Tamiya F103 – monopost Formule 1 1/10

Igor Vlahovič


Je tomu opravdu jinak. A došlo to tak daleko, že z prvního zapůjčení modelu se po první hodinové jízdě stal již mým majetkem. Ano, došlo k zakoupení sice již používaného, ale udržovaného podvozku Tamiya F103. Takové je jeho označení. Jsem v této oblasti začátečník a to doslova. Takže se možná nebudu vyjadřovat dost profesionálně. Ale kolegové formuláři to jistě pochopí. Hned na úvod musím konstatovat, že se mi to moc zalíbilo. A to z několika důvodů:

1. jednoduchá konstrukce podvozku s minimálním počtem dílů

2. nízká hmotnost

3. jednoduchá údržba modelu

4. minimální provozní náklady

5. dlouhá životost mechových kol

6. možnost přestavby na model GT a tím pak možnost použít karoserii GT nebo cestovní vůz

Nyní to zkusím trochu rozebrat po prvním prozkoumání podvozku a nemohl jsem si nechat ujít i první zhruba hodinovou jízdu, kterou jsem si užil na 120%.

Spodní část modelu tvoří dvě plata. Přední delší a zadní, které je uchyceno a je kyvné. To zajišťuje adhezi zadní nápravy s povrchem. Přední náprava je na pružinkách.

Konstrukce ramen a zavěšení je podobmé jako u skutečného monopostu. Nic těžkého a lehce opravitelného. I plato v případě potřeby dokáže vyrobit zručný modelář sám. A když budete mít potřebné vybavení na úrovni, není se o čem bavit.

Model je v kuličkových ložiskách. Model má náhon pouze na zadní nápravu. A zde je hlavní rozdíl oproti modelům 4WD (hnané obě nápravy). Musíte jezdit velmi s citem a tahat za plyn na výjezdu i se slabou variantou motoru prostě nelze !!!.

Tím, že je hnaná pouze zadní náprava, maže se rozdíl mezi velikostí předních a zadních kol. Jako na skutečném monopostu: na zadní nápravě jsou kola většího průměru jak na přední.

Baterie, v mém případě LiPo Nosram 5900 mAh je uchycena v plastovém držáku. Zde byl jediný problém – dostat baterii do šachty. Nosram 5900 mAh 50C je jednak větší jak ostatní baterie s menší kapacitou a navíc má na spodní straně výstupky. A tak nebylo možné jednoduše LiPo této značky do držáku zasunout. Zatím jsem to vyřešil povolením horní konstrukce klece motoru a pak jsem umítil baterii do držáku a opět přišrouboval horní díl. Dá se to však vyřešit delšími šrouby a podložkou. Baterie o kapacitě do 5000 mAh tam dáte v pohodě.

Toto bylo jediné úskalí při zprovoznění modelu. Dále šlo vše jako po másle.

V modelu mi bylo ponecháno servo, hliníkový držák motoru a pastorek 14 zubů. Ostatní jsem musel zaopatřit. Nebylo nic jednoduššího, než okrást podvozek Tamiya TT-01E o regulátor, motor a přijímač, potažmo baterii. Do F103ky jsem nainstaloval následující elektroniku:

– regulátor LRP QC3. Malý a skladný reguátor bez zpátečky

– přijímač Spektrum SR300 (trochu větší, ale místo na něj najdete)

– motor Johnson 540-J (jak jsem zjistil, ideální volba motorizace). Tepolta motoru ? Velmi nízká.

– baterii LiPo Nosram 5900 mAH 50C

Srdce mi zaplesalo, když jsem zjistil, že nemusím nic provádět s kabely k baterii vedoucí od regulace. Pouze jsem prodloužil kabely k motoru. Navrácení do modelu TT-01 tedy otázkou minuty. Vše je v autě na míru a nevadí to lehkému chodu kroucení zadní klece.

Jak jsem vše do podvozku nainstaloval, můžete vidět v galerii. Vše proběhlo v pohodě.

A nyní k vlastní jízdě. Na to jste asi zvědaví. Jak to dopadlo ?

Jedním slovem paráááda. Zvolený motor v kombinaci s převodem byl ideální. Řeknete si, sakra, „nejslabší“ motor na trhu – to nepojede. Opak je pravdou. Příjemná maximální rychlost a na výjezdech ze zatáček žádný plný plyn. Hezky s citem a a na pohodu přátelé. Ale pak se vám dostane 55. minut relaxační jízdy a po 30. minutách jedete stopu jak zkušený matador. Nevěříte ? Shlédněte následující instruktážní video. Tam díky Josefu Sperátovi (kameran na 1.), uslyšíte i komentář v mém podání a jaké byly moje první dojmy a pocity.

Takže se zde nebudu o tom rozepisovat. Je tam sděleno snad vše podtatné.

Model si půjčili další kolegové a taktéž se mnou sdíleli podobný, ne-li stejný názor.

Budu si s ním nyní užívat dlouhých chvil. Protože jak bylo sděleno i na záznamu, provoz a náklady budou minimální. A člověk se naučí jezdit více s citem. Tak to vidím pro začátek já osobně.

A jak se znám, v brzké době pořídím novou karoserii, protože auto bez pilota není auto. V současné době není v kokpitu pilot, neb mu setnuli hlavu při posledním závodě v Bosonohách a já ji neobdržel :-)…