Test pneu RIDE a TRG na podvozku Tamiya F103

Igor Vlahovič


Od pořízení podvozku Tamiya F103 jsem prozatím vyzkoušel mechová kola Tamiya, která jsem dostal k modelu. Dále jsem zakoupil sadu bezdušového pneu RIDE o trvrdosti A. A to na obě nápravy. Zde jsem provedl první jízdy a musel se pokusit otupit přední kola, protože jinak byl model 100% přetáčivý v každé zatáčce. Přišel jsem na to, že přední obutí musí být tvrdší, aby byl model odpouštivý a spíše nedotáčivý. Tvrdostí pak mohu regulovat právě nedotáčivost samotnou.

Michal Oppitz mi nejen ochotně prodal sadu RIDE Type A (měkčí směs), ale nyní mi zapůjčil další typ bezdušového obutí pro podvozek Tamiya F103 značky TRG. Od RIDE jsem dostal přední směs typu B (medium), která by měla být tvrdší a možná by nahradila moje snahy o otupení A RIDE.

Testy proběhly za těchto povětrnostních podmínek, stejného nastavení modelu, střídavě simulací výkonu motoru Johnson a 17.5 a to na dráze Globus Brno:

Dráha – asfalt

Teplota vzduchu – 22°

Teplota asfaltu – 29°

Na zadní nápravu jsem vždy dával měkčí směs, na přední pak stejnou nebo tvrdší variantu. Ještě uvádím přehled tvrdostí:

RIDE A – soft

RIDE B – medium

TRG M – medium

TRG SS – super soft

 

Upozorňuji, že názory jsou čistě subjektivní a hodnotím první dojmy. Nezapomeňte na možnosti změny dráhy, klimatických podmínek a dalšího případného ladění modelu. Je tu mnoho možností a a faktorů.

 

1. zadní náprava RIDE A, přední náprava RIDE A

Tato kombinace byla naprosto neřiditelná. Model šel ihned do přetočení a to i při pomalé rychlosti. Jediné co pomohlo, bylo otupení předních kol. Pak byla jízdy vynikající, ale tato úprava nevydrží dlouho (sekundové lepidlo na vnější hraně kola)

 

2. zadní náprava RIDE A, přední náprava RIDE B

Model je v této kombinaci nedotáčivý a při plném výkonu motoru 17.5 jsem musel do zatáček brzdit. Jinak jsem jezdil velké oblouky. Při pomalejší rychlosti se to celkem dalo. Tato kombinace mi příliš nevyhovovala.

 

3. zadní náprava TRG SS, přední náprava TRG SS

Model je na příjedu do zatáčky kupodivu nedotáčivý, ale na výjezdu se utrhával. Požitek z jízdy nebyl dobrý ani při sníženém výkonu.

 

4. zadní náprava TRG SS, přední náprava TRG M

Naprosto neřiditelná kombinace. I při tvrdší přední nápravě se model ihned přetočil. A to i na výjezdu.

 

5. zadní náprava RIDE A, přední náprava TRG M

Při rychlosti Johnson motoru je model hodně ostrý v zatáčkách a musel jsem hodně opatrně na řízení. Plný výkon jsem ani nezkoušel. S opatrností se dá model uřídit.

 

6. zadní náprava TRG SS, přední náprava RIDE B

Tato kombinace byla v motorizaci Johnson řiditelná nejlépe. Model byl nedotáčivý a až na delší zatáčce se snažil „urvat“. Rychlejší variantu jízdy jsem ani nezkoušel.

 

7. zadní náprava RIDE A, přední náprava RIDE A (otupeno sekundovým lepidlem)

Nejlepší kombinace, nejlepší požitek z jízdy. Zvládá to dobře i plný výkon. Otupení se musí dořešit.

 

Z testu mi jasně vyplynulo následující:

– nejlepší kombinace se mi jeví na obou nápravách RIDE typ A, ale musí se otupit přední kola. Musím najít lepší způsob než je sekundové lepidlo

– jako druhá kombinace se mi jeví číslo 5. Tedy na zadní nápravě RIDE typ A a na přední TRG M

– ostatní kombinace se mi nezdály dobré

– bezdušové pneu má určité rychlostní limity a dokonale prověří pilotovi ruce

– nejlepší rychlost pro F103 Formuli 1 mi stejně připadá Johnson 540-J nebo ekvivalent 21.5 střídavý motor. Nejvíce si to v ní užívám

– pro silnější motory pak jsou lepší mechová kola. Zde však životnost předních není dlouhá. Ale přenesou mnohem lépe výkon

– ideální by byla kateogorie F1 Scale 1/10, kde by byl předepsán pouze motor Johnson 540-J nebo 21.5 střídavý a bezdušové pneu. To by mohlo být velmi zajímavé a jezdí se to i venku

Další testy budou následovat.