Bezdušové pneu RIDE pro Formuli 1

Igor Vlahovič


Pneu RIDE jsem zakoupil od fanouška Formule 1 Michala Oppitze. Ten si dovezl několik sad bezdušového pneu na monopost formule F1 v měřítku 1/10. Mně po dohodě prodal na testování sadu kol RIDE s označením F103 Rubber Front Tire (Type A) a stejnou tvrdost pro zadní nápravu. Pneu byla osazena na ráfcích RIDE v chromu, na nichž Formule vypadá velmi autenticky.

Hotová kola se bez problémů nasazují na unašeče, které se nachází na podvozku Tamiya F103. Jedině na co jsem musel dávat pozor, bylo sestavení axiálního ložiska a jeho součástí, kterými nastavujeme na kuličkovém diferenciálu svornost. Na zadním kole.

Pneumatiky nesou reálné označení Bridgestone Potenza a je možné nápisy zvýraznit bílou barvou. Ale toto jsem neprovedl, protože očekávám občasný kontakt na závodě a rychle to půjde dolů. Každopádně to monopost dělá mnohem skutečnější replikou. Osobně se mi nelíbí použití mechových kol GRP na Onroad  IC 1/10 nebo mechových kol na XRAY X10. To pak Formule nevypadá jak má. No vím, jsem detailista, ale nemohu za to :-).

Výhodou bezdušového pneu je, že nemění průměr při jízdě. A jejich životnost by měla být dostatečná. To nyní budu testovat. A pravděpodobně je budu moci použít i na závodě. První testovací jízda proběhla na dráze Globus Brno.

Musel jsem si pohrát s nastavením řízení, protože na tomto pneu to hodně točilo. Model se hodně přetáčel a to i po úpravě výchylek řízení. Dále jsem zkoušel přitvrdit, změkčit přední nápravu. Pak jsem změkčil centrální tlumič a povolil pružinu na třecí ploše. Nic z toho nepomohlo a i při nasimulování rychlosti motoru Johnson se model po odstavení plynu ihned přetočil (při nájezdu do zatáčky).

Nakonec mne napadla myšlenka, která byla úspěšně použita na koberci u modelů 1/18. Aby bylo možno použít MEDIUM XRAY na přední nápravě, musel jsem vnější stranu otupit sekundovým lepidlem. Zde jsem použil elektrickou izolační pásku, kterou jsem přední kola na jejich vnější části oblepil. A první výsledek se dostavil. Model se stal nedotáčivým a v rychlosti Johnson 540 – J se mi Formule řídila jako na mechových kolech. Při plném výkonu motoru 17.5 jsem měl problém se do zatáčky vejít. Musel jsem brzdit. Ale toto je jedna z možností. Navíc páska vydržela a po jízdě cca 5 minut nevykazovala natrhnutí či větší opotřebení.

Nyní jsem vytvořil tenké proužky z bílé izolačky a  oblepil jimi kraj předních pneu. Uvidím, jak se to projeví na nedotáčivosti a budu bádat dál. Baví mě to :-).

Na záznamu máte pomalejší jízdu po první úpravě hned na dráze.

Další možnosti a hledání optimálního řešení budou následovat.