TECH: Regulace LRP SXX Stock Spec – popis a instalace

Igor Vlahovič


Na nadcházející MČR ET 1/10, které se rychle blíží, jsem se rozhodl provést další test  regulátoru značky LRP. Starší typ LRP  SXX TC Spec jsem vyměnil za výkonější LRP SXX Stock Spec. A co mě k tomu vedlo ?

Než se dostanu k popisu regulace SXX Stock Spec podrobněji, osvětlím důvod změny. Na posledních dvou závodech jsem se s nižší verzí regulace SXX TC Spec kvalifikoval do finále A (závod Xray Challenge Holešov a HIT Zlín), která je povolena v kategorii Standard. Ta značí nižší výkonostní poměry elektroniky, zejména regulátoru. Dokonce Stock Standard jsem dokázal 2x vyhrát.

Protože jsem si na sekundu půjčil model Jakuba Šimurdy a zjistil opravdu výkonostní rozdíl zejména na cílové rovince, pak jsem se rozhodl pro zakoupení vyšší verze regulace LRP SXX Stock Spec. Nejedná se však o nejnovější verzi 2 tohoto typu regulátoru. Ale i tak se domnívám, že pocítím zrychlení modelu. Vyšší výkon však bude znamenat vyšší teplotu regulace, ale zejména motoru LRP X12 17,5. Takže moji snahou bude vyladit elektroniku k převodovému poměru tak, aby teplota motoru nepřesáhla 80°.

Nyní tedy k regulaci LRP SXX Stock Spec podrobněji:

Regulátor se dodává v malé kartonové krabičce s klasickým modrým potiskem a obsahuje základní technické informace. Po otevření balení je jeho součástí regulátor opatřený silovými kabely k baterii, fázovými kabely, senzorovým kabelem k motoru, letáčky, návody v GB a DE, oboustranná lepící páska, stahovací pásky a sada samolepek LRP včetně katalogu firmy. Součástí není aktivní věrtráček. Ten dle slov prodejce firmy RC Technika není pro motory 17,5T potřebný.

Regulátor je opatřen vypínačem a kondenzátorem. Zde se musí dávat pozor na jeho poškození. Nechybí kabel k připojení do přijímače.

Výhodou regulace je přístup k pájecím ploškám a díky nim je možno kdykoliv vyměnit silové kabely dle potřeby.

Technické parametry regulátoru jsou:

1- pouze pro střídavé motory senzorové

2. chod vpřed a brzda

3. rozměry jsou 30,5 x 33mm x 21mm

4. hmotnost bez kabelů je 36g 

5. vstupní napětí je 3,7 – 7,4V

6. jmenovitý proud 764A/fáze

7. omezení motoru na 5 článků nad 4.0T, se 6ti články pak nad 4.5T

8. twin bec 6V/3A  

9. technologie X Brake, C3, multiochranný systém 2

10. kontrola vnitřní teploty regulace 3

11. programování pomocí LED diod

12. 4 nasatvitelné režimy dle potřeby

Nebudu se zde podrobně rozepisovat o nastavování všech funkcí regulátoru, ale jen ve zkratce. Navíc u všech LRP regulací se to dělá naprosto stejně. Takže:

1. kalibrace s RC soupravou

– zapnete RC soupravu, kde vypnete expa na plynu, a polohu plynu a brzdy dáte na maximum

– zapnete regulátor /dáváte pozor na polaritu při zapojení baterie/ a stisknete tlačítko SET na cca 3 sekundy. Začne vám blikat modrá led SET (takto je to po celou dobu nastavení)

– prvně zmáčknete tlačítko SET jednou při ponechaném neutrálu plynové páky a máte zapsán neutrál (dioda bliká žlutě)

– potom dejte polohy plynu na vysílači naplno a zmáčknete opět tlačítko SET (dioda bude červeně blikat)

– nakonec dejte páku plynu do polohy plná brzda a zmáčkněte tlačítko SET (diody svítí červeně a modře)

Nyní je dokončena kalibrace regulace na vaší RC soupravu

2. Programování pokročilých funkcí

– stačí při zapnutém regulátoru zmáčknout a podržet na cca 3 sec. tlačítko MODE. Dostanete se do programovacího režimu

– potom stiskem tlačítka MODE vybíráte parametr a tlačítkem SET nastavujete hodnotu vybraného parametru. Ty jsou vypínací napětí (ochrana LiPo před vybitím pod 6,4V na sadu, Dual ADPC2 FEEL, Dual ADPC2 BOOST a automatická brzda.

Je velmi dobré začínat na nižších parametrech zejména u parametru BOOST, protože nejvyšší hodnoty (tedy 10) mohou poškodit motor přehřátím. Vše je potřeba kalkulovat na zvoleném převodovém poměru. Teplota motoru by dle mého názoru něměla přesahovat 90°. Výkon systému je vysoký, ale komponenta trpí a nemusí vydržet dlohodobě takové zatížení. S tímto názorem však mnozí nemusí souhlasit.

Regulace disponuje i kontrolou teploty regulace po dojezdu. To vše se dočtete v manuálu.

To by bylo asi vše ze základního představení tohoto regulátoru, který je nižší verzí dnes již známé verze V2. Ta má další pokročilé funkce a možnost propojení přes USB k PC a nahrávání softwaru a ZERO BOOST.

Osobně jsem při instalaci regulace do podvozku HB TC dbal na kabeláži na míru. Navíc jsem nastavil pro první jízdy parametry na vypnutí LiPo 2S (parametr 3), FEEL funkci na hodnotu 4 a BOOST nechal na stupni 3. Po kontrole teploty budu parametry měnit a důsledně kontrolovat teplotu regulace a motoru.

Převodový poměr jsem nechal současný 104/48, co že je 5.28 koncový. U mě přichází v úvahu dvě varianty:

– jednak lehčí převod a agresivnější parametry na regulaci

– současný převod při nižších hodnotách parametrů

V obou případech bude motor časován na 0.

O výsledcích testů budete online informováni v průběhu MČR.