Otazníky kolem MČR?

Jirka Toman


<p align=“justify“>Pravidelně čtu všechny články, které vycházejí nejen na klubových nebo
teamových (továrních) stránkách domácích či zahraničních, ale i na stránkách EFRA a
RCAČR. Právě tam, tedy na <a href=“http://www.rcacr.cz/“ target=“_blank“>RCAČR</a>, jsem narazil na článek z MČR z Ústí nad Labem,
který napsal pan Strupek předseda sekce 1:10 E RCAČR. Zaujala mě hned první
pasáž, cituji:<ul><i>“Třetí závod z osmidílného seriálu MČR v kategorii rádiem řízených modelů aut –
Touring Cars E 1:10 se konal na pěkné dráze v Ústí nad Labem. K závodu se <b>prezentovalo
18 jezdců</b>, dalších 9 jezdců, vesměs domácích jelo volný závod LESTER OPEN. <b>Účast
opět nedůstojná závodům MČR</b>. Ve stejné době se konal závod BWC v Plzni, <b>bude na
RCAČR, aby se touto problematikou zabýval</b>.“</i></ul></p>
<p align=“justify“>Rozhodně musím s panem Strupkem souhlasit, že účast 18 závodníků na závodě MČR je
nedůstojný a dále s tím že bude nutné se tím zabývat. Změny budou pravděpodobně
následovat a řešení se zas tak moc nenaskýtá. Buď bude klubům zakázáno pořádání
v termínu MČR jiných závodů. Což mi přijde dosti nepravděpodobné neboť by tím RCAČR
přišla o, dle mého odhadu podstatnou, členskou základnu a ocitla se v izolaci nebo
RCAČR musí najít nový atraktivní model pořádání MČR. Dle mého skromného názoru asi
nejprůchodnější je návrat k osvědčenému modelu jednoho velkého závodu „Otevřeného
MČR“ dle pravidel EFRA a specifikací závodu ME. Další variantou je licencování
regionálních závodů např. BWC, Supercup a Morava Cup jako kvalifikaci opět na
vyvrcholení sezóny, jeden jediný, závod o mistra České Republiky. Jistě je možné
nalézt i jiné modely nebo alternativy jak zatraktivnit závody MČR.</p>
<p align=“justify“>Pokud se budeme ptát po nezájmu o MČR u jednotlivých závodníků tak odpovědi budou
různé. Proto zodpovím moje důvody, které mě vedou účastnit se jiných závodů:
<ul>
<li>nutnost licence tedy vyšší finanční nároky na závody, které se nijak neliší
třeba od Morava Cupu</li>
<li>nutnost cestovat kvůli některým závodům přes celou republiku tedy opět zvýšené
finanční nároky, na jeden prestižní závod se dá dojet kamkoli včetně ubytování</li>
<li>nutnost mít špičkové vybavení: zvláště vybírané akupacky, dále vysoké nároky na
spotřební materiál jako je množství pneumatik, kotev, uhlíků atd. Bez toho se neumístí ani
špičkový jezdec natož závodník ze středu pole.</li>
<li>nulová výtěžnost, bere jen vítěz – v některých populárních seriálech závodů
jsou ohodnoceni cenou nejen vítězové, ale všichni, což nejen mladé a/nebo začínají
závodníky potěší a motivuje</li>
<li>MČR nejezdí mí kamarádi tedy oblíbení soupeři</li>
</ul></p><p align=“justify“>Ještě jednou zdůrazňuji, že toto jsou moje důvody proč před MČR upřednostňuji jiné
zvláště regionální závody.</p>
<p align=“justify“>Aby nedošlo k nedorozumění závody MČR pod vedením pana Strupka mají vysokou úroveň
ať již organizační tak i sportovní a mohou být příkladem pro jiné pořadatele, jen
RCAČR musí najít, jak již jsem napsal na začátku, atraktivní formu MČR, která by
byla přijata širokou členskou základnou i jednotlivými kluby.</p>