Tamiya CC-01 vs Mercedes Benz Unimog

Igor Vlahovič


Ano, je tomu tak. Dnes jsem pořídil podvozek Tamiya CC-01 od kolegy. Ten byl v dobrém stavu a osazen byl servem Sanwa, regulátorem Tamiya 101 BK, motorem 35T. Karosérie Toyota Land Cruiser byla také součástí. Ale toto byl jediný prvek, který se mi „nelíbil“.

Proto jsem zašel do prodejny MPM s.r.o. a zakoupil karoserii Mercedes Benz Unimog. Váhal jsem s koupí, protože je karoserie určena pro šasi Tamiya CR-01. Ale nakonec jsem nedodolal a díky Josefu Sperátovi dokázal upravit podvozek CC-01 tak, abych tam tohoto krasavce dostal.

Podvozek CC-01 je vybaven nezávislým dvojitým lichoběžníkovým zavěšením kol. Přední a zadní tuhá náprava mají trvalý náhon všech kol. Rychlost modelu je opět kolem 6 km/h. Ale díky silnějšímu motoru jsem musel lehce stáhnout výkon na RC soupravě.

Model je čistě expediční a tak nemá tak velká kola jako Axial a má jinak řešený rám. Ale při první expedici v lomu (bude zvláště článek), jsem byl překvapen, kam až jsem dokázal vyjet.

Příprava modelu probíhala ve dvou částech:

 

1. tvorba karoserie

Tak zde jsem po zakoupení karoserie zjistil obsah balení – čirá karoserie, samolepky, doplňky, paraboly. Samolepky nejsou předřezány. Karoserie má opět ochrannou fólii.

Design byl přísně podřízen mým současným barvám – refex žlutá a zelená tmavá metalíza. Postup lakování byl zcela stejný: vystřižení karoserie z formy, odmaštění, návrh rozložení barev, maskování páskou Tamiya, lakování tmavé barvy a pak světlé. Nakonec strhnutí ochranné fólie a bylo hotovo.

Otvory pro sloupky se dělaly až na místě.

 

2. úprava podvozku pro Unimog

Zde jsme s kolegou Josefem Sperátem vyzvedli podvozek u Josefa číslo 2 a začali postupně s úpravami a instalací elektroniky. Vše proběhlo v pohodě a v těchto krocích:

– zkrácení rozvoru pro novou karoserii. Stačilo povolit pár šroubků zespodu šasi, zkrátit kardan a posunout tlumiče více před na zadní nápravě

– zadní sloupky se udělaly na míru z kardanu pro šasi HPI E10

– přední sloupky bez úpravy vycházely do kokpitu. A tak stačilo vyrobit z hliníkového profilu destičku, ohnout ji a na ni připevnit nové sloupky. Ty byly vzaty z modelu Axial

– poté došlo ke zprovoznění modelu samotného. Tedy připájení motoru k regulátoru Tamiya 101BK. Dále pak proběhla instalace přijímače Spektrum SR3100 a spárování s RC soupravou

– vycentrovala se pozice uchycení řízení na servo Sanwa

– otvor pro LiPo NOSRAM 5900 mAh 50C se v šasi musel vybrousit. Původně tam je místo pouze pro 6ti článek NiMh v Tamiya paku

– osvětlení modelu pomocí základního světelného setu Tamiya

 

Poté byl model hotov k jízdě.

Zjistil jsem, že i tento expediční model se dá pořídit za velmi slušné peníze a za minimálních investic úvest do chodu. Není potřeba extra regulace nebo jiná elektronika. A když máte modelářského ducha, mnoho věcí si dokážete vyrobit nebo přizpůsobit. A to je na tom to krásné.

První testy mého modelu proběhly ještě týž den navečer v lomu. Ale o tom až příště…