XRAY X1 2018 první zkušenosti

Igor Vlahovič


Na závod jsem jel pln očekávání a zvědavosti. Ale tušil jsem, že to bude muset fungovat i v základním nastavení. Samozřejmě jsem podvozek zakoupil již složený od kolegy RC modeláře a ten měl již podvozek nastaven na asfalt. Ale neřešil jsem to a jel s ním závod na koberci.

Nemám na podvozku rozčířenou nápravu, mám tam kuličkový diferenciál a zřejmě tam nemám všechny možné další vychytávky.

Dále jsem nikterak neřešil olej v tlumiči, jaké pružinky použít na přední či zadní nápravě.

Takže jsem vzal podvozek, nasadil kola RIDE (dle slov zkušených jezdců – lepší na asfalt), namazal je mazadlem LRP Carpet (možná se má mazat jinou značkou) a vyrazil na černý koberec s dostatečným gripem.

 

RIDE pneu

V kvalifikacích jsem vyloženě zkoušel jak mazat, aby model dobře zatáčel, ale nebyl ostrý na řízení. Mám rád spíše odpouštivý model. Prostě s ním mohu vlítnout do zatáčky a on se mírně sklouzne.

Nejprve jsem namazal přední kola pouze vnitří hranu cca 5mm. Zadní kola vždy celou plochu. Ale v tomto případě model moc zatáčet nechtěl a byl vyloženě tupý do zatáček.

Proto jsem přední kola namazal vnitřní stranou do půlky. V této chvíli se zlepšilo zatáčení, ale pořád to nebylo ono. konkurence byla schopná točit ostře a hned jít akcelerací na výjezd.

Než jsem však stačil namazat celou plochu předních kol, nechal jsem se zlákat testem pneumatik Volante.

 

Volante pneu

Zde jsem dal dozadu s čerenou tečkou a dopředu se zelenou. Tak mi to bylo doporučeno. V domnění, že to musím rozmazat, jsem na poslední kvalifikaci namazal celá přední kola a to jsem neměl dělat. Auto bylo ostré jak břitva do zatáček a bylo moc nervózní. Mně to rozhodně nevyhovalo i když jiným to může vyhovovat. Gripu na přední bylo příliš a zadek tak nějak nestíhal.

Proto jsem na první finále namazal po odmaštění kol pouze vnitřní půlku na předních kolech. Zadní opět zcela namazána. Situace se zlepšila, ale pořád to bylo moc zatáčivé na můj vkus.

A tak jsem na druhé finále odmastil a namazal pouze úzký proužek vnitřku na přední nápravě. A třetí jízdu už jsem jel dle mých představ. Auto mírně nedotáčivé, nebyl náznak smyku či překlopení. V kombinaci s brzdou se mi jelo i těsně za soupeřem velmi dobře.

Můj jízdní styl již nemá možnost promluvit do vedoucího pořadí. Jde mi se pohodlně se svézt a najít si na každém závodě svého soupeře. A to se mi zde podařilo.

Samozřejmě jsem si vědom, že kdybych si více pohrál s nastavením a věnoval se dalším drobnostem, zřejmě bych s podvozku dostal více. Ale napoprvé velká spokojenost a závod jsem si užíval.

Prozatím jsem tedy řešil obutí a mazání.

 

Stejně mě ale zajímá, jak budou sedět Ride pneu na koberci v Jedovnici, když namažu celou plochu. Myslím si, že když najdu kombinaci i zde, svezu se opět dobře. Ale samozřejmě si nechám poradit od zkušenějších kolegů.

Další závod se jede v Jedovnici (WRM) a tam je sice koberec stejné barvy, ale s docela jiným gripem. Alespoň jsem to poznal u podvozku Tamiya F103, který jsem jakš takš vyladil na HITu, ale na WRM to bylo nepoužitelné. A tak jsem zvědav, jak to bude v tomto případě.