TECH: imbusové šroubováky a jejich kvalita

Vladimír Vomlel


<p>
Základem vybavení každého automodeláře jsou imbusové šroubováky. Většina modelářů už také
vícekrát zažila při snaze povolit zatuhlý šroubek (obvykle ve <!– separe –>spěchu na závodech), že při
zabrání to jde nějak měkčeji a najednou lup a šroubovák se v hlavě šroubu protočil. Vzteky
odhozený šroubovák do nenávratna a několik sprostých slov je dosti častou reakcí na nový
problém. Následné odvrtávání a složité postupy na vytažení šroubu zaberou velké množství
času a na závodech obvykle ani nejsou k dispozici potřebné nástroje jako svěrák, vrtačka,
vytahováky,&#8230; U závitů M3 a M4 tento postup při dostatečném vybavení ještě lze použít, ale
co s menšími šroubky M2,5 a M2 ?? . Preventivním opatřením je samozřejmě používat kvalitní
šrouby a včas je vyměnit &#8211; ale kdo jich má dostatek a dělá to?? Druhým, ale ještě
důležitějším opatřením, je používat co nejkvalitnější nářadí.
</p>
<p>
V mém okolí vídám nejčastěji nářadí značky HUDY, které je v porovnání s komerčními výrobky
používanými v průmyslu na velmi vysoké úrovni kvality. Já sám je používám již více než 4
roky při servisu dvou buggyn 1:8, dvou osmnáctin a také si ho chodí ke mně půjčovat celý
náš modelářský kroužek. Takže je vytížené více než dost. Buggynáři všichni ví, kolik
šroubování musí absolvovat imbusem 2mm při čištění podvozku a imbusem 2,5mm při povolování
zapečených šroubů na motoru a diferenciálech. Životnost šroubů je pak přímo úměrná opotřebení
imbus klíče. Přes nesporné kvality svého nářadí jsem však úplně spokojený nebyl.
</p>
<p>
V nedávné době se objevila zajímavá nabídka firmy ALS racing na přebrušování omačkaných a
zkracovaných imbus klíčů. Před časem mi byly souběžně nabídnuty také prototypy imbus šroubováků
vyráběné přímo touto firmou. Protože jako strojař vím, co je nitridovaný materiál a tvrdost 65
HRC (např. kvalitní švýcarské nože nebo kuličky do ložisek mají tvrdost 56 až 60 HRC), neváhal
jsem a zakoupil imbusové hroty velikosti 1,5, 2 a 2,5 mm. Jsou vyráběny z materiálu průměru 2
a 3 mm. Nitridovaný povrch vytváří v tloušťce několika desetin velmi tvrdé hroty na
nejnamáhanější části klíče &#8211; hranách šestihranu. U imbus klíče 2mm, který je vyroben z materiálu
průměru 3 mm, je ale odbroušeno značné množství tvrdé povrchové vrstvy a je spíše tvořen
původním houževnatým jádrem. Nicméně u buggyn je to nejpoužívanější klíč. Byl jsem tedy zvědav
na srovnání s doposud používanými šroubováky.
</p>
<p>
První porovnání tvrdosti jsem provedl vzájemným vrypem šroubováků. Ukázalo se, že je použitý
materiál nejen na nitridovaných hranách, ale i v houževnatém jádru, znatelně tvrdší, než u
mého dosavadního nářadí.
</p>
<p>
Další srovnání proběhlo na šroubech z pohledu přesnosti a vůle v šestihranu. Čím je vůle mezi
šroubem a klíčem menší, tím se hrany klíče lépe zakousnou do šroubu. Mikrometrem jsem změřil a
porovnal neopotřebené šestihrany všech klíčů. ALS racing dříky jsou vyrobeny o několik setin
větší a sedí v hlavě šroubu přesněji. Pro životnost šroubu je to výrazné plus. Hůře se však
nasazuje šroubovák do prachem a blátem znečistěného šestihranu. Je tedy nutné šrouby perfektně
vyčistit.
</p>
<p>
Poslední pokus jsem provedl na šroubech, které drží spalovací motor v loži. Protože se klíč
nasazuje z důvodu překážející hlavy motoru často zešikma, anebo se používají problematické
kuličkové imbusy, měl jsem ve šroubech stržené šestihrany a čekaly na pracné odvrtání a
vytočení vytahovákem. A světe div se, novým imbusem ALS jsem je i přes stržený vnitřní
šestihran bez problémů povolil. Skvělou vychytávkou je i rukojeť s hvězdicovitým profilem,
která zvláště u početných šroubků M3 na buggyně výrazně ulehčí práci a ruka tolik nebolí.
</p>
<p>
Nové imbusové hroty nyní používám již několik měsíců a i dlouhodobé opotřebení postupuje
viditelně pomaleji. Protože je na výrobu použit velmi drahý materiál, jsou k dispozici dříky
i ve zkrácených verzích za nižší cenu. Tyto kvalitní šestihrany jsou dodávány i samostatně
bez rukojeti, takže při průměru dříku 3mm je možno používat jakákoliv standartní madla.
Zároveň je nabízeno i případné budoucí přebrušování všech šestihranů. Škoda jen, že v
sortimentu ALS racing zatím nejsou křížové šroubováky a imbusy s kuličkou, které i od
renomovaných výrobců občas praskají.
</p>
<p>
Je ovšem vynikající, že i v českých podmínkách někdo dokáže malosériově vyrábět vysoce
kvalitní nářadí a přicházet s inovacemi.
</p>