Masarykův okruh a testy 9.12.2011 – jelo se i 133 km/h

Igor Vlahovič


Na tento den se opravdu čekalo. V Brně byly stále dešťové přeháňky a nebylo možné okamžitě na dráhu. Ale ve čtvrtek svitla naděje. Počasí mělo být podle předpovědi v pátek bez deště. Zima nám nevadí. A tak se náš realizační tým modlil, aby vše vyšlo právě v pátek 9.12.2011. A vše vyšlo.

Přesně ve 13:00 jsme se ocitli v areálu závodního okruhu Brno. To už nás očekával pan Borůvka. Tomu jsme pro jistotu ještě před příjezdem volali a ověřovali si skutečný stav počasí a také jak to vypadá na dráze samotné.

K testování jsme připravili čtyři modely. Jednak Xray T2R s naprosto nekompromisním motorem a převodem. Dále pak Serpent S100 s běžně používaným motorem a převodem. A kolegové pak své podvozky HB Cyclone ve verzi Sport a TC. Již předem jsme věděli, že Xray T2R bude o mnoho rychlejší jak ostatní podvozky. Už jen počet závitů jasně hovoří za vše. O výkonu motoru ani nemluvě.

Tým se po cestě dohodl na průběhu testování. Jednak se pokusil změřit maximální rychlost každého auta a pak případné další parametry. Vše, co se podařilo zachytit viz. podrobně popsáno níže.

Testovací tým byl a bude v tomto složení: Igor Vlahovič, Josef Sperát, Josef Botík. A jak to tedy vše proběhlo ?

Po příjezdu na okruh jsme se pozdravili s panem Borůvkou. Tomu se nepodařilo zajistit pro dnešní den radar a tak jsme hned po vybalení modelů na cílové rovince vyměřilli 100m.  Na tomto úseku jsme měřili maximální rychlosti modelů. Neskutečné bylo, než jsme těch 100m naměřili. Toto jsem prováděl já s Josefem Sperátem. Mezi tím druhý Josef (Botík) v depu připravoval modely k jízdě.

Já pak připravil notebook pro zaznamenání všech údajů, kameru a fotoaparát. A pak to vše mohlo začít. V jdnu chvíli se po cílové rovince prohnaly kamiony. Naštěstí na drze nebyly naše modely. Ale byly vidět zdaleka 🙂

Modely jsme připravili na start cílové rovinky a všichni tři jsme vystoupali na střechu paddocku. Od tam jsme měli nádherný výhled na celou cílovou rovinku bez omezení. A jak jsme brzy zjistili, modely v měřítku 1/10 bylo vidět tak 150 m na každou stranu. Takže nebyl problém jet naplno celých cca 250 – 300m. To se vyplatilo zejména při testu nejrychlejšího modelu Xray T2R.

Domluva byla jasná: Josef Sperát bude natáčet, Josef Botík měřit a já řídil první model. Tím byl Xray T2R. Celkem jsem projel celý úsek tam a zpět 7x. Tedy jsem urazil vzdálenost více jak 800 m. Pak si model půjčili i kolegové a měli k  němu poměrně velký respekt i přes fakt, že již baterie byla „vyšťavená“ a oni nejeli naplno.

Teplota okolí 1°, teplota asfaltu 0°. Opravdu skalní podmínky.

Tušili jsme, že toto auto pojede hodně rychle. Věřili jsme, že pojede přes 100 km/h. Čelist nám spadla, když jsme spočítali a získali údaj 133 km/h. Neskutečné. Znáte zvuk stíhacího letounu ? Tak tak nějak to vypadá v reálu a video je toho důkazem. Pravda – měření naším způsobem může mít odchylky. Ale měření proběhlo cca 3x a vždy byl rozdíl cca půl sekundy. A tak jsme vzali průměr, což byl údaj 2.7 sec / 100m. Pak výpočet byl jednoduchý:

100/2,7 x 3600 = km/h

Nejsme však u tohoto modelu na hranicích maximálního výkonu. Máme rezervy v převodu, nastavení motoru a regulátoru. Dle našeho názoru nebude problém atakovat hranici cca 160 km/h. Ale to až příště. Motor byl na 85° i při venkovní teplotě 1°. V létě by to tedy bylo hodně zajímavé ohledně výdrže především elektroniky.

Grip byl dnes výtečný a model se nevznesl. Po jízdě vše v pořádku včetně kol. Vše bylo natočeno. Ale originál je prostě extra zážitek. Video přeci jen může zkreslovat. Ale není všem dnům konec. Testy oproti skutečnému autu nás jistě neminou. Ale aby byl vidět ten propastný rozdíl mezi 17.5T závitovým motorem a 3.5T motorem, bylo natočeno video Xray vs HB Cyclone Sport. Rozdíl v rychlosti na rovince je obrovský. Neskutečné, jedinečné.

Po testu Xray T2R, přišlo odlehčení. Na řadu přišel Serpent S100. Tady jsme sice zatím 100km hranici nepokořili, ale i tak slušný výkon. Zde bylo v podstatě vše na maximu, kromě převodu. Až do tohoto Pan Caru dám 3.5T motor, opět se budeme pohybovat kolem 150 km/h. Když se dnes nevznesl model Xray T2R, stalo se tak právě tomuto stroji. Při jednom z průjezdů se zřejmě model v plné rychlosti cca 72 km/h nadzvedl přes kamínek (mechy měly nízký průměr a karoserie byla poměrně nízko posazená) a byl okamžitě katapultován do vzduchu (na videu zachyceno). Model vše v pohodě přežil. Ale na další testy musí mít nové nezboroušené obutí a karoserii LMP Mulsanne.

Pak přišly na řadu podvozky HB Cyclone. Jednak verze TC (karbon) a Sport (plast). Oba modely byl osazeny střídavým systémem Robitronic s motory 17.5T. Převodové poměry byly hodně podobné. Baterie v obou modelech LiPo. I zde se kluci projeli naplno, ale ve srovnání s Xray T2R a případně Serpent S100 byla jízda pohodová a oddychová. Ale i tak se atakovala rychlost více jak 45 km/h. Josef Sperát dosáhl s těžším převodem rychlosti 55 km/h.

Dále se Josef Sperát přesunul na dráhu a pokusil se natočit průjezd Xray T2R. Nepodařilo se, ale dle jeho slov neskutečný zážitek. Z vrchu to tak nevypadá, ale když se to k vám řítí… Nebojte, příště se zadaří !!!

Pak jsem i já natočil kluky jak jedou kolem mne. Rychlost dovolila zoom a v pohodě jsem vše stíhal. Nakonec jsem je oba natočil opět ze střechy padoocku.

Bylo také natočeno, jak jedou proti sobě Xray T2R a HB Cyclone Sport. Neskutečný rozdíl.

Měření prováděli buď Josef Sperát, nebo Josef Botík. Já natáčel oba piloty, zapisoval údaje do notebooku. Všichni pak fotili dle potřeby. Fotek není mnoho, ale vypovídají jasně to, co se v areálu Masarykova okruhu dnes dělo.

Na úplný závěr jsme se postavili na stupně vítězů podle nejvýše dosažené rychlosti. Tím jsme testovací den uzavřeli.

Cestou domů jsem hodně diskutovali o dalších testech a možnostech. A bude toho opravdu hodně.

 

Nyní tedy trochu podrobněji k některým výsledkům:

Xray T2R

Náhon: 4WD, řemínky

Motor: LRP X12 3.5T Octawind (časování na -10°)

Regulátor: LRP Bullet Reverse (parametr křivky plynu na 0)

Pneu: Take Off CS 27R

Karoserie: Titan (Mazda 6 Protoform)

Baterie: LiPo 2S LRP 6200 mAh 65C

Převod koncový: 4.4

 

Výsledky:

Maximální rychlost: 133 km/h

Teplota motoru: 85°

Spotřeba: 4600 mAh

Stav šasi: v pořádku

Stav elektroniky: LiPo se mírně nafouklo. Napětí v pořádku

Stav pneu: neodlepené, v pořádku

 

Serpent S100 Pan Car

Náhon: 2WD

Motor: Speed Passion Competition 3.0 13.5T (časování 0°)

Regulátor: LRP SPX Stock Spec (parametr Stock na 7)

Pneu: mechové Xceed Medium

Karoserie: Sophia GT (Protoform)

Baterie: LiPo 2S Nosram 5400 mAh 50C

Převod koncový: 3.8

 

Výsledky:

Maximální rychlost: 72 km/h

Teplota motoru: neměřena, ale vlažný motor

Spotřeba: neměřeno

Stav šasi: i po havárii v pohodě

Stav elektroniky: v pohodě

Stav pneu: v pohodě

 

HB Cyclone TC

Náhon: 4WD

Motor: Robitronic Platinum 17.5 (tovární nastavení)

Regulátor: Robitronic Speedstar 8.5 (tovární nastavení)

Pneu: mechy GRP

Karoserie: LTCR (Protoform)

Baterie: LiPo 2S Turnigy 5000 mAh 30C

Převod koncový: 4.7

 

Výsledky:

Maximální rychlost: 48 km/h

 

HB Cyclone Sport

Náhon: 4WD

Motor: Robitronic Platinum 17.5 (tovární nastavení)

Regulátor: Robitronic Speedstar 8.5 (tovární nastavení)

Pneu: mechy GRP

Karoserie: Dodge Stratus (HPI)

Baterie: LiPo 2S Turnigy 4000 mAh 30C

Převod koncový: 4.5

 

Výsledky:

Maximální rychlost: 55 km/h

 

Na závěr těchto testů realizační tým děkuje sponzorům, bez kterých by nebylo možné tyto testy provádět. Další testy se opět připravují.

Autodrom Brno

LRP Electronic

Hobbyteam

P.S. možná jsme první, kdo testoval RC model na skutečném okruhu. Zatím se mi nepodařilo najít něco podobného. Kdyby jste někdo našel stejné téma, pište do redakce. Redakce děkuje.