Xray T4 2016, TC Modified vs koberec

Igor Vlahovič


Když jsem po krátké době působení v kategorii TC Stock skočil rovnou do TC Modified, bylo to poprvé v Bosonohách na asfaltové trati. To jsem zde ještě zdaleka netušil, jak mám nedokonale podvozek naladěn. Ale na tamní velké a prostorné trati jsem se svezl dobře a podvozek seděl dobře.

Už tehdy jsem použil motor LRP X20 4,5T, regulátor LRP Flow se Stock Programem a Zero Boost nastavením. Použil jsem převodové kolo 116 a pastorek prvně 23, což mi dalo koncový převodový poměr 9.5.1. Ovšem nakonec jsem zvolil pastrek 28 s koncovým převodovým poměrem 7.8.1. Což bylo na asfatlu ještě řiditelné. A stíhal jsem konkurenci.

Ovšem jaké bylo moje překvapení na první závodě HIT v Holešově. Motor LRP X20 4,5T s převodem 9.5.1 byl i tak extrémně rychlý. Ale především mě klouzala zadní náprava, pískala a když jsem přehnal nájezd do zatáčky, nebylo to dobré svezení. lehce se to spravilo, kdy mi podvozek lehce poladil Petr Rovný.

Pak jsem se svezl lépe, ale asi jsem mě hned oddělat 4 šroubky z horního plata nad motorem pro lepší skrut horního plata.

Druhý závod na koberci byl včera v Jedovnicích. I zde černý ETS koberec. Ale jiný profil tratě, hodně technických úseků, rovinka krátká na tak rychlý model. Nastavení ponecháno z Holešova.

Výkonu na rozdávání, ale zadek stále při vyšší rychlosti driftoval a já jsem nebyl schopen jej ukočírovat dle mých představ šasi.

A tak jsem po delší rozvaze pořídil motor GForce 7,5T. Sliboval jsem si pomalejší jídzu, ale již s podstatně klidnější stopou. Převodový poměr jsem zvolil 116 / 23. Ale s převodem 9.5.1 jsem byl výrazně pomalejší jak soupeři. Ale i tak, stál zadní náprava klouzala. No ano, stále jsem neměl pryč ty 4 šroubky umožňující skrut horního plata.

Takže jsem provedl diametrální změnu: pastorek 28 s koncovým převodem 7.8.1. Použil jsem pneu Sweep 30 a konečně oděělal ty šroubky. A hle, najednou jsem se svezl o 60% lépe. Zadní náprava seděla, nehvízdala a já jsem sice ztrácel na rovince, ale v technických pasážích jsem soupeře mého typu i potrápil. Když jsem nechyboval. Ano i v této rychlosti jsem stále neje ideální stopu.

Ale pocit byl velmi dobrý.

Avšak pak se na můj podvozek podíval Karel Kratochvíl a upozornil mě na několik zásadních věcí, které mají zásadní vliv na jízdní projev šasi. A nechápu, jak to zvládá se synem Martinem, ale vzali si můj XRAY do parády a provedlo skoro kompetní přenastavení včetně kontroly tlumičů, náplně diferenciálu, srovnání řízení a dalších detailů.

Takže na poslední finálovou jízdu jsem nastupoval se zcela jiným šasi. A jízdní vlastnosti se opět posunuly o kus dále. Zase jsem chyboval, ale to byl můj problém. Prostě toto není Hobby kategorie, kde uřídíte i hůře nastavený podvozek bez potíží. Se vzrůstající rychlostí je potřeba dbát na jistá nastavení.

Každopádně jsem zjistil, že pro začátek na koberci budu jezdit současný setup, motor GForce 7,5T s převodem 7.3.1. A pak budu postupně zrychlovat. I zde člověk musí sbírat zkušenosti. A holt koberec je jiný povrch, jako asfalt velkých rozměrů.

Na závěr se budu opět opakovat, ale mé poděkování patří Petrovi Rovnému za pomoc při setupu a pak doladění klukům Kratochvílovým. Díky nim jsem chytřejší, vím na co si dát pozor. Ale z pozice redaktora co dá nabíjet baterii do auta a píše online report…. Obávám se, že starého psa novým kouskům nenaučíš. Ale alespoň něco se třeba posune kousek jinam.