři asi pravidelně aktualizovali tuto část stránek po každé, cca hodinové aktualizaci dat, aby se dočetli, co se událo. Pokud tam někdo neklikal přístupy z recese.
</p>
<p>
Kromě přístupů jsem si přečetl korespondenci, kde jsem se setkal i s pozitivnín názorem na článek jako takový – díky za to. A potom samozřejmě přišly první ohlasy na kategorii HOBBY, která se jela jako premiéra při tomto závodě.
</p>
<p>
S prvními zážitky a pocity jsem se samozřejmě setkal již přímo v Hrotovicích od samotných závodníků této kategorie. Všichni závodníci spolu komunikovali a radili se o nastavení vysílaček, řešily se rozdíly v rychlosti mezi modely a jízdu od jízdy se mnozí zlepšovali. O tom jste se již zřejmě dočetli.
</p>
<p>
Rychlosti byly rozdílné, protože nejmladší účastníci měli pro jistotu stáhnutý výkon (i při této rychlosti) a potom roli hrály baterie. Příkladem může být Petr Machala, který byl nejpomalejší a poté, co jsme mu půjčili LiPo baterii – srovnal výkon. Jinak byly vesměs auta stejně rychlá a nebo jen s minimálními rozdíly v top speed. Pak už rozhodoval jen jízdní styl a nebudete tomu věřit, ale i v této „hlemíždí“ rychlosti se musí zavčas odstavit a zatáčka dobře najet. Jinak ztratíte ihned klidně metr. Proto jsem já a kolega Erik Margony jezdili konstatně a bez chyb a odměnou nám byly první pozice. Ostatní jezdili zatím nevyrovnaně a to nedovolilo najet lepší výsledek. Ale nechali si poradit a zlepšili se.
</p>
<p>
Registroval jsem nadšení z oddychové rychlosti, kdy má člověk spoustu času reagovat na situaci na dráze a kolize nebyly nijak fatální a nebylo jich mnoho. Dále pak z reálnosti zážitku v podobě různorodého startovního pole modelů. Zatím jsme byly zvyklí na pole airbrushem krásně zbarvených karoserií Mazda, Stratus či Honda. V této kategorii to byly značky Ferrari, BMW, NISSAN, Alfa Romeo, Mercedes Benz a další přibudou. Opravdovost byla podtržena detaily v podobě zrcátek, stěračů a některé modely byly osvětleny.
</p>
<p>
Mám i kuloární informace, že příště se na startu objeví noví závodníci, kteří nyní jeli Speed Passion – mají doma TT-01 a prostě to chtějí zkusit.
</p>
<p>
Kromě pozitivních ohlasů se setkávám z dotazy, zda se neuvolní start všech podvozků – tedy i start závodních speciálů typu Tamiya TRF, XRAY T2009, HB Cyclone apod. Zde je potřeba se zamyslet…
</p>
<p>
– v první řadě byla tato kategorie zřízena pro podvozky nízké třídy, které jsou určeny pro rekreační jízdu. Vyšší rychlost prostě nezvládají a nastoupit s nimi například do SP Challenge by byl nesmysl. Možná zkušený závodník by snad model dokázal zkrotit, ale požitek z jízdy by byl mimimální. Za lowend typ podvozků je možné nyní považovat Tamyia TT-01 a pravidly stanovené dva typy. Za tento typ bych ještě považoval Tamiya TL-01, případně Tamiya TA03, TA02, které byly v podstatě byly před serií TT-01. A další této koncepci podobné
</p>
<p>
– mnoho lidí má určitě doma staré podvozky Lossi, Xray T1, Xray T1 Racer, Yokomo
atd. I tito se ptají na možnosti použití. Neznám osobně vnitřní převodové poměry těchto strojů, ale určitě budou mít lepší akceleraci a rychlost díky vnitřnímu a koncovému převodu a to na stejný motor a baterie. Průjezd zatáček by mohl být podobný v rychlosti modelů TT-01. Mně osobně to sedělo krásně a na konci až moc. A nijak jsem se, než se to začalo převracet, nemusel omezovat a nějak dříve odstavovat. Jel jsem pořád naplno
</p>
<p>
– pokud by tam přišel někdo s podvozkem například XRAY T2007, použil převod například 84/23, tak bude si myslím určitě výrazně rychlejší (motor stejný a baterie LiPo). Samozřejmě mně můžete oponovat, že to může řídit začátečník, který potenciál tohoto podvozku nevyužije. Ano, ale jsou zde i zkušenější piloti. A pak to přestane být vyrovnané. Zde by se muselo vyzkoušet a stanovit koncový převodový poměr, aby rychlost byla srovnaná. Ale….
</p>
<p>
Po zvážení výše uvedeného jsem se rozhodl provést ještě srovnávací test dvou podvozků oproti modelu Tamiya TT-01 a to XRAY T1 a XRAY T2. Vše bude spočívat v tom, že modely budou mít motor Carson, LiPo baterie s tím, že v obou modelech XRAY budou koncové převodové poměry, jaké používali majitelé při použití motorů MIG a nebo 10.5 střídavý. A hned budete mít srovnání, jaký rozdíl mezi modely bude. Vše proběhne na asfaltovém povrchu a bude natočeno a zdokumentováno.
</p>
<p>
Můj osobní názor však je, že by tato kategorie měla zůstat zejména pro modely typu Tamiya TT-01 s reálnými karoseriemi a vzhledem. Otevření kategorie pro všechny podvozky mohou nastat komplikace. A předepisovat a hlídat, zda tam je daný převodový poměr pro daný model a chodit za jezdcem, že je o dva metry rychlejší na rovině a přesvědčovat ho, aby se srovnal… Pak už to nebude ta pravá pohoda a pastva pro oči připadných diváků a fotografů. Ale prostor pro konverzaci zde stále je. Já jsem zde pouze vyjádřil svůj osobní názor, se kterým nemusí všichni souhlasit. Své názory mi můžete posílat na redakční mail. Děkuji.
</p>