SAKURA FGX Generation X – první zkušenosti

Igor Vlahovič


Za svoji kariéru jsem podvozek monopostu v měřítku 1/10 již měl. Byla to F103 od Tamiya a vyznačovala se jednoduchostí a účelností.

Nyní jsem pořídil zajímavost od 3Racing v podobě kitu SAKURA FGX.

Koupil jsem ho již složený z dobrého zdroje. S mnoha náhradními díly, novými ráfky. Na mně bylo osadit podvozek elektronikou, namontovat přední bloky řízení. A to vše za velmi krátkou dobu, protože již dnes mám prezentaci RC modelů na Masarykově okruhu (ÚT + ST) ve večerních hodinách a chtěl jsem mít model již funkční.

A docela mi to dalo zabrat. Ale pojďme se prvně podívat na konstrukci samotnou.

Šasi je z plastu tvrzeného uhlíkem. Na první pohled hodně pevný materiál. Z tohoto materiálu je spodní a horní část šasi, zadní ramena, přední náprava.

Z měkčího plastu pak zadní a přední spoiler, kloubky apod.

Tlumiče jsou olejové. Na zadní nápravě jsou podélně umístěny hned dva. Ty pak pruží zadní nápravu, kde ramena mají podobnou charakteristiku, jako u modelů TC 1/10. Je zde kompletně nastavitelná geometrie. Což se u podvozku F1 jen tak nevidí. Už jen zavěšení je velmi zajímavě řešeno.

A v podstatě podobné uchycení pružení můžete mít i na přední nápravě. Ale je tu i klasická možnost. Tedy přes malé pružinky. Aby jste mohli použít olejové tlumiče i na přední nápravě, je potřeba vyměnit celé přední horní uchycení.

Motor řady 540 se do podvozku vejde bez potíží a uchytává se na ALU držák. Možnost posunu motoru je samozřejmá, jen se mi zdá, že je zde méně prostoru pro posun.

ALU díly mají PURPLE elox a podvozek tak vypadá hodně profesionálně.

Spodní šasi je velmi úzké a delší jak u F103ky. Na co jsem narazil za problém – je zde hodně málo místa na elektroniku. Pokud nemáte malé komponenty, budete mít problém.

Já jsem do modelu instaloval servo Sawox SC-1252MG, regulaci Carson Storm 19, motor HPI Saturn 20T. Motor a servo nebyl problém. Co mi však dělalo problém, byla instalace akumulátoru. Klasická LiPo HARD CASE Nosram 5200 mAh jsem sice do modelu dostal, ale zase jsem nemohl model řídit. Páka řízení je totiž zabudovaná pod horní částí plata a je tam velmi málo prostoru. Proto jsem použil malou LiPo Yokomo 2700 mAh. Další možností je i LiPo 2S Hard Case, ale krátká verze.

Kola se nasazují na klasické 6ti hrany, což je plusem směrem k použití například klasických TC pneumatik. Ošem potom nemůžete počítat s autentickým vzhledem. Já mám objednané pneu RIDE na sadu ráfků, které jsou součástí kitu. Do té doby mám prozatím na modelu pneu mechové od GRP. 30ky vzadu, 26ky vpředu.

Co se mi velice líbí je použití planetového diferenciálu na zadní nápravě. Již u modelu Yokomo GT nemám žádnou starost o údržbu. Počítám, že i zde tomu bude obdobně.

Hnaná je pouze zadní náprava, ale pozor. Není zde hnaná přímo, tzn. hlavní ozubené kolo vs pastorek, ale přes další dvě ozubená kola. To je další rarita tohoto šasi. Na některých závodech s ním možná nebudu moci startovat.

Kabeláž musí být v tomto modelu přesně na míru. Jinak nenasadíte lexanovou karoserii, která je hodně nízká.

Tak to byly první základní informace o tomto skvostu. Více napoví fotogalerie.

Podrobnosti taktéž zde: http://os.3racing.hk/carkits_web.php?carkits_web_key=15

Já nyní budu toto šasi testovat a uvidím jeho potenciál.