Pan Car 1/10 a jeho údržba při závodě

Igor Vlahovič


Kategorie World GT se mi opravu zalíbila. Jel jsem můj druhý závod (dne 5.11.2011 Xray Holešov) a zážitek byl maximální. Jednak z jízdních vlastností podvozku (v mám případě Serpent S100), ale také z konkurence ve startovním poli. A co více, jelo se velmi ohleduplně a přitom velmi rychle.

Když vám auto jede jako po kolejích a vy si sním můžete dovolit opravdu hodně, zážitek je nepopsatelný. A pokud jede na špici takových 4. -5. pilotů, je to o maximální soustředěnosti a fair play jízdě.

Jak se běžně na závodě o podvozek nestarám a ten stojí v depu jen na nabíječi, v případě GTčka jsem se mu musel opravdu věnovat. Nebylo to náročné, ale bylo to potřeba. Aby model jel stále stejně a neměnily se příliš hodně jízdní vlastnosti (například adheze s nagumováním koberce). A tak jsem po každé jízdě prováděl následující úkony:

– kontroloval jsem si utažení unašeče zadních kol. Protože jsem jednou špatně dotáhl červík a tím se mi posunula osa v kleci a měl jsem hodně štěstí, že se nepoškodilo jemné ozubení na hnacím kole. Zde je potřeba toto provést důkladně a pak to již drží. Navíc s nesmí přirazit unašeč ke kleci, aby oska šla volně !!! Takže jsem se vždy snažil o milimetrovu vůli

– dále jsem vždy před jízdou kontroloval dotažení červíku v pastorku a vůli mezi zuby. Pro jistotu. Skončit rozjeté finále pro povolený pastorek = ostuda a zlost sama na sebe

– když jsem měnil zadní kola na unašečích tak i zde jsem kontroloval dotažení. Stalo se mi, že se některý šroub lehce povolil. Dotahovat sice s citem, ale pevně. Nebo alespoň po první jízdě toto zkontrolovat

– neskutečné, ale realita. Po každé jízdě jsem musel oddělat přední kola a odstanit chlupy z koberce. Jinak se kola netočila volně. Zajímavostí bylo, že u kol Xceed jsem mohl matku dotáhnout napevno a kola se volně točila, u Corally jsem musel matku lehce povolit

– opravdu je nutnost pro podání maximálního výkona a zajetí BETS LAP mít kola o půlku zbroušená. Na nových kolech Xceed jsem zajížděl o cca sekundu horší kola. Dalo se jet, ale jen rekreačně. Je to prostě tak. To stejné platí u zadních kol. Navíc jsem potkal pokličky a na jednom novém Xcced zadním mechu jsem natrhl směs. Ale dá se to opravit a navíc pojistit proti možnému dalšímu poškození

– musel jsem po každé jízdě kontrolovat, zda nejsou mechová kola odlepená od ráfku. Jinak se model seká a kola poškozujete více a více. A to jak přední, tak i zadní

– poškozené zadní kolo (mech) jsem opravil následně: zalepil jsem mech sekundovým lepidlem, zabrousil a pak nalepil ochrannou papírovou pásku po celém obvodu mechu. Použil jsem GRP 1/10 (nálepky z kol na 1/10). Přesně to tam pasuje. Protože jsem chtěl zachovat značku Xceed, nápisy GRP jsem začernil lihovým fixem 🙂

– takto upravené zadní mechové nové kolo by mělo být chráněno proti utržení. Obvodová páska je pevná a pružná !!! Splní svůj účel zcela jistě

– kontrola stavů mechů je však potřeba provádět i na menších průměrech. Hlavně, když jezdíte kolem pokliček. Ty jsou především příčinou poškození v podoběa utržení či natržení kola

 

Tak tyto činnosti jsem prováděl na závodě. A vyplatili se mi. Jinak kuličkový diferenciál jsem udělal před závodem a po celou dobu pak fungoval perfektně bez údržby. Ale před každým závodem jej opět rozdělám, promažu a nastavím. I ten má zásadní vliv na jízdní vlastnosti.

Pokud mám opět zhodnotit Serpent S100 po stránkách jízdních vlastností, je to velmi stabilní šasi, které funguje dle mých představ a mohu s ním prozatím  jet až na hranicích svých možností (nikoliv samotného auta). Ale nechci dělat reklamu jen této značce. Stále jsem přesvědčen, že i další typy podvozků při vyladění jedou dobře. Ale já posuzuji nyní Serpent, protože ho mám jako první na testy.