Aby se minizetko nekoulelo…

Luděk Aschenbrenner


Na letošním mistrovství v Polné se jel jako vložený také závod modelů měřítka 1/28 tedy mini-z. Sice pravidla dovolovala i start našich podvozků M280, ale nějak nebyl kdo by s nima jel…. škoda! Tím pádem se jednalo o souboj klasických minizetek pochopitelně více či méně vytuningovaných. Jelikož se na mne po závodech sneslo více dotazů na to jak mít připravený tento model tak aby se nekoulel, rozhodl jsem se trošku oprášit již dávno publikované poznatky jejichž pravdivost dokonale potvrdila vítězná dvojice sourozenců Vítámvásových.

Jelo jim to opravdu skvěle a co bylo hlavní skoro vůbec se nekutáleli po dráze tak jako většina ostatních.  Mini-z s originální plastovou karoserií má totiž téměř vždy vysoko položené težiště a tak je na rychlé, ale gripové kobercové trati která se v Polné jela klíčové správné naladění modelu. Důležité jsou tyto aspekty:

  • široká a nízká karoserie  (tedy ideálně Enzo nebo lemansové placky)
  • široké nápravy (toho lze dosáhnout především použitím širších kol ALSracing)
  • měkké zadní háčko (carbon je vedle křehkosti tuhý a tak je mnohem lepší sklolaminát)
  • správný výběr pneu (mechovky na koberec prostě patří ale pozor na grip)
  • co nejnižší světlost modelu (jezdí se na hodně nízkém profilu pneu)
  • co nejlehčí chod modelu (takže čistit, čistit, čistit a měnit ložiska….)

Všechny výše popisované aspekty vítězná dvojice modelů naplňovala a tak se na to podíváme podrobněji. Karoserie byla jasná, Enzo je prostě prověřená klasika.

Stejně tak jako jsou již klasikou široké duralové disky kol, které ALSracing vyrábí pro mini-z již téměř pět let. Lehké a pevné disky s přesným vrtáním zaručují klidnou jízdu modelu a díky šířce 13,5mm vzadu a 9,5mm vpředu také disponují významnou kontaktní plochou.

Co bylo ale zcela jistě novinkou na závodech prověřenou poprvé jsou speciální měkká sklolaminátová háčka s novým lichoběžníkovým tvarem. Jejich zužující se profil spolu s tím, že k výrobě byl použit sklolaminát, garantují naprosto skvělou pružnost resp. měkkost zavěšení zadní nápravy při vynikající pevnosti závěsu.  Tento typ háček je k dispozici jak pro podvozky MR03, tak pro starší, ale stále rozšířené MR02. Vítámvásovi jeli v Polné nejširší provedení z nabízených sad.

Obutí jejich modelů tvořila doslova legendární klasika a to vzadu mechovky ALSracing “Ultrasoft”, které díky vyšší poréznosti mají sice menší grip jenž se ovšem na mazadlem napenetrované dráze v Polné ukázal být podstatnou výhodou. Pneu se jezdí pochopitelně namazané. Na přední nápravě opět klasika a to ALSracing “Hard” což je směs fungující snad na všech malých modelech (jel jsem to jak na vítězné 1/24 tak na formulích a pochopitelně tuhle směs mají v oblibě jezdci kategorie Stock 2WD 1/18 tak jezdci s modely 4WD (Xray).

Předposledním faktorem, který rozhoduje o výsledku je vedle kvalitní pilotáže  malá světlost modelu. Již na závodech OPEN28, které jsme dříve jezdili, se ukázalo že mini-z optimálně fungují při světlosti cca 1,5-2mm. Pokud je světlá výška větší přichází zákonitě koulení. Tím pádem je nutné prakticky u jakýchkoliv kol (pochopitelně se bavíme o kolech s mechovkou) mít výšku pneu sbroušenu na velmi nízký profil. Samozřejmostí  je také  během jízdy nutnost důsledně hlídat natržení hrany mechovky a kola okamžitě opravovat. Pokud se vlivem mazání začnou kola “rozpadat a drolit na hraně” nezbývá nic jiného než nazout novou mechovku protože ani hrana kola propenetrovaný sekundovým lepidlem v důsledku větších oprav není ideální stav.

 Posledním faktorem, který v Polné hrál významnou roli bylo dúkladné čištění modelu po jízdě. Chlupy z koberce prostě musí pryč. Pokud však dojde k jejich průniku do ložisek není prakticky jiné cesty než  ložiska měnit. Na modelu musí prostě jít vše absolutně lehce bez sebemenšího odporu. Stačí jedno hůře běžící ložisko a místo závodu se soupeři nastává boj s modelem a jeho neposlušností.

Tímto jsem ve stručnosti připomněl pár věcí, které sice mnozí dřívější jezdci mini-z již dávno znají, ale abych tak řekl, současná generace příznivců mini-z to teprve  ještě objevuje …..

Rád bych také závěrem poděkoval panu Vítámvásovi za poskytnutí fotografií vítězných modelů a popřál hlavně jeho dětem hodně úspěchů na mistrovském závodě v Půchově kam se prý chystají.

Více foto na tomto ODKAZU.