Tamiya TT-01E vs LRP X12 3.5T Octawind

Igor Vlahovič


Sotva jsem dal dohromady podvozek Tamiya F103RM, došlo i na testování Tamiya TT-01E.

 

Když se vrátím zpátky časem, shrnu to asi takto:

Xray T2R – poradil si s touto motorizací velmi dobře. Maximální rychlost byla 133 km/h

Serpent S100 – opět vynikající výkon co se týče jízdních vlastností také. Zde jsem dosáhl rychlosti 117 km/h. Díky ozubenému hlavnímu kolu nebylo možné zrychlovat dále

Tamiya F103RM – Formule 1 jela pouze 72,4 km/h. Konstrukce šasi v kombinaci s pneu RIDE A nebyla ideální. Podvozek byl hodně labilní. Dále jsem s ním neriskoval. Jeho čas možná ještě přijde

 

Nyní jsem se rozhodl pro další, a zřejmě nejzajímavější testík. Jak všichni zřejmě víme, podvozek Tamiya TT-01E je lowend typ šasi a je určen pro hobby jízdy a nejlépe se hodí do Tamiya Cupu. Vydrží opravdu hodně, údržba minimální. Nějaký ten náraz také ustojí – vlastní zkušenost.

Motor 540 Mabuchi, Johnson je pro něj ideální variantou pohonu. Nebo i střídavý motor 21.5T. Motor MIG 500 Race je už na tento model rychlíkem. A jak to s ním jede. A taky ta spotřeba.

Jakmile jdete se sílou motoru dále, snižuje se hranice jízdních vlastností šasi. Já osobně jsem měl v tomto podvozku jednou motor Nosram 9.5T a to na dráze Slavkov u Brna. Jelo to poměrně hodně rychle (rychlost však tehdy nebyla měřena) do doby, než se zatavil kuličkový diferenciál 3Racing. Stav šasi jsem tenkráte taky nezkoumal.

Když už to celkem zvládlo motor Nosram 9.5T, stále mi vrtala hlavou myšlenka – co se stane s tímto autem, když do něj nainstaluji motor LRP X12 3.5T Octawind. Vydrží plastové převody obrovskou sílu motoru ? Nevypochoduje hliníkový kardan z modelu ? Rozpadnou se kuličková ložiska ? A kolik to může dosáhnout rychlost s převodem 55/28 (5.11 koncový) ? Otázek bylo mnohem, mnohem více.

Doma jsem v klidu vše připravil. To ukazují fotky v galerii a je to i na záznamu. Kontrola ložisek, dotažení šroubků, instalace elektroniky, nabíjení akumulátorů, kontrola pneumatik. Na konci práce bylo auto hotové na jízdu.

Na test jsem použil karoserii Tamiya Mazda RX7 v provedení Ogura Clutch Team. Tedy jsem nepoužil závodní karoserii Protoform apod.

Pneumatiky byly zvoleny Take Off CS27R. Jsou hodně přizpůsobivé podmínkám.

Před 21. hodinou jsem měl sraz s kolegou Oldřichem Nekužou na parkovišti Globus Brno / Baumarkt. Zde je poměrně slušný prostor a především je dobře osvětlen. Takže se dá natáčet kamerou. Délka rovinky na dosáhnutí TOP SPEED u tohoto modelu byla celkem dostatečná.

Předem jsem nechtěl pokořovat ani hranici 100 km/h. Když už by to podvozek ustál po všech stránkách, odhadoval jsem max rychlost cca 70 km/h. A jak to nakonec dopadlo ?

 

Ještě podrobné info o nastavení:

Motor: LRP X12 3.5T Octawind

Regulátor: LRP SPX Bullet Reverse

Karoserie: Tamiya Mazda RX7

Pneu: Take Off CS27R

Akku: Nosram 2S LiPo 5400 mAh 50C

Teplota: -2°

Ratio: 5.11 (55/28)

 

Sraz na dráze byl v 20:45. Jízdy začaly po 21. hodině. Trvaly cca 18 minut do doby, než jsem nedobrzdil z plné rychlosti a narazil bokem auta do betonového obrubníku. To se neobešlo bez škod. Ale nebyly nikterak hrozivé a hlavně… nemožné se stalo skutečností.

Proč ? Protože ten poslední osudový průjezd, kdy jsem si stoupl doprostřed celé dráhy, abych viděl lépe na obě strany, jsem překonal 100 km/h. A co více, zalogoval se mi údaj 111,38 km/h !!! Na záznamu se nám podařilo zajet rychlost 98,7 km/h. To jsem nejel delší dobu plný plyn, jako u poslední jízdy večera.

Už samotné přiblížení hranici 100 km/h bylo překvapivé. To, že jsem zariskoval se však vyplatilo. I když budu zase dávat model dohromady. Ale škody opravdu nejdou do výšin. Budu muset vyměnit následující:

– oba domečky (přední i zadní)

– zadní parohy, které drží tlumiče

– ztratil jsem plastový kardan

Zbytek vozu naprosto v pohodě včetně karoserie. Mazda RX7 se nejen na podvozku vyjímala, ale dle mého názoru i fungovala. Nejhorší byl rozjezd. Pokud jsem chtěl akcelerovat ostře, auto šlo do smyku a přetočení. Jakmile jsem přidal na začátku postupně, pak jsem již mohl držet plný plyn. Auto se chovalo v plné rychlosti naprosto klidně a i brzda byla plynulá (dobře nastavena).

Bohužel díky vzdálenosti jsem špatně odhadl bod nutný pro bezpečné zastavení při posledním nejdelším průjezdu. Ale do tohoto rizika jsem šel a jsem překvapen, že to dopadlo takto. Mohlo být i hůře. Na začátku jsem si myslel, že zničím převody po prvním startu. Nestalo se tak a vše ostatní vypadá naprosto v pohodě.

Jistě, šlo o krátké zatěžování auta. Po delší době by asi byl podvozek na celkovu generálku. Ale opět se mi potvrdilo, jaký je to držák ve své třídě.

Troufám si tvrdit, že jsem v této republice majitelem nejrychlejšího TTčka. Na youtube jsem nic nenašel (v rámci naší republiky). Prozatím. Ale koho napadne osadit do tohoto plasťáku za pár korun jedno z nejsilnějších střídavých komb ? A ten zvuk celého auta. Na záznamu uvidíte jak po nárazu ulétává kolo a mnoho dalšího (třeba zářez na betonu po nárazu na foto) 🙂

Dost bylo psaní. Je tu videozáznam a fotogalerie. Enjoy 🙂 !!!

Děkuji tímto společnostem LRP a Hobbyteam za poskytnuté kombo LRP.

P.S. Na okruhu bych asi jel ještě o něco rychleji díky dlouhé rovině. Ale o moc už by to nebylo přátelé. Tento test opět ukázal, že brněnský závodní okruh je pro tyto testy přece jen bezpečnější. Kolize s pevnou překážkou je tam opravdu minimální.

P.S. 2 – v současné době je TT-01 můj třetí nejrychlejší model. Krása….