Testy obutí F1 na závodě PEJ 2011

Igor Vlahovič


Tento den jsem si myslel, že už mám naladěno a že bude vše fungvat jak má. Opak byl pravdou. Ale konečný závěr jsem si udělal jednoduchý: ve Formuli 1 se vše točí kolem výběru pneumatik.

Nastavení modelu může být stejné, ale s měnící se teplotou asfaltu je potřeba provádět změny. Pokud je neučiníte, bojujete s přetáčivostí a jízdu si neužíváte. Tak a nyní k mým poznáním, za které také vděčím Jardovi Čípovi, který mi prodal jeho „valašskou směs“, kterou jsem pojmenoval pracovně HARD.

Jedna věc je jistá: na podvozku F1 (u mě Tamiya F103RM) není možné použít na přední nápravě měkou směs. Protože pak se model přetáčí a když ne, tak na konci zatáčky může ustřelit.

Pokud zvolíte na přední nápravu směs tvrdší, tak v tu chvíli se model zklidní, je odpouštivý a k přetočení nedojde. A to ani na nerovném povrchu, jakým například dráha Prostějov je.

Já jsem testoval následující kombinace na tomto typu trati a zjistil následující:

1. zadní pneu mechová směs Tamiya MEDIUM, přední směs mechová Tamiya MEDIUM

– tato kombinace se zakládá na stejné mechové směsi MEDIUM. Na studeném asfaltu do 25° se ještě dá použít, ale s opatrností. Jakmile je teplota nad 25°, pak dochází k přetočení modelu při nájezdu do zatáčky

– možná ji bude možné použít na koberci, ale zřejmě s otupením předních kol

 

2. zadní pneu bezdušové RIDE A, přední směs mechová Tamiya MEDIUM

– tuto kombinace jsem jel ráno na kvalifikace a pak v prvních třech finálových jízdách. Zatímco ráno, kdy teplota asfaltu byla do 25° se dala tato kombinace použít, ale i tak musel být člověk velmi přesný, jakmile šla teplota asfaltunad 30°, model se opět ihned přetáčel

– dle mého názoru je RIDE A o něco měkčí jak mechy Tamyia MEDIUM. Ale při vyšší teplotě není rozdíl mezi tvdostmi tak dostatečný, aby se dal model bez obav řídit

– do 25° se dá o této kombinaci uvažovat. I tak je potřeba se mít na pozoru a není to pro lidi co jsou nervózní a pracují stále s volantem. Navíc musíte při přetáčivém modelu neustále držet model pod plynem !!!

 

3. zadní pneu RIDE A, přední směs mechová „valachia“ HARD

– přední kola jsem dostal od Jardy Čípa. Na omak byla mnohem tvrdší jak Tamiya mechy MEDIUM. I na pohled je vidět hrubší struktura materiálu. Přesný název použitého materiálu nevím. Ale je to zřejmě něco z Řempa

– s touto kombinací byl můj model klidný, mírně nedotáčivý a velmi odpouštivý

– pokud bych zvolil ještě tvrdší směs, pak by se nedotáčivost zvětšovala

– když jsem použil tuto kombinaci, pak jsem na RC soupravě musel změnit nastavení: EXPO ze 40% na 30% / výchylky z 75% na 100% (aby to více zatáčelo).

– při ostré kombinaci výše uvedené jsem měl hodnoty 30% expo / 75% řízení a i méně. A stejně se mi to přetočilo

– zde měl při jízdě asfalt 36°

 

4. zadní bezdušová pneu RIDE A, přední bezušová směs RIDE A / RIDE B

– možno použt jen na velmi studeném asfaltu do cca 25° (typ RIDE A). Jinak se model přetáčí

– pokud použijte RIDE B, tak se jedná o hodně tvrdou směs a model je silně nedotáčivý (ztrácíte v zatáčkách) i za cenu hodně klidného modelu

 

5. zadní mechová směs Tamiya MEDIUM, přední mechová směs HARD „valachia“

– tuto kombinaci jsem již nestačil otestovat. Ale zřejmě bude také použitelná díky rozdílné tvrdosti

– myslím si, že bude idální startovní variantou pro kobercový povrch s mazáním

 

Všechna tato nastavení jsem jel na tvrdých předních pružinách, měkém centrálním tlumiči a třecí talířek šel velmi lehce. Toto nastavení jsem neměnil a i tak jsem na poslední jízdu vyladil model na 100%.

Dále jsem zjistil, že na typu trati Prostějov, kde je povrch nerovný a není velmi dlouhá cílová rovinka, se smazává rozdíl mezi sílou motorizace. Já jel do těžka zpřevodovaný motor Johnson 540-J a Karel Novosád LRP X12 17.5 (musel se hodně krotit). Měli jsem hodně podobný nájezd. Samozřejmě na větší trati a méně technické bych už měl ztrácet a pokud rychlou Formuli dostane do rukou profík, nemám už takové šance.

Takže na koberci nebude motor Johson 540-J stačit. Tam budu muset pořídit silnější variantu motoru, protože zde bude větší grip a tím pádem vyšší rychlost.

Ale na asfalt jsem našel možnosti a vždy se budu soustředit na obutí a předevší na přední volbu. Uměl bych uřídit na kombinaci číslo 3 i vyšší rychlost. Ale ta by byla vykoupena větším opotřebením mechových kol. Nyní jsem nezaznamenal v podstatě žádný úbytek materiálu. A jízdu si vychutnával opravdu naplno !!!