Začátky s RC modely letadel

Igor Vlahovič


V roce 2017 jsem se nechal přemluvit mým kamarádem Honzou Hradilem, abych zkusil pilotovat RC model letadla. V tu dobu Honza létal s modelem BETA 1400 (Pelikan Daniel) a tak volba byla jasná. Navíc jsem dostal dobro radu: pořiď si model letadla, který má motor vzadu (tlačná vrtule), protože až budeš padat, nebudeš řešit uložení motoru, vrtule atd. A byla to pravda.

Začal jsem tedy na RTF modelu Beta 1400 s vysílačem Cadet 4 Pro (digitání trimy). Chvíli jsem trénoval na RC simulátoru u Honzi doma a vypadalo to velmi nadějně. Ale pak přišel reálný let a všechno bylo jinak. Jednak jsem si neuměl letadlo hodit a většinou skončilo velmi rychle na čumáku na zemi. A tak mi model ze začátku házel Honza. Ale i přes tento komfort moje lety trvali pár sekund. RC model auta je na zemi a není zde třetí rozměr. Ovšem let s letadlem je zcela jiný. Pokud letíte vpřed, pak je to ještě lehké, ale jakmile se otočíte a letíte proti sobě, vše se mění. A navíc kromě směru musíte řešit výšku modelu, náklony a mnoho dalšího. Výhodou modelu Beta byl materiál, ze kterého byl vyroben – EPP materiál. Ten umožňuje, že po pádu se sice něco zlomí, ulomí. Ale stačí sekundové lepidlo a aktivátor. A zachvíli většinou letíte dále.

Byla doba, kdy jste stavěli letadlo 2 měsíce a pak jste jej rozbili běhěm chvilky a mohli jít měsíc opravovat. Dnešní doba je v podobě EPP velmi příznivá. Koupíte buď stavebnice, nebo tzv ARF sety, kde je model kompletně osazen až na přijímač a baterii a ihned letíte. A nebo komplet RTF sety, kde je i vysílač, baterie, nabíječ. Tuto variantu jsem zvolil já pro začátek. Zejména není nutné kupovat ihned něco dražšího, když nevíte, zda vás to bude bavit.

Ale já jsem typ člověka, který když něco začne, propadne tomu na 100%. Jako u modelů aut. Takže jsem pilně trénoval pilotáž a za rok už jsem se hodně posunul. Ale to je jak s řízením auta ve skutečnosti. Když máte papíry a jezdíte jen o víkendu, nikdy se pořádně nenaučíte reagovat a budete mít problémy. Já jsem postupně nabíral zkušenosti, potkal postupně několik lidí, kteří mi dali cenné rady. A s některými létám do dnešní doby.

Na modelu Beta jsem se hodně naučil, zhruba po půl roce pravidelného létání jsem již nepadal až tak často a chybovost se výrazně snížila. Nejprve jsem létal jsen v bězvětří a mírném vánku – bál jsem se. Ale postupně jsem se učil i ve větru. Všechno šlo velmi rychle.

U RC modelů aut se mi líblo řízení model z vlastního pohledu. Tedy FPV. A tak to přišlo záhy i zde. Pořídil jsem první FPV brýle, video vysílač, FPV kamerku a Beta 1400 létala a já se kochal z jejího pohledu. Pak přišly i první pokusy o akrobatické prvky. A jakmile jsem začal FPV lety, potřeboval jsem lepší rádio, protože Cadet Pro neměl dosah a letadlo díky tomu padalo na signál.

Koupil jsem od kolegy Milana Taranis X9D Plus a byla to dbrá volba. Možnosti nastavení, české hlášení, kompletní nastavení, mixy. Brzy jsem přešel na verzi Taranis X9D Plus SE. A tu používám dodnes a nevím, co je pád letadla na signál. Mám k dispozici kompletní telemetrii a mnoho dalšího.

Ale když už vám to létání celkem jde a nepadáte, chcete poznat, jak se řídí jiný model letadla. Necháte si samozřejmě poradit. Nebudu se zde detailně rozepisovat, jak jsem každý model řídil a co jsem se na něm naučil. Faktem je, že jsem za 2 roky létání vyzkoušel EPP modely, konstrukční letadla a finančně se to dalo utáhnout. Protože na bazaru je spousta nabídek za velmi zajímavou cenu a přitom to letí velmi dobře. Navíc model, když ho nepoložíte, prodáte s malou ztrátou a můžete otestovat něco jiného. Takže co jsem vše otestoval? Byly to větroně, hotlinery, hornoplošníky, dolnoplošníky – vždy na elektropohon. Pojďme se podívat na historii a jak to šlo za sebou a co jsem zažil za tuto dobu:

 

Beta 1400mm RTF EPP (Pelikán Daniel) – na tomto modelu jsem začínal a naučil se nejen základy, ale i základy akrobacie a zkusil i poprvé FPV

""

 

FunCub 1400mm (MUltiplex) – druhý model v pořadí. Velmi hodný hornoplošník z EPP. Jeho slabinou byl podvozek a já to tenkrát neuměl a proto jsem pak provedl změnu za jiný model. První model s vrtulí vpředu

""

 

Pioneer EPP 1450mm (Pelikán Daniel) – perfektní podvozek, výborné letové vlastnosti, akrobacie. Měl jsem i osvětlení

""

""

 

Gama 2100mm EPP (Pelikán Daniel) – první letadlo s velkým rozpětím. mělo tendenci občas padat po křídle. Ale hodně mě Gamma naučila – hlavně reagovat na nečekané situace

""

 

ION Pro Plus 2,20m- prvmmí konstrukční model, navíc typ letadla HOTLINER. Ale tohle letadlo bylo univerzál – létalo rychle, celkem pomalu, chytalo i termiku občas a vítr mu nevadil. Dynamická akrobacie nebyla problém, ale tu jsem se učil až na jiném modelu. Byl to skvost !!! Jednou se k němu vrátím…

""

 

Palio Pro 2,1m – konrtukční model na pomalé a pohodvé létání. Měl jsem ho chvíli, ale užil si jej

""

 

Admiral II 2,6m – konstrukce podle plánku z doby komunistické éry. Skvost, který létal naprosto skvěle a chytal lehce termiku. Prozatím největší rozpětí, co jsem řídil.

""

 

Walrus Night 1400 EPP – chtěl jsem s kolegy létat i v zimě. Ale je brzy tma. A tak jsem objednal z HobbyKingu tento model, který výborně svítil a na něm jsem se naučil základy dynamické akrobacie. Ten model mi hodně dal. Musel se ale lehce upravit, aby dobře sloužil. Měnil se motor, vrtule a dával turbokužel.

""

 

Vinerva Night 1840mm EPP – musil jsem zkusit i tento osvětlený model. Nebyl tak obratný jako Walrus, ale lépe svítil a létal klidně a pomalu

""

 

DURAFLY Racer 975mm EPP Pylon – vyzkoušel jsem si tento ostrý model a pak jsem poznal, co to je pořádná porce adrenalinu jak na vizuál, tak na FPV. Když se řítím rychlostí přes 200km/h… Letěl jsem i více jak 227km/h…

""

""

 

Eflite V900 900mm EPP Pylon – další extra rychý a ostrý model. Pořídil jsem ho jako náhradu za havarovaný Racer, kde mi ve 180km/h upadla FPV kamera s video vysílačem při průletu opuštěným lomem. I zde jsem létal hodně rychle, ale jednou jsem si vlétl do slunce a během sekundy byo po letadle. Pak jsem s rychlostním létáním skončil a vrátil se k větroňům

""

""

""

 

Alegro 2,5m (Azero) – konrtukční termický větroň. Výborné letové vlastnosti, krásně chytal větrné proudění, zvládl základní akrobacii. Byl jsem z něj nadšený

""

 

Parrot Disco EPP 1,1m – samokřídlo s autopilotem jsem testoval chvíli. Líbilo se mi FPV. Ale autopilot moc zasahoval do řízení, plný manuál byl trošku mimo moje představy

""

 

A jsme v současnosti. Nyní testuji a létám tyto stroje:

Grace Tango 2,96m (Azero) – konstrukční větroň s vynikajícími letovými vlastnostmi. Podobné vlastnosti, jako mělo Alegro. Zvládne základy akrobacie, je krásně čitelné na nebi a je potaženo jinak, než se klasicky dodává. Je to 2kg těžký model, co se dá ještě v pohodě hodit z ruky. Ale na dovolenou si jej těžko odvezu. Přeci jen potřebuje více místa

""

 

Indian 1,96m (Topmodel) – větroň, který při svém rozpětí váží jen 780g a zvládá pomalý let, akrobacii, silnější vítr. A čím ještě překvapí, na to jsem zvědav

""

 

Jinak jsem zalétaval několik modelů pro kolegy – Nike EVO (Topmodel), Sweet (Topmodel) a několik dalších.

Videa z testů najdete na mém YT kanále: https://www.youtube.com/user/mastersajgor

Foto a další informace pak na FB skupině Létání s RC modely letadel

 

Ukázka posledního testu Indiana v úplném bezvětří:

 

A od této doby budu dávat informace z testů včetně popisu přímo zde do záložky RC letadla. Časem ještě budou změny včetně designu stránky atd.

Věřím, že zde postupěm času budou informace z tohoto odvětví RC modelaření. Ohledě RC modelů aut je zde velmi slušná historie a spousta infomarcí.