Návrh změn předpisů pro LMS 2014

Roman Krejčí


Spolu s nadcházející sezónou jsme přemýšleli nad tím, jak Le Mans sérii otevřít dalším jezdcům, což je v nynější době úbytku jezdců onroad a zániku nejednoho šampionátu klíčové, a rozhodli jsme se po delší době udělat zásadnější změny předpisů tak, aby se do LMS mohlo zapojit ještě více aut a zároveň zůstal zachován původní duch série.

V současné době jsou diskutovány a zvažovány následující změny jednotlivých skupin:

LMP1 – bude napříště kategorie Pro10 pro široké placky, nicméně budou zde spadat i všechna užší auta s účelovými karosériemi, které se ukazují být podstatně efektivnější než klasické modelové karosérie. Umožněn bude i start vozům GT typu Lamborghini BPA apod., které svou podstatou spíše zapadají mezi klasické placky, a dosud musely jezdit jako Guest.

LMP2 – skupina původně vytvořená pro starší Tamiye F103GT s úzkými zadními koly postupně strádala a nyní se ukazuje, že požadavek úzkých mechů je poměrně překonaný a naopak nastává problém, kdy jezdci s karosériemi podle reálných předloh přestávají mít naději v celkovém hodnocení proti účelovým plackám s velkými lopatami na zádi. Tak se přímo nabízí zrušit omezení šířky zadních kol a naopak vyžadovat pouze realistické karosérie. Jelikož těch není až tak moc na výběr, budou minimálně pro rok 2014 povoleny dosluhující Mulsanny, třebaže se o vyloženě věrný model nejedná, a dále nebude zakázana účast klasických kastlí GT, jsou-li skutečně realistické, třebaže to může být jistá nevýhoda. Pořád lepší, než jet jako Guest mimo možnosti bodovat či být vyhlášen na bedně.

GT – počítá se s tím, že ke stávající variantě GT 21.5T boost s úzkými koly by se povolily 17.5T zero boost, kde by podobně jako v LMP2 byly povolené standardní široké mechy. Toto bude dohromady tvořit jakousi skupinu GT1 a čas ukáže, jaký je o jednotlivé varianty zájem a kam se bude ubírat budoucnost. Letos počet klasických motorů 21.5T na závodech klesl na minimum a se zrušením limitu 21.5T v lokálních formulových závodech se toto nezdá jako cesta budoucnosti. I proto by široké mechy jely pouze v 17.5T, aby se podpořil vývoj tímto směrem.

GT2 – kategorie pro vozy, kde bude omezen převod popř. zadní gumy tak, aby auta dosahovala trochu nižší rychlosti než vozy kategorie GT1. Protože se jedná především o závody 2WD vozů, tak jako hlavní zde bude kategorie Yokomo GT serie500, doplněná o různé pancarové podvozky s motory 17.5T resp. 21.5T v režimu Zero Boost nebo motory Saturn20T či 27T a pevně daným převodem. No a samozřejmě nadále budou povoleny modely 4WD podle Rychvaldské kategorie Hobby, doplněné i o variantu s motorem 17,5T. Naprostou novinkou bude povolení TC kastlí tak, jak jezdí v Moravskoslezském poháru mezi Hobíky. Vzorem pro legalizaci sedanů do Le Mans série se stala nová americká třída Grand-Am GX, která mimo slabších GT povolila třeba účast nového čtyřdvéřového sedanu Mazda6, který se tak zcela legálně propracoval ke startu ve slavné čtyřiadvacetihodinovce sportovních vozů v Daytoně. Za tvorbu předpisů bude zodpovědný Roman Štalmach, na něhož se jezdci budou obracet i v případě sporů nebo výkladu předpisů. Ty mají na jedné straně zachovat možnost pohodového svezení v menších rychlostech co nejširšímu počtu závodníků, včetně začínajících jezdců, na druhou stranu se „odvděčují“ poměrnou náročností jak na pochopení, tak i na vlastní kontrolu dodržování. Roman Štalmach přislíbil účast na většině závodů LMS, takže by neměly nastat žádné problémy. A každý jezdec si určitě bude moct najít tu variantu, která mu bude nejlíp vyhovovat, aby si mohl krásně zajezdit.

V praxi by se Le Mans série měla otevřít prakticky všem typům vozů 2WD, aniž by musely jet třeba jako Guest, a zároveň umožní start mnohem širšímu spektru modelů 4WD. Pochopitelně v otevřené formě je zde pustit nemůžeme, nicméně stále zůstává možnost, že každý model může jet s omezením na vysílačce v rámci tzv. FšeStock, kde bude omezen nájezd na jedno kolo, s tím, že i tento jezdec by byl do LMS započítáván.

Náčrt předpisů jsme zveřejnili s předstihem zejména proto, abychom mohli zapracovat vaše případné připomínky. Pište nebo nás osobně kontaktuje a můžeme to ještě probrat a pozměnit.

 

kontakt: mk@lemans-serie-cz