Test LRP X12 13.5, SP Cirtix Club, Tamiya Cup na Mibocupu

Igor Vlahovič


Dne 21.5.2011 jsem provedl další test. Kromě startu v kategorii Tamiya Cup jsem se rozhodl pro start i v kategorii ZERO Stock. Chtěl jsem zjisti, jak si budu stát oproti konkurenci a to i té největší, jaká bude spotřeba z LiPo článků, jak se opotřebují pneu SOLARIS Hard a jaké jsou limity motoru LRP X12 13.5. A jak je na tom výkonnostně moje kombo (Nosram Pearl V2 / LRP X12 13.5) oproti klasickému kombu Speed Passion (Cirtix Club Stock Race / SP 3.0 13.5).

Nejprve k probíhajícímu Tamiya Cupu:

Jsem velmi rád za stabilní účast cca 9 – 10 jezdců. Závod proběhl v klidu a jezdci se snaží být mezi sebou ohleduplní. Pole je poměrně vyrovnané a modely jsou hodně vyrovnané. Avšak nerozhoduje mnohdy TOP SPEED, ale přesné řízení auta a to především v technických pasážích. S tím se mnou bude souhlasit asi většina pilotů. Znova opakuji: i v této rychlosti je potřeba mít na plynu cit a jet přesnou stopu „po bílé lajně“.

Já jel na závodě LiPo Zippy 4000 mAh 25C, kterou mi zapůjčil Tomáš Erdélyi. Díky němu jsem mohl nechat lepší baterii v Hot Bodies TC. Ale i se slabší baterií jsem zajel velmi dobře a nechal kolegy za sebou. A to někteří byli rychlejší. Proto jezděte s citem, přesně a výsledek se dostaví. Prostě ruce dělají hodně. Všem účastníkům přeji hodně úspěchů do dalších závodů.

A nyní k testu střídavého komba NOSRAM ( LRP) v kategorii ZERO Stock:

První část testu proběhla přímo na závodě. Druhá pak na dráze Slavkov s kolegou Radkem Skopalem. Ale postupně.

Prvně vám připomenu, co jsem jel za šasi a jak bylo osazeno. Takže:

 

Podvozek  – Hot Bodies Cyclone TC

Regulace – Nosram Pearl V2 v nastavení ZERO BOOST, FEEL na 3ce

Motor – LRP X12 13.5T. Časován na 5°

Baterie – Nosram 5900 mAh 50C

Převody – 4.5, 4.2

Pneu – Solaris Hard (nové na čtvrtou kvalifikaci)

Mazání – nebylo použito

Karoserie – R37 R Protoform

 

Prvně k obutí a vliv na jízdní vlastnosti

Na první tři kvalifikace jsem použil „použitou“ sadu pneu Solaris Hard. Na těchto kolech jsem zajel čas cca 6,13 dojezdový. Auto sedělo vcelku dobře, ale musel jsem být hodně citlivý na výjezdech. Ostatně kola jsou tvrdší směs a tak bylo potřeba cca 2 kola na zahřátí.

Na poslední kvalifkaci jsem dal novou sadu pneu Solaris Hard. Abych se přesvědčil, zda nové obutí zlepší můj výsledek. Ano zlepšil. Na nerovném povrchu svitavské dráhy je opotřebení hodně znát a kola vám skoro mizí před očima. A to nejen v kategorii Stock Zero. Nájezd s novou sadou byl 6,09, což je poměrně rozdíl a i best lap byl lepší.

Na finále jsem nic neměnil, pouze jsem prohazoval kola na přední nápravě. Protože pravé přední hodně „trpělo“. Tím jsem zvýšil životnost sady. Ovšem povrch dráhy je opravdu náročný a pneu hodně ubylo a je dost opotřebované. Jak vypadá nové obutí po 4. jízdách máte detailně v galerii a kam guma zmizela – také. Na hladkém asfaltu by byla výdrž delší, zde bych tomu dal tak ještě cca jeden závod a konec použití. Kola se mi neodlepila od ráfků a hezky vypadají.

Spotřeba za 6 minut jízdy

Používal jsem po celou dobu LiPo Nosram 5900 mAh 50C. Při převodu 4.5 jsem vyjel do 1900 mAh. Při použití převodu 4.2 to bylo 2043 mAh. Záleželo, jak jsem moc „tahal“ za plyn ze zatáček a brzdil. Baterie po celou dobu držela výkon.

Jak dopadl test komba NOSRAM Pearl V2 / motoru LRP X12 13.5

Zvolil jsem do této kategorie dle mého názoru poměrně kvalitní sestavu. Regulátor Nosram Pearl V2 je nový typ regulace s podporou ZERO BOOST, tedy 0 časování.  Motor LRP X12 13.5 považuji také za silnou variantu pro kategorii Stock. Motor nebyl přetěžován a podal v celém závodu stejný výkon. Teplota nebyla měřena, ale podle „ručního“ pohmatu byla ca do 80°.

Ideálním převodem pro tento motor považuji převod koncový 4.5. Model akceleruje v zatáčkách, méně topí a tím je i menší spotřeba. Při převodu 4.2 jsem zajel horší best lap a nájezd, poněvadž motor model ztrácel akceleraci a rovinka nebyla rozhodující. Samozřejmě i tepolota byla i na „omak“ vyšší. Motor LRP X12 má tedy dle mého názoru určitou hranici, za kterou již z motoru více nedostaneme.

Při použití motoru SP 13.5 je zřejmě možné jít na koncový převod 4.0 bez ztráty akcelerace a i tepolta bude nižší. Toto s LRP nedokážu. Kdo jel SP variantu, může posoudit sám.

Najížděl jsem s touto variantou (Nosram / LRP) 20 kol jako „špička“pole, ale ve finále pak ztrácel více jak 10 sekund. Ale i tak být v jednom kole s prvními je úspěch, který potěší.

Test mého komba NOSRAM / LRP vs Speed Passion Cirtix Club Stock Race / SP 13.5

Zde máte tři videa z testů. První je točeno svérázným způsobem, kdy fotoaparát byl připevněn na soupravě Spektrum DX3R a jízdu jsem snímal já. Následují ukázky rychlosti a akcelerace jednotlivých systémů.

 

1. porovnání systémů při společné jízdě

2. ukázka Nosram / LRP komba

 

3. ukázka Cirtix Stock Club Race komba

Abych se přesvědčil o případném rozdílu v rychlostech mezi výše uvedenými systémy jsem oslovil Radka Skopala, který kombo SP má v modelu Tamyia TRF 416X. Jel ho v zimě v seriálu Speed Passion Challenge v kategorii Stock. Radek připravil převedový poměr 4.3 a já měl v modelu 4.6. Já měl na motoru 5° časování, Radek na SP 10°.

Já měl Nosram 5900 mAh 50C a on Zippy 4000 mAh 25C.  Já měl tedy v baterii trochu navrch.

Celkově měl tedy Radek těžší ratio, horší LiPo . A jak to dopadlo ? Jednalo se o zrychlení a top speed na slavkovské trati, která je pro tyto účely ideální. Zejména rovinka vždy hodně napoví. 

 

A napověděla. A nejen rovinka, ale i výjezdy ze zatáček. To vše v následujícím shrnutí:

TOP SPEED – o něco větší pro Nosram / LRP kombo. Cirtix kombo mírně ztrácelo. A to byl na Cirtixu těžší převod.

Akcelerace – výraznější pro Nosram / LRP kombo. Cirtix kombo jede vláčně, bez větší akcelerace. Na výjezdech tudíž kolega hodně ztrácel a nepomohla by mu ani baterie s vyšším C. Pokud bychom ulehčili převod, akcelerace se zlepší, ale doplatí na to Top Speed. Těžší převod možná srovná rovinku, ale výjezd bude ještě horší.

Teplota motoru po jízdě – zde vše hovoří pro Cirtix Club. Teplota motoru 43.3°. Nosram / LRP motor měl teplotu 74.2°. Jelo za soumraku, asfalt netopil. Motory neměly chlazení.

 

Závěr: oba systémy můžeme považovat za Stock rychlost a variantu do Stock kategorie.

Cirtix kombo je více Stockovější, motor má výbornou teplotu i při těžkém převodu. Postrádá akceleraci a je o něco horší na Top Speed.

Nosram regulace Pearl 2 v ZERO Boost s motorem LRP X12 13.5 má výbornou akceleraci, vyšší Top Speed, ale motor má větší teplotu.

Pro závod z konkurenčního hlediska hovoří Nosram regulace s motorem LRP X12. S kombem Cirtix Club Stock Race bude velmi těžké konkurovat. Na tomto názoru jsme se shodli oba zúčastnění.