Traxxas Rally 1:10 4WD VXL TQi RTR

Igor Vlahovič


Když jsem byl osloven společností Astra s.r.o. z Uherského Brodu, zda bych neměl zájem otestovat novinku od firmy Traxxas v podobě Traxxas Rally 1:10 4WD VXL TQi ve verzi RTR, neváhal jsem ani na minutu. Již v létě 2012 jsem mohl provést ostrý test RTR modelu Traxxas XO-1. Tenkráte se jednalo o okruhový speciál, který dosáhl maximální rychlosti přes 170 km/h.

Nyní jsem tedy měl možnost otestovat trochu jiný typ modelu RC auta. A to speciální podvozek určený pro rally. Tento RTR model měla již zapůjčena redakce RC Cars k důkladné prohlídce a také krátkému testu. Mým úkolem bylo model otestovat v náročnějších podmínkách, zjistit jeho jízdní vlastnosti, délku jízdy a také maximální rychlosti.

Testování probíhalo v několika fázích. A protože nastala zima, podmínky byly vždy více jak skalní. Tedy sníh, mokro a zase rozbředlý sníh.

Popisovat model samotný není potřeba, o to se postarala již redakce RC Cars v předešlém čísle časopisu. Já se s vámi podělím o moje zkušenosti a postřehy z testovacích jízd.

V testu byly použity tyto akumulátory:

NiMh Traxxas 3000 mAh 7čl. 8,4V

LiPo Black Magic 5000 mAh 3S 30C

Dále pak dva typy pastorků a to 13 zubů a 19 zubů. Oba jsou k dispozici v RTR setu.

 

První test na rozbředlém sněhu

Tento test jsem provedl dne 5.12.2012 za asistence kolegy Oldřicha Nekuži. Ten se postaral o natočení prvního video záznamu a na vlastní oči mohl spatřit jízdní vlastnosti modelu Traxxas Rally. Místem testu bylo parkoviště u nákupního střediska Globus Brno. Ideální velká plocha, kterou pokrýval z části rozbředlý sníh.

Před jízdou jsem centrální vanu ihned zakryl igelitem. Aby se sníh nedostal do vany modelu. V ní je veškerá elektronika včetně akumulátoru. Sice je vše vodě odolné, ale kdo se má pak se vším čistit. Tímto krokem jsem po jízdě pouze očistil kardany, kola a promazal ložiska. A protože se jelo pouze na sněhu, nečistot bylo minimum.

Ihned na začátku jsem měl instalován těžší převodový poměr, tedy s pastorkem 19 zubů. Model díky provedení 4WD a třecí spojce si poradil s nástrahami sněhu a kluzkého asfaltu na výbornou. Byl jsem překvapen, jak je model stabilní a jak lehce se s ním driftuje. Měl jsem tovární nastavení RC soupravy, tedy bez exponenciálů a dalších nastavitelných vymožeností. S modelem jsem překonával i odvodňovací kanálek na parkovišti. I ten jsem díky odpružení a vyšší světlosti překonával snadno. Za modelem jen odlétal sníh a na videu průjezdy kolem kamery vypadaly úchvatně.

I na kapacitu akumulátoru NiMh Traxxas 3000 mAh 8,4V (7 čl.) jsem jezdil cca 14 minut. Což není špatný údaj. Po jízdě jsem do akumulátoru dostal 3100 mAh. Doba jízdy je velmi slušná už s ohledem na těžší převod a náročný terén. Při jízdě na čistém a rovném povrchu bych se dostal na zcela jiný údaj, vyšší.

Maximální rychlost byla v tomto případě 26 km/h. Prostupnost sněhem byla opravdu náročná. Měření rychlosti proběhlo GPS modulem Holux 245 Sport. A to i v dalších testech.

První test dopadl výborně a zde je tedy souhrn:

–          maximální rychlost 26 km/h při jízdě rozbředlým sněhem

–          stabilita vozu výborná, nebyla možnost jej převrátit na střechu

–           doba jízdy cca 14 minut

–          kapacita akumulátoru NiMh Traxxas  3000 mAh 8,4V po nabití byla 3100 mAh

–          zde byl použit pastorek 19 zubů

 

Druhý test na čerstvě napadaném sněhu dne 7.12.2012

Tak zde to bylo opět o něco náročnější. Jednak jsem jezdil na zcela zasněženém parkovišti, kde bylo napadáno cca 3 cm sněhu. Dále jsem jezdil po lesní zasněžené cestě mezi stromy. A z lesní cesty pak v plné rychlosti vyjížděl na přilehlé parkoviště.

I zde byl model absolutně poslušný. Opět jsem měl těžší převod, abych pak otestoval maximální rychlost modelu s přiloženým NiMh akumulátorem. Tento test proběhl na mokré silnici.

Dostat model do smyku nebyl problém. Ani ho opět uvést do přímého směru. Užil jsem si 10 minut zábavy, kdy model budil docela pozornost kolemjdoucím lidem. Na závěr jsem půjčil model mému osmiletému synovi, který si na parkovišti také zkusil jízdu a smyky.

Jízda na parkovišti opět zcela jistá a pod kontrolou. Nešlo model převrátit a to ani při bočním nájezdu na nerovnost.

Posléze jsem projížděl lesní cestou, která byla poměrně zapadaná sněhem. I zde jsem měl dostatek výkonu k překonání sněhových bariér. Udržet model na cestě mi nedělalo problém. Když jsem přehnal zatočení, skončil jsem v hlubším sněhu. Z toho jsem se již nedostal ani díky 4WD.

Výjezd z lesní cesty na ledovaté parkoviště byl také zážitek. Model jel kolem 37 km/h a smykem jsem se vždy vyřítil na volnou plochu. Stačilo jen ubrat plyn, trhnout volantem a pak prudce přidat. Kam jsem model nasměroval, tam pak vyrazil.

Na přilehlé komunikaci jsem otestoval TOP SPEED s pastorkem 19 zubů a NiMh akumulátorem. Dosáhl jsem rychlosti 55 km/h. Jel jsem mírně z kopce. V této rychlosti jsem měl model pod kontrolou a vždy bezpečně zabrzdil i na mokru. Model se nepřetáčel a prokluz kol se dal regulovat prací s plynem.

Syn na závěr sám model řídil na parkovišti. Jel opatrně, ale zvládl to velmi dobře. Jízda se mu líbila. Rychlost nebyla příliš vysoká a pokud by se použil pastorek 13 zubů, v rukou dítěte si dokážu tento model představit.

Opět si to tedy shrneme:

–          maximální rychlost na napadaném sněhu 37 km/h

–          maximální rychlost na mokrém asfaltu 55 km/h

–          doba jízdy cca 15 minut

–          délka jízdy 1,8 km (i tento údaj jsme u tohoto testu měřili)

–          použitý pastorek 19T

–          použitý akumulátor Traxxas NiMh 3000 mAh 8,4V

Třetí test na vlhkém asfaltu také s 3S LiPo, 13.12.2012

Zde jsem chtěl zajít na Masarykův okruh. Ale podmínky nebyly vhodné a tak jsem testoval na příjezdové komunikaci k brněnskému letišti. Úsek byl rovný a přehledný. Zde jsem provedl opět několik jízd v plném výkonu.

Nejprve jsem ponechal pastorek 19 zubů a vyzkoušel maximální rychlost modelu s LiPo 3S. Tento akumulátor zapůjčila společnost Astra s.r.o.. Dle výrobce měl jet model k 90 km/h. Já naměřil GPS modulem 74,3 km/h. Kdybych byl na okruhu, mohl bych déle držet plný plyn. Ale rozdíl by nebyl nijak velký.

Potom jsem do modelu vrátil pastorek 13 zubů a provedl opět několik průjezdů po rovince. Nejprve ještě s LiPo akumulátorem, potom jsem otestoval i klasickou NiMh baterii Traxxas.

Ve všech případech a to i v plné rychlosti jsem měl model pod kontrolou. Podvozek sedí i ve vyšší rychlosti na mokrém asfaltu a není problém jej ovládat. Drift a smyk jsem nezkoušel s ohledem na občasný provoz.

Rychlost modelu se při použití pastorku s 13 zuby přirozeně snížila a to na velmi rozumnou hodnotu. Takovou, která je pro začínající modeláře ideální a zde máte model pod kontrolou vždy. Rychlost do 40 km/h je pro takto velký model naprosto v pohodě.

I přes rally pneu jsem po jízdě na vlhkém asfaltu neměl příliš mnoho nečistoty a mokra ve vaně samotné. Tentokrát jsem nezakryl hlavní vanu.

Po jízdě stačilo opět očistit kardany, promazat ložiska a hybné části modelu a s údržbou jsem byl hotov.

I zde si výsledek testování shrneme:

–          maximální rychlost 74,3 km/h s pastorkem 19 zubů a Lipo 3S

–          maximální rychlost 51 km/h s patorkem 13 zubů a LiPo 3S

–          maximální rychlost 39,2 km/h s pastorkem 13 zubů a NiMh 3000 mAh 8,4V

Co dodat na závěr všech testů ? Model Traxxas Rally je univerzální RTR model, se kterým můžete vyrazit do různého terénu. Díky vodě odolné elektronice se nemusíte bát mokra, NiMh akumulátor vám umožní slušnou délku jízdy i v náročnějším terénu. V základním sestavení a převodu jede příjemnou a zvladatelnou rychlostí, u které se však v terénu nudit rozhodně nebudete. Model můžete díky option dílům dále vylepšovat, ale domnívám se, že i samotný základ funguje velmi dobře.