Open Challenge Brandýs offroad závod online

Igor Vlahovič


Pohodová noc, kdy si člověk odpočine a pak má sílu do dalšího závodění. A dnes to bude potřeba dvojnásobně. Jedu svůj první závod buggy 1/10 ET v kategorii 2WD. A to není žádná legrace.

V první řadě jsem si vybral pohon právě 2WD. Údajně lehčí na údržbu. Pak je s tím větší legrace.

V druhé řadě jsem si musel vybrat co. Volba po doporučení padla na Thunder Tiger Phoenix BXII 1/10 2WD RTR set. Levný RTR set se stejnosměrným systémem a motorem 17.5T. V kluzných ložiskách atd. atd.

Ukolem dnes bude auto otestovat  v základu bez úprav. Zda vše obstojí v zátěži. O podrobný článek projevila redakce RC Cars a tak zde budou pouze základní poznatky. Hlavní pak bude report ze všech kategorií. Jako je zvykem. Nebude chybět fotogalerie a možná i video z jízdy – například mě jako začátečníka v kategorii.

Jak vidíte na úvodní fotografii, čeaká na mě série skoků a také klopená zatáčka. Skoky mohu jen přejet, skákání není nutné. Ale pak proč bych pořizoval buggy, když si nebudu moci skočit.

Podrobné výsledky můžete sledovat opět níže na lincích MyRCM:

"" 1/8 E Buggy
"" 1/10 Buggy 4WD
"" 1/10 Buggy 2WD
"" 1/10 Short Course
"" OffRoad Mini (1/14 – 1/18)

Tak jsem poprvé 5 minut trénoval. No teda. Jak to popsat. Když to jede po zemi, jedu těsně kolem pokliček jak s onroad. Sedí to bezvadně, naklání se to fakt jak kačenka. Když už jsem v pohybu, nestaví se to na zadní.

Skoky – to už je jiná liga. Nemusíte je skákat. Můžete je pomaleji a pouze je přejíždět. Jasný, je to pomalejší metoda, tzv. na jistotu. Ale… ztrácíte. Když skočíte, jste rychlejší. Ale… když se vybouráte, co jste nahnali, ztrácíte. Než dojde nasazovač. Tak teď nevím, jak pojedu.

Dva skoky jsou takové na pohodu. Když přesně přidám plyn, přehupsnu na doskok a je to doma. Když to přeženu s horlivostí letím vzduchem a pak se děj vůle boží, nebo závodní ?. Pak jsou tu jiné překážky. Minimlně na jednom skočit musíte. Buggy mi zpravidla padá na čumák. Asi ji to bolí, mě ne.

Pak je tu klopenka. Tak to je lážo plážo. Tam se nic nepokazí a naberete na ní rychlost, aby jste zjistili, že za krátkou chvíli na vás čeká zatáčka na linu, což klouže…

Buggy Thunder Tiger Phoenix 2WD prvních 5 minut vydržela a vypadá to zajímavě. Jen motor bude asi topit. Uvidíme co elektronika počas závodu.

Každopádně maximální rychlost se 17.5kou je ideální. Jako kdyby v offroad platilo to, co v onroad.

Držte mi palce !!!

Ale pozor. Dal jsem se do řeči s kluky, co tomu rozumí. A hned mi radí co a jak. Vím, že i 2WD se dá ve vzduchu ovládat. A co se dělá, aby to udělalo to a to. No ty jo. Jo a taky vím, co dělá třecí spojka. Což prý mají všechny buggy.

Takže on to bude asi fakt dobrý závod.

Co se mi líbí je taky ta věc, že kolem mě všichni ladí. Plní tlumiče, kontrolují pneu, řeší nastavení a bůh ví co ještě. Já zase sedím, auto na nabíječce a o nic se nestarám. Já to mám jednodušší. Jak něco ulomím apod, končím v dnešním závodění.

Na rozpravě jsme se dozvěděli vše důležité a já musím periferně sledovat nasazovače v reflexních vestách. Pokud možno mám korigovat jízdu a upravit model ve skoku. Možná zkušený pilot toto dokáže, ale já ne. Tedy prozatím.

Foto v modelů v galerii.

""

Na dnešním závodě je o 10 jezdců přihlášeno více

 

Za malou chvíli startuje kvalifikace. 2WD začínají.

 

Kvalifikace 1

2WD Buggy 1/10 – a je to tady. První ostrá jízda v mém podání. A shrnu to takto:

– nepotřeboval jsem za jízdu nasazovače

– zjistil jsem, že ve vzduchu ještě mohu něco dělat s modelem

– vydržela elektronika, motor do 90°

– dojel jsem druhý

– sledovali mě zkušení jezdci

– ti mi pak přišli poradit další věci ohledně nastavení modelu

Jinak první dojel německý borec Thomas Mager. I když ze začátku jsme se držli pěkně pohromadě a já kluky stíhal. Jen oni mají model rychlejší na rovince. Kolega Jan Hubr nakonec dojel časově za mnou. Po jízdě jsem zkontroloval model a lehce teče jeden zadní tlumič (tělo je plastové) a kardany zadní vykazují opotřebení. Časem by se dle zkušených borců mohly ubrousit. Jsou jen ocelové a při pružení zadní nápravy dostávají zabrat. Ale je to test RTR.

4WD Buggy 1/10 – dvě skupiny. Petrovi Pšondrovi nepočítal AMB čip. A tak jen potrénoval bez výsledku. Natálka Kratinová jako slečna ve startovním poli jela stylem – pomalu, ale jistě do cíle“. Elias Rhode juiro dojel druhý. Jirka Beneš mu uikázal záda. Druhá skupina byla lepší. Václav Turek zajel nejlpší čas a nájezd. Avšak za ním to bylo také poměrně vyrovnané. Plamen Sokolov, Radim Drda byli ve stejním kole.

1/10 Short Course – 5 pilotů je vyšší účastb jako minule. I zde máme slečnu na startu. Anežku Daňhelovou. Zde se ukázal Jorg Rhode, který zde startoval i minule. Pepa Vích druhý. Modely jsou jako kačenky. Také se naklání v zatáčkách. Na pohled to vypadá velmi zajímavě.

Offroad Mini – Václav Nývlt v kole s Martinem Lepičem. Martin Kučera zatím třetí. Avšak již ze ztrátou. Jan Kraft opět na startu mini offroad kategorie. Modely zde létají vzduchem a já jasně slyšel, že i zde se na skuku přidává plyn.

Buggy 1/8E – mostra na malé offroad dráze. Z těch aut jde prostě respekt. Na zemi to vypadá hrozivě a jak se to dostane do vzduchu… Jinak na startu opět zástupci Kapička Racing Teamu, Michal Blahovský nebo Honza Domanský. Jmen je však mnohem více. Stačí se podívat na podrobnosti na MyRCM. Kam se hrabe můj malý motor 540 17.5 závitu oproti střídavým kombům v modelech 1/8. To dát do 1/10 tak skočíte do oblak.

""

Buggy 1/8E jsou opravdová monstra na trati. A jak jsou velké, dobře se fotí 🙂

 

Kvalifikace 2

2WD Buggy 1/10 – tak zde mě natočil kolega Honza Kraft. Na záznamu uvidíte můj styl. A nechybí komentář Honzy Blahovského. Jednou jsem potřeboval nasazovače. A dále jsem zjistil že:

– je možné si některý skok zkrátit v zatáčce a je to dle pravidel

– buggy vydržela podruhé

– jsem tu asi jediný, kdo jede model RTR v základu a bez úprav

– zkoušel jsem na linu drift a díky tomu jsem ztratil cenné sekundy

– dostal jsem pochvalu za výkon. Kolegové jedou profesionální šasi typu Durango apod. a já za nimi hopsám s RTR v kluzných ložiskách

Nyní tedy v cíli opět první Thomas Mager. Já se mu blížím snad jen časem na kolo. Jan Hubr s Durangem čas na kolo neměl lepší jako já :-). A to je malý zázrak. V jednu chvíli jsme byli sjetí ve skupině a na skocéch to bylo hodně zajímavé. To není onroad. Tady se musíte chovat zase trochu jinak.

Igor Vlahovič vstoupil na buggy scénu 1/10 2WD a to s RTR modelem

 

4WD Buggy 1/10 – Jirka Beneš ve své skupině opět první. Petr Pšondr si polepšil a nechal za sebo německého juniora. Zatím první celkově Jiří Beneš. Václav Turek druhý. Plamen Sokolov by mohl být třetí. Každopádně nejsem tu jediný amatér. někteří jedou také velmi opatrně a sbírají zkušenosti.

1/10 Short Course –  Jorg Rhode opět potvrdil kvality. Jan Petr jako jediný v jednom kole a s rozumnou ztrátou. Hodně ztrácí již Martin Jordán. Řídit Short Cours není také žádná legrace. Taky je to ve vzduchu a taky se to naklání do zatáček. A ty auta vypadají také monstrózně.

Offroad Mini – Jan Kraft si půjčil teploměr, aby mohl změřit teplotu motoru svého modelu. Asi se mu minule něco nezdálo. Tady ty malé potvůrky se blbě fotí. Je to malé a pekelně rychlé. Pořadí Nývlt, Lepič, Veselý není ničím novým. První dva spolu neustále bojují. Pomoc nasazovačů je zde celkem potřeba. A běda, jak si zkrátíte skok u smyčky – to vám to pak nezapočítá kolo.

""

Jan Kraft v depu. On byl kameramanem mé jízdy. Díky za pomoc pane !!!

 

Buggy 1/8E – monstra na scéně podruhé. Ještě že mají nasazovači vesty a jsou tak dobře periferně vidět. Michal Blahovský jede sice pomaleji a best lap nedrží, ale dává soupeřům jasně najevo, kam má namířeno. Vít Linhart je prozatím druhý. Ten jede na skok naplno a uvidí se, jak to dopadlo. Pavel Braun celkově třetí. Zdeněk Kapička zatím uprostřed startovní listiny.

 

Kvalifikace 3

2WD Buggy 1/10 – tuto kvalifikaci jsem vyhrál. Zjistil jsem další podrobnosti při jízdě. Spíše méně znamená více. Pochopil jsem další skok a vysloužil si předzdívku „Franta Vrzač“. Prý mi vržou kluzná ložiska. Ale tak co, zvukový modul nikdo v buggy nemá. Auto drží pohromadě včetně elektroniky. V celkovém pořadí vede stále Thomas Mager a já si držím druhou pozici. V každém případě je to pro mne zážitek. A to velký. TQ tedy Thomas Mager.

""

Jan Hubr s Durango DEX210. Jak naladí na moje RTRko na finále ?

 

4WD Buggy 1/10 – zde má TQ pozici Michal Bureš nakonec. Jiří Beneš mu bude tlačit na zadní nápravu. Velmi vyrovnaný výsledek prvních třech. Součet 34 kol. Pak již nějaká ta ztráta. Ale třeba Natálka Kratinová se učí. Je sice poslední po kvalifikaci. Ale možná za pár let…

1/10 Short Course –  jelikož Jorg nyní nejel, Jan Petr převzal vedení v jízdě. Pepa Vích a Martin Minyuk společně v jednom kole. Je jasné, že Jorg Rhode má TQ position na finále. A je velice pravděpodobné, že bude útočit na první příčku v závodě.

Offroad Mini – Václav Nývlt bude tak jako minulý závod bojovat o prvenství s Martinem Lepičem. Oba stejný nájezd. Martin Veselý je asi moc ohrožovat zezadu nebude. Ale člověk v této kategorii nikdy neví. Možná se dočkáme překvapení.

Buggy 1/8E – i zde známe TQ pozici. Jízdou s rozumem si ji zasloužil Michal Blahovský. A jako minule, druhý na startu bude Honza Domanský. Vít Linhart se postaví na třetí místo. Jorg Rhode zkusí štěstí ze čtvrté pozice.

Před námi jsou finálové jízdy. Vydrží a obstojí RTR Thunder Tiger Phoenix 2WD i nadále ? Zajede jeho pilot dobře ? Vše je před námi. A bude to jízda !!!

 

Finále 1

2WD Buggy 1/10 –  takže… kdybych nedělal chybičky, mohl jsem být možná i první. Takto jsem se naháněl s Janem Hubrem, abych mu na konci nadělil 7 sekund. Stíhal jsem i vedoucího, ale chyby se zde tvrdě trestají. Ale už vím, jak skákat a že přidání plynu ve vzduchu pomáhá. Auto dopadá na všechna kola z 90%. Je vidět brutální rozdíl v rychlosti mého modelu oproti kolegům. Ale zatím na ně stačí přesná stopa bez chyb. V druhé jízdě se pokusím zajet lépe a bez chyby.

4WD Buggy 1/10 – B finále: dalo by se to také nazvat finále juniorů. Mladý Elias Rhode vítězí. A dva okruhy dal svým soupeřům. Vyhnálek / Soukup v jednom kole. A finále: v jednom kole zde dojeli vítěz Michal Bureš a pak Václav Turek s Plamenem Sokolovem. Zbytek pole najel o kolo méně. Pole uzavíral Radim Drda.

1/10 Short Course – tyto modely jsou velké a dobře se fotí. Navíc jejich skoky jsou takové těžkopádné a občas nemotorné. Na pohled však efektní. Kontaktů mezi modely dost, nasazovači v jednom kole. Jorg Rhode v klidu první. Zatím tedy potvrzuje roli favorita. Jan Petr s dostatečným náskokem před třetím Martinem Minyukem.

""

Těsně po startu kategorie Short Course

 

Offroad Mini – Vašek Nývlt ukázal, že může být i dnes favoritem této kategorie. Ale nepředbíhejme. Zvrat může kdykoliv nastat. Martin Lepič může zajet příště lépe a taky Petr Pšondr. Ovšem Petr ny druhého Martina ztratil celé kolo.

Buggy 1/8E – C finále: pro diváky sice ne nejrychlejší, ale atraktivní podívaná. Vítězem se stává Štěpán Cabaj. B finále: o něco zručnější piloti, lepší nájezdy. B finále: krásný souboj na tělo mezi Zdeňkem Kapičkou a Radimem Drdou. Zdeněk nakonec jízdu nedokončuje. Vítězí Pavel Braun. A finále: i zde změna pořadí v jízdě. Michal Blahovský vítězí s dostatečným náskokem před Honzou Domanským. Ten velice těsně odolal Jorgovi Rhodemu. Dojezdový čas na setinky stejný. Krásná podívaná od začátku do konce.

 

Finále 2

2WD Buggy 1/10 – já vítězím v druhé jízdě. Veli dobrý nájezd, čas na kolo také velmi dobré. Srovnatelné s BEST LAPEM 4WD 1/10. Auto drží, všechno vrže a motor je u konce. Snad vydrží i tu poslední jízdu. Kluzná ložiska vržou více v zatáčkách, kde je na ně vyvíjen tlak. Ve vzduchu je klid a ticho :-).

4WD Buggy 1/10 – B finále: Elias Rhode bere první místo celkově v tomto finále. A finále: Václav Turek poráží Michala Bureše a mýchá pořadím. Počkáme se na poslední rundu, abychom znali vítěze.

1/10 Short Course – stejné pořadí jako v minulé rundě a vítězem zde je Jorg Rhode. Poslední jízda tak bude spíše promo jízdou.

Offroad Mini – potvůrky malé jedou rychle. Někdo je hodně rychlý, ale jezdí mimo trať. Stejné pořadí po jízdě jako v té první. Vítězem se stává Vašek Nývlt.

Buggy 1/8E – C finále: Filip Belsky rozřešil dilema, kdo bude zde vítězem. Na to si počkáme na poslední jízdu. B finále: Pavel Braun potvrdil kvality z minulé jízdy a potvrzuje formu. A finále: zde je celkovým vítězem Michal Blahovský. Jorg Rhode pojíždí Honzu Domanského. Druhá a třetí pozice není rozhodnuta.

 

Finále 3

2WD Buggy 1/10 – kdo chce moc, nemá nic. Dvě chyby v mém podání mě připravily o první místo celkově. Tuto jízdu vítězí jan Hubr a tato kategorie měla každou jízdu jiného vítěze. Thomas Mager díky lepšímu nájezdu bere první místo. A model ?

– motor již měl přes 100°

– tavil se plastový průhledný kryt převodů (asi mě navštívil Skluzan Tavič)

– uvolnily se některé šroubky v držáku motoru

– tavily se částečně uhlíky a jejich drátky

– vrzání motoru a ložisek bylo slyšet již až na tribunu

– celkově zadní část modelu byla poměrně horká

Ale model vydržel závodní nasazení. Nyní ho čeká trochu repas. Já to však považuji za vítězství. Toto asi nikdo nečekal.

 

4WD Buggy 1/10 – v Bčku se již nic závratného neudálo. V Ačku Václav Turek porazil Michala Bureše. A to s náskokem kola.

1/10 Short Course – natočen start. Fakt podívaná. Jorg Rhode už na jízdu nepřišel. Ladil 1/8 na poslední finále A. Jan Petr si proto v klidu dojel pro druhou pozici. Každopádně krása.

Offroad Mini – Jan Kraft se modlil, aby to vyšlo na bednu. Nevyšlo. I když Martin Lepič poráží Vaška Nývlta, jeho pozici lídra neohrozil. Petr Pšondr se může radovat ze třetího místa.

Buggy 1/8E – jasným favoritem dnes byl Michal Blahovský. Vyhrál všechny finálové jízdy. Navíc jako jediný dal dva skoky zaráz a kolo srazil pod 14. sekund.  Ale i Vít Linhart druhým místem také nezahálel. Na pořadí se podívejte na MyRCM.

 

Co dodat ? Pro mne zážitek opravdu velký. Jízda offroad je zcela jiná. Musíte pochopit styl jízdy, pochopit model. A když jdete stopu jako v onroad a skoky provádíte bez chyb, pak si to užíváte. Můj první závod s 2WD buggy dopadl na výbornou. Mohlo z toho být i první místo, kdybych nechyboval.

Model obstál. Sice už bude potřebovat zásah modeláře, ale nikdo tomu na začátku nevěřil. Tedy i s RTR setem se dá na závod vyrazit. Díly jsem nezničil, auto skoky dalo. Za mne říkám – neskutečný výkon modelu.

Jdeme na vyhlášení vítězů. večer mne čeká udělat video preview ze startů finálovek – ta naše 2WD číslo 3 je tam celá včetně komentáře mého kouče Jana Krafta, Honzy Blahovského a k tomu to vrzání modelu.

Poslední foto bude po vyhlášení výsledků.