Yokomo GT další poznání a zkušenosti

Igor Vlahovič


Na začátek těchto řádků o zkušenostech s podvozkem Yokomo GT, které jsem načerpal za dva měsíce jeho provozu, je potřeba uvést, proč jsem si tento podvozek pořídil. Takže:

1. líbí se mi modely, které na první pohled vypadají realisticky. Čím více detailů na modelu je, tím lépe. Myslím tím nyní propracování karoserie se všemi detaily

2. upřednostňuji podvozek, který je jednoduchý na údržbu a provoz. Jednak jsem hodně pohodlný. A také když se věnuji na závodech reportování, není nějak moc času na ladění a kontrolování podvozku. Samozřejmě, že je potřeba kontrolovat občas alespoň základní věci (stav pneu, povolené šroubky atd.)

Tyto parametry jsem při koupi šasi Yokomo GT300 očekával. A prozatím to vypadá, že vše je, jak má být.

První závod v Brně Bosonohy jsem jel již s novým podvozkem. Na startu byly jen tři tyto podvozky. V každém případě jsme testovali s promotérem této kategorie (fy MIBOSPORT) osazení podvozku motorem a regulátorem. Na tomto závodě se ukázalo, že motor LRP X12 17.5T je nejvýkonější variantou. I při ZERO BOOSTu regulace. Ale i tak jsem si první závod užíval a s jízdními vlastnostmi modelu byl spokojen.

Do dalšího závodu, který se jel v Blansku, jsem rekreačně jezdil na dráze Globus. Testoval jsem šasi před závodem 12 hodin Blansko 2012. Najezdil jsem s ním docela dost. Jízdní vlastnosti byly stále stejné. A já se o nic nestaral. Vůbec o nic. To se mi vymstilo až na závodě v Blansku.

Závod v Blansku byl o dalším poznání. Zde jsem měl model osazen již elektronikou, která se pojede v zimní sezóně. A byl jsem zvědav na to, jak vše bude fungovat. A zde jsou moje poznatky. Ještě před tím však uvedu připravený podvozek:

 

Regulátor: SP Cirtix Stock Club Race

Motor: LRP X12 17.5T, tovární nastavení (tedy -5°)

Akumulátor: LiPo 2S Yokomo 2800 mAh

Servo: Sawox digital

Pneu: Yokomo medium (předek), soft (zadek)

Karoserie: Subaru Legacy B4 týmu R&D Sport

Převodový poměr: předepsaný stavebnicový s pastorkem 17T

 

Na závodě jsem tedy provedl tyto testy a zjistil následující:

– omylem jsem jel v kvalifikacích a první finálové jízdě na zadní nápravě pneu medium. Tato kombinace sice je použitelná, ale podvozek je přetáčivý a při řízení se trápíte. V kvalifikacích jsem jel navíc motor LRP X12 17.5T v nastavení časování 0. Byl jsem rychlejší jak kolegové v kategorii. Ale měl jsem co dělat, abych je udržel za sebou.

– ke všemu jsem nekontroloval stav pneu, které bylo odlepené. Díky tomu jsem nejen jel naprosto špatně, ale navíc zkazil jízdu ostatním v první finálové jízdě. Pak došlo na kontrolu pneu, osazení podvozku správnou kombinací obutí (tedy soft /zadek/a medium/předek/)

– druhá finálová jízda byla naprosto odlišná od všeho, co jsem odjel předtím. Model seděl jako v kolejích, byl mírně nedotáčivý. A to i na pneu původním a opotřebovaném. Tuto jízdu jsem jel motor ještě v časování 0°. Byl jsem rychlejší jak kolegové, kteří se tomu podivovali. Jako jediný jsem zajížděl časy na kolo pod 16 sekund. A soupeřům jsem nadělil i dva okruhy za 8 minut jízdy

– na třetí finálovou jízdu jsem motor vrátil do továrního nastavení (tedy časování -5°). I po této úpravě jsem byl na rovince stále rychlejší, zajel rychlejší BEST LAP a lepší dojezdový čas

 

Soupeři v této kategorii se tak jako já podivovali nad tím, jak model jede. Ale dosažený výsledek nebyl dosažen lepší elektronikou a vybavením modelu. Motor, regulátor, akumulátor a obutí jsme měli v mnoha případech totožné. Převodový poměr jsem měl dle pravidel a na podvozku neměl žádné úpravy.

Jak jsme se nakonec shodli, za úspěchem bylo řidičské umění pilota. Mám toho najeto opravdu hodně, s 2WD modely mám již zkušenosti. A řízení Yokomo GT si vyžaduje také jiný přístup. A pokud provedete opravdu základní kontrolu podvozku před jízdou včetně toho, zda máte nalepené pneu, slavíte vítězství.

Na závodě v Blansku již startovalo 6 modelů. Co kus, to originál. Další se připravují na svůj start. Zimní sezóna vypadá velmi nadějně. Pokud se pravidla budou dodržovat, závodění bude opravdu o tom, co máte v rukou a nebude rozhodovat vybavení.

A když by se časem s tímto podvozkem jezdily i vytrvalostní závody, které mám velmi rád, bude to další krok kupředu. Ale i na klasickém závodě je přislíben delší jízdní čas. Žádný sprint na 5 – 6 minut.

Sám za sebe mohu sdělit, že podvozek Yokomo GT prozatím splňuje moje požadavky, které jsem sdělil výše. Již nyní se těším na další závod. A na nové soupeře v této realistické kategorii.