Maximální rychlost mých modelů v daném nastavení

Igor Vlahovič


Když mám něco nového a navíc funkčního, strašně jsem zvědav, jak to funguje. V případě Holux GPSport 245 je to pak fakt, kolik mi jedou ty moje RC modely. Mám jich nyní 6. Počínaje Xray T2R a Mini Z konče.

Cílová rovinka Masarykova okruhu je prostě nenahraditelná. A to zejména při rychlosti vyší jak 100 km/h. Pokud model jede do 60 km/h, pak vám stačí kratší rovinka.

Nedalo mi to, zajel jsem na parkoviště Baumarkt, kde je večer dobré umělé osvětlení a otestoval přístroj. Přitom jsem zjistil aktuální maximální rychlost modelů v daném nastavení (tedy s osazeným motorem a převodem). Ve všech byly LiPo 2S články.

Všechny podvozky byly připraveny na testík. Jediný problém byl, že Serpent S100 jsem nemohl absolutně naplno rozjet, protože je již připraven na pokoření TOP SPEED 133 km/h. A tak jsem zde jel velmi opatrně. I tak byl model nejrychlejší.

Měření bylo jednoduchou záležitostí. S každým podvozkem jsem několikrát projel plnou rychlostí tam a zpět (u Pan Caru to nešlo a Formule 1 nejela taky příliš pomalu :-)). A jak to tedy všechno dopadlo ? A to jsem testoval za pouličního osvětlení – tedy se jednalo o UNDERGROUD :-).

Čas testů: 20 – 21:30 hod.

Teplota: – 5°

Délka rovného úseku: cca 100m

 

Mini Z MR-02 (2WD) 1/27

Motor: stavebnicový

Regulátor: Kyosho

Převod – stavebnicový

Baterie: Enelop AAA 750 mAh

Karoserie: Lamborghini Murciélago

Pneu: bezdušové stavebnicové

Dosažená rychlost: 13.5 km/h (toto bylo ještě změřeno za denního světla. Rychlostně pokojově pohodová záležitost)

Tento podvozek snese vyšší rychlost, ale i tak je jízda velmi příjemná a auto je plně pod kontrolou.

 

Xray T2R (4WD) 1/10

Motor: Speed Passion Ultrasportsman 21.5T

Regulátor: LRP SPX Bullet Reverse (jemný rozjezd s 30% expo)

Převod – 4.4

Baterie: LiPo 2S LRP 6200 mAh 65C

Karoserie: Titan (Mazda 6)

Pneu: bezdušové Take Off CS27R

Dosažená rychlost: 40,7 km/h (zde jsem jel dlouhou dobu naplno bez problémů)

Xray T2R dokázal, že může jet přes 130 km/h. A má na to, aby jel rychleji. Podvozek se chová naprosto klidně v této rychlosti, ale i při jízdě nad 100 km/h nad ním mám plnou kontrolu.

 

Tamiya TT-01E (4WD) 1/10

Motor: stavebnicový Johnson 540-J

Regulátor: Tekin FX-R (max. zrychlení)

Převod – 55/26

Baterie: LiPo 2S Orion 4600 mAh 40C

Karoserie: ORC Amemiya SGC 7

Pneu: bezdušové Corally Stcc

Dosažená rychlost: 32 km/h (zrychlovat už ani nemá cenu)

Tato rychlost je pro podvozek TT-01 ideální a šasi ji zvládá v pohodě. Zvládne ještě motor MIG 500 Race. Zacházet dále se nevyplatí. Trpí plastové převody a ve vysoké rychlosti nemusí být zcela pod kontrolou.

 

Tamiya F103 RM (2WD) 1/10

Motor: Speed Passion 13.5T

Regulátor: Nosram Pearl V2 (Boost 7, Feel 5)

Převod – 2,7

Baterie: LiPo 2S Zippy 4000 mAh 25C

Karoserie: Formule 1

Pneu: mechy Tamiya HBR Medium C (předek i zadek)

Dosažená rychlost: 61,2 km/h (mechové obutí nebylo dobrou volbou a podvozek nedržel řádně směr. Nebyla možná jízda na plno. Ale i tak… slušné)

Bez pořádně připravené karoserie, difuzoru a naladění podvozku včetně obutí není možné zajistit plnou kontrolu nad šasi. Zde to bude chtít hodně pečlivou přípravu. Pokud se zadaří, podvozek může pokořit hranici 100 km/h zcela jistě.

 

Serpent S100 Pan Car (2WD) 1/10

Motor: LRP X12 3.5T Octawind

Regulátor: LRP SPX Stock Spec (stock program na 6)

Převod – 3,5

Baterie: LiPo 2S Nosram 5400 mAh 50C

Karoserie: LMP Mulsanne

Pneu: mechy Xceed Medium (předek i zadek)

Dosažená rychlost: 85,2 km/h (na tak těžký převod jsem to nedokázal na použitelnou vzdálenost dohledu rozjet. Ale na okruhu to pojede !!!)

I v takto ztížených podmínkách se chovalo šasi naprosto klidně a měl jsem jej plně pod kontrolou. Serpent S100 zcela jistě má na to, aby dosáhl rychlosti nad 150 km/h. S karoserií LMP Mulsanne a zadním difuzorem tomu pevně věřím. Při tomto testu jsem stále zrychloval a pak ihned musel odstavit plyn bez dosažení TOP SPPED. Navíc s 2WD musíte akcelerovat při takovém výkonu plynule a není možné jako u 4WD dát ihned „plný plyn“.

 

Tamiya CC-01 (4WD) 1/10

Motor: Carson Poison Truck 45T

Regulátor: Tamiya 104BK

Převod – stavebnicový

Baterie: LiPo 2S Nosram 5400 mAh 50C

Karoserie: MB Unimog

Pneu: offroad

Dosažená rychlost: 8,3 km/h (zrychlený přesun z bodu A do bodu B :-).)

Bez komentáře. Pohoda. Jen musíte jít trochu rychleji :-).

 

Další testy proběhnou zase až na okruhu. Ten je potřeba pro testování opravdu velkých rychlostí. Tam se pořádně změří připravené GTčko a F1. Ale ty pomalejší modely se podařilo změřit hned. Jistě, změnou převodu a motoru se s rychlostí může dále hýbat.

Na závodě venku zkusím umístit GPSport 245 do modelu (například TT-01E nebo něco pomalejšího) a pojedu celý interval jízdy (5 – 6 minut). Po jízdě zjistím rychlosti, ujetou vzdálenost. Což bude hodně zajímavé. Chtěl bych to zkusit už v hale, ale obávám se, že tam nebudu mít signál ze satelitu.