Další desetiletí závodů v Ostravě se blíží

Roman Krejčí


Starší šedý koberec už loni dosluhoval, takže jsme byli rádi, že se podařilo zakoupit ETS koberec z Hrotovic díky Michalu Bokovi. Vyzkoušeli jsme si první závod v trochu komorní atmosféře u 4 vypsaných kategorií. Byli jsme rádi, že si k nám kromě místních borců našlo cestu i několik závodníků z blízkého Polska. A zejména v kategorii Stock jasně ukázali, že si nepřijeli jen zajezdit, ale bojovat o nejvyšší stupínky. První závody jsme v Ostravě uspořádali 26. března 2011.

TC Stock

Pravidla v kategorii Stock jsme nastavili úplně stejná jako se jezdí při MSP v Bohumíně, tedy našem nejbližším seriálu. Zájemci tak nemusí nic řešit a mohou jezdit se stejnou techniku. Právě tato kategorie byla nejpočetnější a souboje na trati byly velmi atraktivní. Přihlášeno bylo 12 jezdců, tak jsme naplánovali dvě finálové skupiny. Formát jsme zachovali, i když se nedostavili všichni piloti. Ale myslím, že to bylo ku prospěchu soubojů na trati. S velkou převahou od začátku jezdil Przemek Wicher, jeden z pěti polských jezdců této kategorie. Jeho Yokomo se prohánělo nejrychleji zejména s motorem Muchmore Fleta (11,859 sekundy na kolo). Aby převaha nebyla tak jednoznačná, přešel tento jezdec sponzorovaný firmou REDS během dne na motor LRP (12,277 sekundy na kolo). Sice zpomalil v nájezdech na kolo, ale stále byl s přehledem králem finálových jízd. Ale už nevyhrál s náskokem celého kola. Za ním se prosazovali jeho krajané Adrian a Arkadiusz Lippichové. Měli jsme dvě želízka v ohni – Aleše Trojku a Martina Matúška. Oba ostravští borci byli výborně připraveni a snažili se bojovat o stupně vítězů. Šestice jezdců v áčku jezdila velmi vyrovnané časy. Rozhodující byla poslední čtvrtá finálová jízda, kde zajel nejrychlejší kolo Aleš Trojka s novou karosérií, kterou zde pokřtil. Jízda však vyšla mnohem lépe Martinovi Matúškovi, který si vybojoval druhé místo za neporazitelným Przemkem. Díky této skvělé jízdě se mu podařilo napravit ne zcela vydařený vstup do finále a závod dovršil na třetím místě. O vítězství Przemka Wichera nebylo pochyb, velice rychlý však byl i celkové druhý Adrian Lippich. Jeho otec Arkadiusz byl klasifikován na čtvrtém místě před Alešem Trojkou. Rafal Lippich si podle počítače jen těsně poradil s Jerzym Krawczykem, když měli oba stejný počet bodů. Počítaly se tři lepší výsledky ze čtyř finálových jízd. Martina Kavánková byla jedinou ženou ve startovním poli a ve finále B za ní skončil Alan Kornuta a Jarek Besta. Zatímco Alan se během dne spíše horšil a nedařilo se mu ve finále, Jarek naopak model stále vylepšoval a ke konci už byl velmi rychlý. Závodníci kategorie Stock si vysloužili speciální poděkování za včasné starty do svých jízd. Tady se nemuselo nikdy čekat, naopak jsme mohli jízdy odstartovat dříve, než bylo nutné podle harmonogramu, opravdu díky moc za dochvilnost i souboje na trati.

Pancar Le Mans

Nejrychlejší modely na trati nabídli opravdu úžasnou podívanou. Již kvalifikační jízdy ukázaly, že nejrychlejší bude trio Libor Holub plus Tomáš a Filip Rajdusovi. Rozdíl 0,2 sekundy rozhodl o pole position pro Tomáše před Liborem, který jako jediný ve startovním poli jel s verzí Pro10. Ovšem v některých zatáčkách je širší model nevýhodou, naopak výborná stabilita na konci rovinky v zatáčce, byla nepřehlédnutelná. Schylovalo se tak k souboji opravdu velezkušených jezdců, kteří své modely mají výborně načtené. Celkem šest jezdců se vydalo do bojů této kategorie a všech šest bylo nejrychlejších z celého dne. Pancary mají totiž velmi široké mechové kola, která společně s aerodynamickou karosérii nabízejí opravdu parádní svezení. První finále jasně ovládl Libor, když zajel i nejrychlejší kolo celého dne za 10,814 sekundy. Před Tomáše startujícího z první pozice se Libor dostal v pátém kole a nepřipustil debatu o vítězství, i když rozdíl v cíli byl méně než 3 sekundy. Ale Tomáš nelenil a hned ve druhé finálovce držel vedení do sedmého kola, kdy jej opět předjel Libor. Následovala krásná jízda, kdy oba vedoucí prototypy s přísně aerodynamickými karoseriemi lítaly v obrovském tempu po trati. Rozhodovalo se doslova v posledních kolech, to se totiž Tomáš dostal před Libora asi 10 sekund před cílem a zvítězil. Podobný souboj nabídla i další jízda, kde po strkanici prolétl kolem obou protagonistů Filip Rajdus a držel překvapivě snadno první místo od šestého kola až do cíle. Tomáš vedl čtyři první kola, než ho Libor předjel, ale o vedení záhy přišel. Po Filipovi ho v desátém kole pokořil i Tomáš. Po třech jízdách 3 vítězové, vše bylo otevřeno. Libor se rozhodl vyměnit motor a z 10ti závitů posílil na 8,5. Tomáš jezdil po celý den 7,5T. Ale nic nepomohlo, Libor nestačil na své soupeře a tlaku Filipa neodolal ani Tomáš. Díky poslední jízdě tak Filip zvítězil i celkově před Tomášem a Liborem. Piloti ukázali opravdu famózní rychlou jízdu plnou soubojů a napětí. Velice rychlý byl Martin Korotwitschka, který jel model ve specifikaci LMP2, tedy s motorem 10,5T a realistickou karosérii Porsche 962C. Dosáhl maxima, které bylo možné. Ale rozhodně velmi rychle jel i pátý Ivo Kavánek a Martin Krejčí, který najížděl slibné časy už v kvalifikaci.

Formule 1

Oblíbená a rozšířená kategorie monopostů Formule 1 přilákala stejný počet jezdců, jako prototypy Le Mans. A měla v podstatě i stejné favority. Jen s tím rozdílem, že Filip Rajdus nepřipouštěl už od rána velké diskuze o to, kdo bude na ostravské dráze nejrychlejší. Sázel tam nejrychlejší kola, a hlavně vítězství za vítězstvím v každé jízdě. Jeho styl byl precizní a ani snaha Libora Holuba nebyla dostatečným receptem na atakování první pozice. Naopak ze třetího místa stále tlačil Tomáš. Nakonec vozy jezdily těsně za sebou, ale na prvních třech místech byl asi jen jediný předjížděcí manévr, když se po chybě Libora v první finálové jízdě usadil na stříbrné pozici Tomáš. Jinak si jezdci drželi pozice na stupních vítězů stále stejně v pořadí kvalifikace, tedy Filip-Libor a Tomáš. Další trojice jezdců přeci jen na vedoucí borce nestačila. Zkušený Jura Hrabec držel čtvrtou příčku poměrně neohroženě, pouze ve třetí finálové jízdě minul smyčku po incidentu, který nezavinil, a proto se fakticky propadl na poslední jméno. Ale po jízdě a korekci počtu kol to bylo opět čtvrté místo, stejně jako v celkovém hodnocení, kde si tak poradil s Tomášem Liškou a Jarkem Bestou, který stejně jako ve Stocku během dne ladil a zrychloval.

Free Stock

Volná kategorie Free Stock vznikla na závodech RC Zlín. A protože umožňuje start třeba i úplnému začátečníkovi nebo jezdcům třeba z rallye či driftů, věříme, že si najde příznivce právě mezi závodníky, kteří by se jinak nevešli mezi vypsané kategorie. Zatím se zúčastnili převážně ostřílení borci a nechyběly dva modely LC Racing, pro které bychom výhledově rádi vypsali samostatnou kategorii v případě zájmu. Stejně tak se objevily hned dva kamiony, jejichž jezdci si trať vyzkoušeli v pauzách mezi jízdami. I tady rádi otevřeme závodní jízdy v případě zájmu aspoň pětice jezdců. Bohužel již kvalifikace byla konečnou pro domácího Tondu Hudce, jehož speciál se poškodil natolik, že už nemohl pokračovat v bojích. Na čele se střídal Martin Krejčí, který zkoušel auto pro venkovní mokré závody a Roman Štalmach, který jel pancarový podvozek s TC kastlí. Zdařile jim sekundoval Tomáš Liška s Mini Cooperem LC Racing. Šlo vidět, že má jízdu s tímto divochem dobře zmáklou a svému soupeři, polskému jezdci Ryszardu Medrekovi nedal moc šancí pro přímý souboj. Attilio Bettega představil Lanciu 037, rally speciál, který se však příliš často převracel díky měkkým tlumičům a velké světlé výšce, a proto startoval jen v některých jízdách, aby na trati nepřekážel.

Důstojné závody byly dobře komentovány Romanem Krejčím, který vyměnil vysílačku za vedení závodů včetně dohledu na čistotu jízdy. Nové koberce se osvědčily i tím, že nebylo za celý den potřeba nikde nic přelepovat, spoje mezi koberci držely pevně po celý den. Děkujeme všem, kteří na první závod přišli a těšíme se 23.12. na speciální druhý závod zimního seriálu. Velký dík nejlepšímu bufetu, který na závodech bývá díky Pavlíně Rajdusové. Nabídka byla široká a výborná. Na přípravě závodu se podíleli Michal a Tomáš Rajdusové a za samotnou stavbu závodiště děkujeme Liboru Holubovi, Martinu Matúškovi, Robertu Bittnerovi, Martinu Krejčímu, Romanu Krejčímu a Liboru a Martinu Korotwitschkovým. A příště opět na viděnou. Vše chceme postupně zlepšovat, teď se řeší nákup garáže pro uskladnění našich věci hned u vchodu do haly, pak bude na řadě nové ohraničení dráhy. Věříme, že si závody najdou své stále příznivce a vynaložené prostředky a práce lidí přinese potěšení z pořádání příjemného závodění.

Tým rcostrava.cz