Kyosho V – One R4 stavba, testování, parametry

Alexander Žvak


R4 je nástupcem legendárního V-One RRR, který získal dva světové tituly a mnohé další úspěchy na evropské úrovni, svou pevnou pozici držel několik let. V-One R4 následuje linii V-One RRR, nicméně všechny prvky podvozku byly znovu vyvinuty a zkonstruovány pro maximální  soutěžní výkony. Otcové podvozku jsou špičkoví jezdci  Adrien Bertin a Takaaki Shimo , kteří jej společně vyvíjeli a testovali  na mnoha závodních tratích po celém světě.

Stavebnice obsahuje velice dobře, přehledně zpracovaný kreslený návod na stavbu. Všechny díly včetně spojovacího materiálu jsou rozděleny v jednotlivých sáčcích dle sestav v návodu. Součástí nejsou kola, karoserie, elektronika a spalovací motor s výfukem. Stavba podvozku, včetně osazení elektronikou zabrala asi šest hodin. Všechny díly jsou perfektně zpracovány bez nutnosti dalších úprav, nehrozí jakákoliv nepřesnost, či chybějící součást. Vzhledem k tomu, že podvozek není určen pro úplné začátečníky  nebudu zde popisovat jednotlivé stavební úkony, jelikož nechci psát stavební návod , ale pouze informovat o rozdílech s předchůdcem V-One RRR.

V-One R4 je velmi kompaktní  se snadným přístupem ke všem důležitým součástem, pro běžný servis podvozku po jízdě. Všechny díly podvozku byly kompletně přepracovány: menší ramena, kameny řízení, horní uhlíkové plato, spodní plato, řemeničky a jejich unášecí prvek. Nejvýraznější změnou proti  RRR zaznamenaly diferenciály a celé hnací ústrojí. Diferenciály jsou velice malé (asi poloviční ve srovnání s předchůdcem) čímž bylo dosaženo zmenšení setrvačných rotačních sil, což přispělo k pružnějším reakcím podvozku. Přední i zadní diferenciál obsahuje kromě mikro planetek i nové odlehčené unašeče z vysoce odolného materiálu.   Nově bylo zpracováno i řízení, nové kulové čepy a kompaktní, nastavitelný Servosaver zaručuje  perfektní zatáčení kol bez zbytečných  vůlí. Další významnou změnou jsou brzdy, které se skládají klasicky z čelistí, chlazeného kotouče a kovového unašeče. Osa/páka brzdy je uložena dvoubodově v kuličkových ložiscích. Za pozornost stojí i tlumiče, které oproti dřívějším variantám obsahují dvojí těsnění spodní časti s novým zavíráním. Horní část tlumiče  zůstala stejná – očko v závitové misce s jedním těsněním.  Pístky jsou bohužel stále nestavitelné, pouze dvoudirkové. Je tedy potřeba vždy tlumič rozdělat a vyměnit pístky podle požadavků. Spodní plato je vyfrézováno z vysoce pevnostního duralu, je odlehčeno, má chlazení carteru motoru, zahloubení pro všechny šrouby. Horní plato spolu s předním a zadním držákem tlumičů jsou vyfrézovány z 2,5 a 3mm uhlíku.  Dále má podvozek  zcela novou dvoustupňovou převodovku, Hlavní ozubená kola jsou velice masivní plastová, druhý rychlostní stupeň je našroubován na alu misce dvoučelisťové spojky (dříve byla miska součástí ozubeného kola), motorová část převodovky je opět systém centax – také menších rozměrů. Rozvod náhonu kol je opět řešen třemi řemeny s řemeničkami – řemeničky jsou plastové, nasazeny na alu kámen zajištěny segerovkou,  celý komplet je dotažen červíkem k osám( dříve bylo toto řešeno pouze celoplastovou řemeničkou nasazenou na čep). Tímto jsem asi vyčerpal nejdůležitější změny ve srovnání s RRR.  Dále je samozřejmě  možno podvozek doplnit o další tunikové díly, které přispějí k dalšímu zvýšení výkonnosti podvozku.

Něco málo k jízdním vlastnostem:   Pro  první  testy jsem zvolil dráhu RC Blansko, kde se jezdí i KWC-CZ. Tato dráha je menší a technická, zde se podvozek nastavený podle přiloženého Setupu jevil jako nedotáčivý. Perfektně reagoval na plyn a brzdy, oproti RRR jsou znát pružnější reakce. Po drobném přenastavení tlumičů, předních ramen a Servosaveru , podvozek začal fungovat podle mých požadavků. Ve  srovnání s RRR jsou jízdní vlastnosti  R4 posunuty o třídu výš, podvozek umožňuje spoustu variant nastavení jak na technické, tak i rychlé tratě.

Podvozek na mne zapůsobil velice působivě, dostáváme tímto do rukou špičkové sportovní nářadí, které v rukou dobrého jezdce bude vítězit. Tento podvozek  bude oficiálně představen  jezdcům  na prvním závodě KWC-CZ v Brně Bosonohách 28.4.2012

Závěrem ještě specifikace podvozku:
Délka: 385 mm, Šířka: 200 mm, výška: 105 mm, Rozchod předních kol: 174 mm, Rozchod zadních kol: 170 mm Rozvor: 260 mm Převodový poměr: 7,18 / 5,09:1, hmotnost: 1700 g

Postup celé stavby najdete na tomto odkazu v podrobné fotogalerii.