Test motoru SP 13.5T v Tamiya F103 RM

Igor Vlahovič


Hodně práce, málo času a hlavně špatné počasí. To byly hlavní znaky posledních dnů. Ale čtvrtek 13.10.2011 se konečně povedl. Počasí již silně podzimní, ale ke krátkému testu postačovalo.

Potřeboval jsem pouze otestovat již nainstalovaný nový motor SP Competition 3.0 13.5 v modelu Tamiya F103 RM. Vlastní test proběhl za těchto podmínek:

– test byl proveden na dráze Globus Brno

– venkovní teplota 16°

– teplota asfaltu 15°

– dráha nebyla ideálně čistá a tomu odpovídal i grip

– pneu jsem měl mechovou směs Tamiya HBR Medium na obou nápravách

– regulaci LRP TC Competition

– motor SP Competition 3.0 13.5

– koncový převod byl zvolen 63/17, což je koncový 3,7. Tento převod bude zřejmě pro koberec ještě hodně rychlý v návaznosti na sílu motoru

 

A co jsem zjistil ?

– volba motoru byla dobrá. Výkonu mám dostatek. Jak na asfaltové povrchy, tak i na koberec. Stačí pouze změnit převodový poměr na danou trať

– na dráze Globus bylo obutí HBR medium poměrně hodně ostré. Model se měl snahu přetočit. Ale pouze při ostré akceleraci. Muselo se přidávat hodně s citem. Už se nedivím, že mnozí jezdci stahují výkony na asfaltu i na motoru 17.5T

– při pomalé rychlosti byla adheze poměrně dobrá na kvalitu a čistotu asfaltu

– každopádně motor (i při studeném počasí) o žádhé jízdě nevěděl. A to i při poměrně těžkém převodu 3,7. Na koberci tento převod bude zcela jistě použitelný a motor se nebude přehřívat. Spíše se domnívám, že budu muset dát převod lehčí a nebo snížit výkon. To vše s ohledem na menší kobercovou dráhu

– spotřebu jsem přesně neměřil, ale bude zcela jistě nižší, jak s motorem MIG 500 Race. Střídavé motory mají mnohem větší účinnost jak stejnosměrné

– po dojezdu byl motor opravdu vlažný

– na kobercový povrch a možná i na asfalt se bude muset ještě upravit nastavení regulátoru (křivka plynu ze Stock minimálně na lineár). Popřípadě ladit expa na vysílači. Pro dnešní test jsem tam měl nastaveno 20° expo plyn. Vše bude podřízeno nejlepšímu požitku z jízdy

– kroužil jsem delší dobu, abych nové přední mechy HBR medium „zajel“. Tzn. dostaly tvar přední geometrie. Pak je potřeba je otupit sekundovým lepidlem, aby se model na koberci netrhal

– jízda byla zdokumentována i na kameru