Dvouhodinový závod buggy 12.10.2008

Igor Vlahovič


<p>
Dovolte, abych vás provedl dvouhodinovým vytrvalostním závodě buggy 1/6, který se konal na dráze ve Slavkově u Brna jako závěrečný závod sezóny. Bez licence. Vezmu to z mého pohledu, oficiální článek najdete
na stránkách RC Cars a další podrobné informace o této akci na stránkách <a href=“ http://www.arcslavkov.cz/“ target=“_blank“>ARC Slavkov</a>. Pořadatelem tohoto závodu byl pan Dušan
Bayer. Na tomto závodě jsem startoval společně s Martinem Láskou i já osobně… Ano přátelé, je to tak. Ajgor řídil buggy 1/6
Hormann. Spalovací motor, zadokolka, váha cca 15 kg. Žádný asflat, malý grip. Krátký trénink po ránu za mlhy a hurá na měřený trénink.
</p>
<p>
Celému závodu předcházela rozprava, kde se řešil způsob jízd. Nakonec se vyhovělo většině a na dráhu do finále jelo všech 19 týmů.
Dalo se tedy očekávat napínavý boj a jak se srovnají jezdci na trati… To mne jako absolutního nováčka v této kategorii opravdu
zajímalo. Start měřeného tréninku se pomalu blížil. Dvě skupiny, každá jela 10 minut a v každé jel jeden z pilotů týmu. Musely se
zajet 3 kola po sobě co nejlépe, aby se pak udělalo pořadí na start do finále.
</p>
<p>
Martin Láska začíná první rundu, kdy je trať ještě hodně blátivá a je přece jen šéf týmu a má více zkušeností. Bláto létalo vzduchem
až do dep a motory řvaly naprosto úžasně. On skončil ve skupině 6tý, ale minutu před koncem skončil pro úpravu auta. Já jedu druhou
rundu a jsem mimo dráhu asi dvakrát. Zadní zatáčka nejdále od tribuny mi dělá ještě problémy. Ale dojíždím 5. v této grupě. Dobrý výsledek
a dle slov šéfa – dobré, opravdu. Těším se na finále a začíná mě to opravdu bavit. První skupina je silnější a v ní jedou zvučná
jména buggy – Schiller, Bayer, Žďárský, Zamarský atd. Prostě vidím, jak jim to sedí v zatáčkách. Přitom rychlost na cílové rovince
je srovnatelná. Ale lepší obutí a hlavně i ruce – to udělá dost. A tak první skupina udávála tempo a jezdci z této skupiny se
potom postupně řadí na finále. Team Shanny (Schiller) získává TQ na hlavní finále.
</p>
<p>
Do finále startovalo z roštů 10 modelů v čele s teamem Schanny a ostatní pak z boxů na vlajku. Start se vydařil vozy vyrazily na dráhu.
Já vyrážím jako první za náš team Vinohradníci… Velká pocta pro mě. Díky Martine. Průběh závodu uvidíte na ARC Slavkov. Já si pamatuji
stěží náš vývoj, protože jsem se plně soustředil na jízdu a dával pozor na rychlejší a zkušenější týmy. V tomto závodě jsem jel poprvé
a věděl jsem jedno – méně znamená více a hlavní je dojet celý závod a nerozbít auto hned na začátku. A tak na jistotu jsem kroužil bez
zbytečného riskování a skákání jsem odjel první půl hodinu a došlo k povelu: 10 minut na dotankování paliva. Kdo nestihne, má smůlu. Jsme
s Martinem po půl hodině zatím 9. V první 10ce ? Jsem přímo nadšen vývojem.
</p>
<p>
Benzín natankován, kola OK, karoserie na svém místě. Startuji sekačku a Martin vyráží na trať. Kola už nejsou tak zanešená blátem,
protože už přestalo mžít a dráha je sušší. Jede bez problémů a je jen jednou mimo trať. Pak se řeší problém s uchycením baterií.
Nevydržel držák baterií. A tak Martin okamžitě vrtá díry do plastového šasi a náhradní baterie jsou na svém místě. Jsme 1Otí.
Zatím dobrá pozice. Některé týmy předčasně končí pro poruchu. Škoda. Ale vše je ve hře.
</p>
<p>
Třetí půlhodinu dostávám do ruky opět Martinovu Futabu 3PK a pokračuji v jízdě. Snažím se držet stopu jako s modelem micro 1/18. Moc
to tedy nejde. Ale vím, že i zde stopa hraje svoji roli. Pouštím Shillery a další, co už poznám. Ale když nevím, o koho jde a vím, že
je rychlejší, pouštím i tyto vozy. Jde o fair play jízdu. Ale sprostá slova létala kolem mě celkem často. Podle mě zbytečnost a navíc…
stejně to nikdo v tom randálu neslyší. Takže zbytečné plýtvání energií, ne ? V půlce půlhodinového intervalu auto ztrácí výkon a je
o zábavu postaráno. Pavel Schiller nám pomáhá s nastavením motoru. Ale není to lepší a tak dochází k zastávce v depu. Svíčka je to…
Pryč s ní a hurá zpět. Ale propadáme se na 12 místo. Sakra práce, ale jedeme dále.
</p>
<p>
Do poslední půlhodiny nastupuje opět šéf týmu Vinohradníků – Martin Láska. Team Schanny (Schiíller) je stále první a jedou s náskokem.
Hned za nimi jezdí Žďárský team. Třetí team Zakky (Zamarský). Kromě auta Schiller nevím, kdo je kdo. Martin jede bez chyby a je jen jednou
mimo trať. To běžím jako o závod, abych ho nasadil a my neztratili náskok cca 6 kol před týmem WEST. Martin už nechybuje a dojíždí
do cíle jako 10tý. Skáču metr vysoko, protože být v TOP 10 a já jako nováček… Pro náš tým si myslím velký úspěch.
</p>
<p>
Hned po závodě proběhlo vyhlášení vítězů panem Bayerem a byly předány ceny a to hodnotné. První tři týmy se radovaly z nových podvozků.
Prvních 10 týmu obdrželo pohár a další ceny. Tedy i náš tým, který skončil 10tý. Další výsledky a to podrobné najdete na ARC Slavkov.
</p>
<p>
Osobně jsem byl poctěn tím, že mě Martin Láska oslovil a já mohl na tomto závodě otestovat svoji zručnost. Osobní pocit je takový,
že není těžké řídit model 1/6 na bahnitém povrchu. Je to pomalejší a tak jsem měl mnoho času na to si rozmyslet, kam pojedu.
Navíc pan rozhodčí vždy oznámil, kde se co děje a tak jsem měl minimum kolizí. I Marek Schiller mi po závodě poděkoval za slušnou
jízdu a že jsem pouštěl vycházkově. Zde jsem pouštěl často, narozdíl v micro, kde pouští zase ostatní mě… Na závěr tedy shrnu pocity
z této akce jedním slovem, které zní SUPER… Foto na závěr, tak se bavte přátelé.
</p>