Masarykův okruh Brno dal zelenou testování RC modelů

Igor Vlahovič


Vše proběhlo neuvěřitelně rychle. Dne 4.12.2011 jsem byl inspirován nápadem kolegů Josefa Speráta a Josefa Botíka, kteří pouze z legrace nadhodili nápad, kde by se otestovala maximální rychlost modelu. Ale nápad byl provést vše na klasické silnici. Dokonce s možností řídit RC model přímo z jedoucího auta.

Ale tento nápad je velmi riskantní a především ohrožuje bezpečnost silničního provozu. Navíc hrozí škody i na modelu samotném, pokud se dostane mimo kontrolu. A to se pohybujeme možná v rychlostech kolem 100 km/h. A tak jsem to vše dotáhl do konce zcela jiným směrem.

Skutečná auta (závodní či jiná) se testují na uzavřených okruzích, kde jsou ideální podmínky pro otestování všech parametrů vozu. Tedy zrychlení, maximální rychlost, jízdní vlastnosti ve vysoké rychlosti atd.

A toto vše mne přesvědčilo, abych oslovil vedení závodního Masarykova okruhu v Brně, zda bych nemohl využít právě jejich okruh k testování RC modelů. Konkrétně jsem projevil v první fázi zájem o cílovou rovinku a její okolí.

Prvně jsem zavolal dne 5.12.2011 panu Miroslavu Bartošovi, coby sportovnímu řediteli. Ten konzultoval vše s výkonnou ředitelkou a předsedkyní představenstva paní Ivanou Ulmanovou (oběma jsem psal i e-mail se žádostí). Dnes 6.12.2011 jsem obdržel od pana Bartoše souhlas a povolení k bezplatnému vstupu do areálu a prozatím do míst cílové rovinky, dep a přilehlého okolí.

Dostal jsem kontakt na zaměstnance okruhu pana Jiřího Borůvku, se kterým vše budu konzultovat. Stačil krátký telefonát a dnes před 15. hodinou jsem měl první jednání.

Prohlédl jsem si s panem Borůvkou celou cílovou rovinku a místa, odkud bych mohl model bezpečně řídit. První test proběhl z pozice traťového komisaře přímo na cílové rovince. Odtud jsem dnes poprvé vyzkoušel jízdu s modelem Xray T2R v dosti „brutálním“ osazení – motor LRP X12 3.5T, regulátor LRP Bullet Reverse, LiPo Nosram 5400 mAh 50C, převod 4.4, pneu Take Off, karoserie Titan.

Pak jsem se rozhodl krátce projet model Xray T2R, abych zjistil, zda bude možné alespoň chvíli jet plný plyn. A je tomu tak !!! Model jsem řídil z pozice traťového komisaře a výhled na obě strany je dostatečný. Jednoduše jsem zajel s modelem co nejdále (dokud jsem viděl směr jízdy), pak se otočil a rozjel to maximální rychlostí.

Není potřeba se nějak podrobně rozepisovat, protože jsem dnes neměřil žádné hodnoty, pouze jsem testoval skutečnost pro další testy:

– přípravy byly rychlé a když jsem otestoval otáčky motoru s tímto převodem (4.4), pneumatiky se nafoukly (na poloviční výkon) a chtěly se odlepit od ráfků

 

 

– cílová rovinka je dostatečná a je možné zde testovat TOP SPEED, zrychlení z 0 na 100, sprinty a mnoho dalšího

– k řízení bude stačit pohled z místa traťového komisaře. V případě potřeby mohu řídit ze střechy nad depy aut. Ale je to však daleko od kolegů, kteří budou se mnou spolupracovat a pomáhat mi

– kolegy budou Josef Sparát a Josef Botík

– celý tým se bude podílet na měření, zanášení výsledků, natáčení testů, focení a všem dalším

– autodrom zapůjčí i radar, který přesněji změří TOP SPEED

– jinak odměříme pásmem 100m a budeme měřit pomocí stopek průjezdy a počítat (ať žije fyzika)

– povrch dráhy je rovný a hladký, což je ideální

– rovinka je dostatečně široká včetně únikové zóny (toto jsem dnes již otestoval)

– celkově prostředí Masarykova okruhu dává těmto testům punc originálnosti. Navíc jde i o bezpečnost modelu a osob

 

A jízda samotná ?

– není možné akcelerovat stylem „přidám plný plyn“. V tomto případě dojde k prokluzu diferenciálu a kol samotných (musíme brát v úvahu teplotní podmínky)

– akcelerace musí být jemná, ale dokážu dát na cca 3 sekundy plný plyn. Pak musím odstavit a lehce brzdit

– v plné rychlosti nelze vůbec zasahovat do řízení. Jinak se dostane model mimo kontrolu

– dráha musí být před testy zametená, protože dnes jsem při posledním průjezdu havaroval (zachyceno na videu).  Bylo to hodně daleko a tak jsem nezjistil, zda za vznesení modelu mohl kamínek nebo odlepená zadní pneumatika. Prostě při maximální rychlosti se náhle model vznesl do výše cca metru, z modelu vypadla LiPo baterie (která pokračovala ve směru jízdy) a model skončil v únikové travnaté zóně

– model tuto havárii přežil

– podvozek Xray T2R zvládl první jízdy na výbornou a po kontrole vše částí vypadá v pořádku a je tedy připraven na ostré testy

– rychlost je dle mého názoru neskutečná a nikdy v životě jsem neřídil tak rychlý RC model auta. Nedá se to ani popsat, ani na videu to nebude tak zřejmé. Realita je naprosto jiná

– po pár průjezdech s mi zdálo, že pokleslo napětí na LiPo baterii

– pan Borůvka, který mi pomohl s natáčením, sám nechápal co se děje. Nevěřil, že model v měřítku 1/10 může jet takto rychle

 

 

Do budoucna se plánují testy oproti skutečným vozům (akcelerace atp.) a vše další, na čem se obě strany dohodnou. Vše je nyní na začátku spolupráce. Níže máte odkazy na všechny společnosti, které se na testech budou podílet. Redakce Masters těmto subjektům děkuje:

Autodrom Brno

LRP Electronic

Hobbyteam