Kategorie World GT – jak dále ? Aktulizace !!!

Igor Vlahovič


Jezdil jsem celou zimní sezónu 2011/2012 v kategorii World GT. Tedy kategorii, která se jezdí s podvozky Pan Car 200 mm, popřípadě širší. Jsou to šasi pouze s hnanou zadní nápravou a jezdí se na mechových kolech.

Nejprve jsem začal závody Xray Nosram Challenge jezdit s motorem TEKIN REDLINE o počtu závitů 17.5T. Díky bravurní stopě a jízdě bez chyb jsem dokázal držet krok s nejlepšími jezdci. Ale i tak jsem byl nejpomalejší v poli. Ale rychlost byla velmi příjemná, netrhalo se obutí při nájezdu do zatáček a motor byl vlažný.

Už na kobercovém povrchu je tento model rychlý a to celkem dost. To jsem zjistil po čase, kdy 17.5 závitový motor již přestává stačit a to i na STOCK programu. A tak jsem posílil na motor 13.5T Speed Passion. Na koberci je gripu na rozdávání. Mohl jsem jet i plný BOOST na regulaci Nosram Pearl V2 a díky zbroušeným mechovým kolům na minimum jsem jezdil naprosto šílenou rychlostí. Ale stačil na špičku.

Jak bych to popsal. Je super, že jste pokaždé na stupni vítězů. Ale požitek z jízdy je mnohdy stresem. Řítíte se extrémní rychlostí na poměrně malém prostoru a pokud dojde k nehodě, dopadá to někdy špatně. Navíc jsou mezi jezdci obrovské rychlostní rozdíly a tím se riziko nehod ještě zvyšuje.

Na MČR v Holešově jsem bojoval o titul s Romanem Krejčím. A jaký to byl závod ? Pouze mezi mnou a jím. Ostatí značně ztráceli. Proč ? Nestíhali již reagovat ? Neumí již takto rychlý model naladit ? Mnoho jezdců se mne chodilo ptát, jak je to možné, že takto jedu. Věřte, že to bylo vydřené vítězství ten vicemistr nebo jak se to správně nazývá. Neužil jsem si to ideálně a musel se strašně, ale strašně soustředit na jízdu. A to každou.

Ale na koberci jsem měl hranici. Nikdy bych nedal do modelu silnější variantu motoru jak 13.5T. Díky gripu se dal jet i maximální BOOST (časování motoru) a i FEEL (zrychlení). Ale kola dostávala zabrat a nebyl problém je otrhat o pokličky a dřevěné překlady. Ale….

Přišel konec zimní sezóny a já se těšil na první závod na asfaltu. Ten se jel v Blansku na krásné, čisté a nagumované trati. Ovšem zde jsem byl překvapen vývojem situace, rychlostí modelu a jak to může dopadnout, když dojde ke kolizi.

Zatímco na koberci jel model jako po kolejích, na asfaltu je to zcela jiné. Jedete větší průměr kol, snad všichni kromě mě mazali a hlavně – modely byly hodně rychlé. Některým přední kola mizela dosti rychle (asi mazáním nebo co). Já teda nemazal a kola celkem držela.

Myslel jsem si, že motor 13.5T Speed Passion bude stačit jako v zimě. Ale zmýlil jsem se. Většina modelů byla rychlejších jako já. Snad jsem se dorovnal při nastavení maximálního BOOSTu. Ovšem za jakou cenu ? Otrhaná kola, po nárazu škody na modelu a ohrožování ostatních. Prostě a jasně, mně se jelo výborně se ZERO BOOSTEM. Jakmile jsem začal zrychlovat, neměl jsem model v rukou a trápil jsem se. Prý nemáš naladěno… Možná. Ale jen v tomto to není.

Nejhorší je, že když se mi model přetočil, nemohl jsem nic dělat a v té chvíli jsem zažil hodně tvrdé okamžiky. Model se prostě stočí a vy nestačíte uhnout z tratě, ze stopy. A všichni jedou tak rychle, že nestačí zareagovat.

Já se domnívám, že tudy cesta nevede. Některé to již dříve odradilo, jiní možná o ukončení startu v této kategorii uvažují. I já již závod na asfaltu zřejmě nepojedu. Mám své hranice, za které prostě nepůjdu. Ani kvůli Mistrovskému titulu.

Ale dostaly se ke mně názory, že by neškodilo tuto kategorii vrátit tam, kde na začátku byla – s motory 17.5T a nejlépe se ZERO BOOSTEm.  Já to osobně nezažil, ale dokážu si to představit:

– menší rychlostní rozdíly mezi jezdci

– vyrovnanější pole a o bednu bude bojovat skoro každý

– lepší reakce v případě nehody

– šetření elektroniky a motoru

– delší doba jízdy

– šetření mechových kol a to jak na koberci, tak i na asfaltu

– mnohem větší pohoda

– levnější náklady na provoz a případné pořízení systému

 

Dám příklad: kdyby se všichni stálí účastníci kategorie GT dohodli na jednotném střídavém systému (například tomu, jaké se používá v kategorii TC Start na Xray Onroad Challenge – motor 17,5), nastavili ZERO BOOST, situace by se zřejmě změnila k lepšímu. Kdyby k tomuto vývoji došlo, někteří již nyní uvažují o návratu do kategorie GT.

Jen pro názornost současné situace: s touto myšlenkou souhlasí například Petr Rovný, Miroslav Dolanský, Milan Peška, Bronislav Vykutil, Radim Vrabec, já osobně, Roman Hradecký (zvažuje návrat) a zcela jistě i mnozí další. Roman Krejčí by se snad také přidal, pokud by byla většina pro zpomalení kategorie.

Nyní to tedy závisí na:

– dohodě všech jezdců

– na pořadateli, aby upravil potřebná pravidla (ideální, aby to platilo všude, kde se pojede GT kategorie)

– našlo se střídavé kombo za příznivý peníz pro všechny

– od podzimu by mohlo býti vše spuštěno

 

A nebo například pomalejší „STOCK“ kategorii typu Stock zavést. Ta by pak mohla být i v rámci seriálu Le Mans serie. Možná by proti tomu nebyl Roman Krejčí, který je ředitelem tété série.

Já osobně říkám: je to nyní rychlé, rychlé a rychlé. Já jsem pro omezení výkonu. Věřte, že si pak všichni jízdu užijeme mnohem více. A přibude bezpečných soubojů „tělo na tělo“. Nehledě na tovární či netovární jezdce.

 

Aby jste to všichni pochopili: snahou tohoto zamyšlení není omezit otevřenou kategorii 2WD. V rámci LMP1 kategorie na Le Mans serii si vždy budete moci zazávodit s nejrychlejší technikou. A to jak na koberci, tak na asfaltu. Já si jen myslím, že i slabší motorizace by asi nebyla na škodu.