BEC obvod u regulace, Cčka u LiPo – obecné info

Igor Vlahovič


Předem uvedu, že jsem dostal e-mail, kde pisatel byl začátečník a na tomto portálu údajně nalezl více odpovědí za den, než na fóru za týden. Až tak růžově bych to zde neviděl, ale těší mě to. A pak začala spousta dotazů směrem k regulacím a BEC obvodu, co znamená údaj C na LiPo sadě, zda může na vybraný regulátor dát jakýkoliv motor atd. A to mě přivedlo pokusit se to zde nějak shrnout. Tedy na základě mých dosavadních zkušeností a poznatků.

Když jsem začal s modelem RC aut já, stálo mne to opravdu hodně peněz. A to díky neznalosti problematiky a nemožnosti pořádně se informovat. A tak jsem koupil jeden „základní“ regulátor. Na něm jsem měl prvně připojen základní motor pro něj specifikovaný. Pak jsem chtěl jezdit rychleji a pořídil silnější motor (o nižším počtu závitů) a divil jsem se, že se z regulátoru zakouřilo. To, že jsem dal místo motoru o počtu závitů 21 motor o 17. závitech a že na to není regulátor stavěn, jsem nějak netušil. Co se stalo ? Regulátor shořel po krátké době používání a znakem byla jeho velká provozní teplota. Řešení ? Koupil jsem nový regulátor, který byl na motor 17 závitů a výše. Paráda. Ale pak jsem pořídil motor 10ti závitový za účelem ještě rychlejší jízdy. Už jsem věděl, že regulátor na to není stavěn a musel jsem koupit další regulátor, který uměl motory 10 závitů a výše. Atd. Stalo se to některým z vás ? Asi ano.

Regulace vs motor

Z toho plyne jasné ponaučení – dobře si rozmyslete před koupí regulátoru, jaké motory chcete v budoucnu používat. Aby jste se vyhnuli případné koupi další regulace, doporučuji hledat v nabídce regulace bez limitu a nebo alespoň s co nejnižším udaným počtem závitů motoru – tedy např. 5 závitů stejnosměrný motor a výše, 3 závity střídavý motor a výše. Pokud pak nebudete připojovat motory o nižším počtu závitů jak je pro příklad uvedeno, můžete být v klidu.

Některé regulace mají ochranu proti přetížení proudem a přehřátí. Ale na to bych nespoléhal.

 

Regulace a BEC obvod

Zde se jedná o skutečnost, že je regulátor vybaven bezpečnostním obvodem tzv. BEC, který nám usměrní napětí z akumulátoru na napětí zpravida 5V a dá proud 3A. Napětí a proud mohou být u daného typu regulátoru mírně odlišné. Ale vyhovují pro všeobecné použití s dalšími komponenty jako jsou přijímač a servo.

Pokud regulátor nemá BEC obvod (například Tamiya 101BK), pak je potřeba k napájení přijímače a serv použít externí zdroj napětí (například 4AA baterie) nebo použít omezovač napětí. Ten zajistí opět těch potřebných 5V / 3A, které jsou pro provoz přijímače a serva ideální.

Zapojení je tedy je buď baterie – regulátor – přijímač – servo

motor připojen k regulátoru

Což je zapojení s BEC obvodem v regulaci. BEC o proudu 3A bohatě stačí pro provoz vašeho modelu auta. Není nutné mít vyšší proud.

 

nebo baterie – regulátor – motor

externí zdroj – přijímač – servo


a nebo baterie – regulátor – přijímač (do volného kanálu nebo AUX přijímače zapojíme omezovač) – servo

motor je připojen k regulátoru

což bylo zapojení bez BEC obvodu.

 

C údaj na LiPo baterii

I zde byl dotaz, co tento údaj znamená a zda baterií nezničí regulátor po připojení. Údaj C na LiPo sadě říká, jaký proud nám je schopna baterie dát. Ten se orientačně vypočítá: kapacita/1000 x údaj C. Takže například 5000 mAh/1000 x 50C = 250 A.

Pokud budeme mít motor nebo jiné zařízení, které bude mít větší odběr, pak nám LiPo nebude stačit a budeme ji přetěžovat. Když máme motor Tamiya Johnson 540-J, tak tady nám taková baterie bude bohatě stačit.

Regulátor, který připojíme na baterii zničíme spolehlivě tím, že ho přepólujeme. Proto dáváme vždy pozor na polaritu. U každého regulátoru by měly být tyto údaje:

voltage input 3.7 – 7.4V   (vstupní napětí)
Dimension 30.5x34x16mm (rozměry)
Brushless forward / brake (směr jízdy)
Motorlimit (7.4V) over 4.5 turns (omezení motoru závity)
TwinBEC 6.0V / 3.0A (hodnoty BEC obvodu)

Vy si musíte dávat pozor na vstupní napětí, které nesmí být překročeno. Jinak opět regulaci zničíte. Takže pokud není uvedeno jinak, pak můžete k regulaci připojovat baterie NiMh, NiCd do 6. článků, Lipo nebo LiFe do 2. článků. U modelů aut se stejně většinou používají 6ti články NiMh nebo LiPo 2S, LiFe 2S.

Jsou však regulace, které mají i vyšší provozní napětí – např. 11,1V a výše. Pak je možné připojit vícečlánkovou sadu. Ale na to je potřeba dávat pozor.

Když dodržíme předepsané napětí pro regulátor, pak je jedno, jaký proud nám baterie dá. Ten je důležitý pro napájení pohonu – tedy motoru.

 

Takže:

1. regulátor musí být dostatečně dimenzován na proudový odběr motorem. Čím nižší počet závitů na motoru máme, tím silnější musí být regulátor

2. čím silnější bude baterie (vyšší kapacita, vyšší C údaj), tím můžeme používat silnější motor. Slabou baterií silný motor „nenakrmíte“ naplno

3. baterie o vysoké kapacitě a C údaji nám sama o sobě po připojení regulátor nezničí

4. regulátor zničíme přepólovaním, použitím silnějšího motoru, než na který je regulátor dimenzován nebo připojením regulace na vyšší počet článků, než je povoleno

 

Na závěr moje zkušenost a zapojení s Tamiya 101BK:

Při koupi Tamiya TT-01E jsem použil servo HITEC HS 311, přijímač Spektrum SR3100, motor Mabuchi RS540 a to vše zapojil bez BEC obvodu k LiPo 4000 mAh 25C. A vše fungovalo bez problémů. Servo sneslo napětí 7,4V, přijímač je do 10V. Takže u mě vše v pohodě. Jezdil jsem to do doby, než jsem regulaci utopil. Pak jsem pořídil LRP QC3, který má BEC a byli to naprosto pohodě. Pak jsem ho přepóloval a zakoupil LRP Sphere Competiton. Te má také BEC, je na oba typy motorů a je potřeba si dávat pozor na přepólování :-).

Snad jsem některým trochu pomohl. Kdyby jste někdo z profesionálů zjistil v tomto textu nedostatek, napište mi prosím do redakce. Děkuji.