Dynamické časování dělá s F103RM divy

Igor Vlahovič


Ano je to tak. Pořídil jsem do mého šasi Tamiya F103RM zpět střídavý systém a to:

Motor – Speed Passion Ultrasportsman 21.5T

Regulátor – Nosram Pearl V2

Tuto elektroniku jsem jel na závodě 12 hodin Blansko 2011. A to ve verzi podvozku GT. Na základní stavevbnicový převod to jelo opravdu pomalu oproti konkurenci se stejným počtem závitů na motoru. Pak jsem použil jemný modul a byl to lepší. Ovšem nezkoušel jsem elektronicky přečasovat motor pomocí regulátoru. Motor samotný se časovat nedá. Nyní jsem to tedy otestoval a nestačil jsem se divit.

Celý test jsem provedl zatím na asfaltovém povrchu dráhy Globus (kde jinde). Opět za poměrně skalních podmínek. Ale i tak jsem se velmi dobře svezl a poznal rozdíl mezi ZERO BOOST časováním a parametrem BOOST na stupni číslo 8.

To vše při nečasování motoru a převodovém poměru 63/17 (3.7 koncový). Baterie Zippy 4000 mAh 25C není zrovna „trhač“ kabelů, ale i tak jsem rozdíl poznal dost znatelně.

V podstatě jsem měl v modelu při testu slabý motor, slabou baterii a pouze výkonný regulátor.

Test se prováděl ve dvou fázích. První část proběhla při časování motoru na ZERO BOOST (tedy 0). Pak jsem přečasoval motor pomocí regulace až na parametr BOOST stupeň 8. V obou případech jsem měl parametr FEEL na stupni 4.

Parametrem FEEL upravujeme chování modelu a zrychlení. A to dle povrchu. Tento parametr nám až tak motor nezatíží a nemá vliv až tak na teplotu motoru. Ovšem jak jsem již na kobercovém povrchu zjistil (a i venku), BOOST nám teplotu zvyšuje hodně a také se to podepisuje na spotřebě.

Test probíhal za chladného počasí (cca 10°) a tak se musí brát okolní teplota a teplota asfaltu na vědomí. A tak jsem zjistil letmo toto při koncovém převodovém poměru 3.7, s LiPo Zippy 4000 mAh 25C:

1. časování ZERO BOOST

Model jel příjemnou rychlostí a srovnal bych to k motoru Johnson 540-J, který jsem měl na převodu 63/22 (2.8 koncový). Tedy skutečná pohoda při nulové teplotě motoru. Motor Johnson již při tomto poměru a rychlosti „topil k 80°“. Takovou rychlost zvládne i začátečník s modelem F1. Kategorie F1 s motorem 21.5T se jede v rámci Ostrava Cupu a příště ji určitě pojedu. Ale…

2. časování BOOST na stupni 8

Když jsem zruba po 8. minutách jízdy na pohodový ZERO BOOST změnil parametr na 8čku, model zrychlil. A to poměrně hodně. To i přes použitou slabší baterii a lowend typ motoru. Model byl stále dobře řiditelný, ale rychlost se přiblížila pomalu motoru 17.5T. Teplota motoru byla velmi nízká (s ohledem na okolní podmínky testu). Když vezmu v úvahu možnost těžšího převodu až na 2.8 (63/22 v hrubém Tamiya modulu), rychlost se opět zvýší.

Otázkou bude teplota motoru při velkém gripu na kobercovém povrchu. Ale tam se pak pouze sníží hodnota BOOST parametru. Po zhruba 15. minutách testování jsem dostal do baterie cca 1300 mAh. Což není mnoho.

Výsledkem tedy je fakt, že hodně dobrý regulátor otáček s možností časování motoru vám i se slabším typem motoru (a slabším zdrojem) přidá hodně výkonu v pododě rychlosti. A tak například z 21.5ky se tak rázem může stát skoro 17.5ka motor. Při časování vak doporučuji velmi důsledně hlídat teplotu motoru a případně i regulátoru. Aby nedošlo k poškození něteré z komponent.

Každopádně 21.5ka motor je dle mého názoru velmi dobrou volbou pro podvozky Formule 1. Příjemná rychlost, velmi dobrá spotřeba a pokud to nepřeženete s časováním, ideální provozní teplota. Jsem zvědav na kobercové testy.