TECH: ráfky a pneu na modelu Tamiya TT-01

Igor Vlahovič


<p>
Rozhodl jsem se vám přinést dosavadní zkušenosti s užíváním ráfků a pneumatik, které jsem zatím
měl k dispozici. Testoval jsem pneu a ráfky Tamiya a také ráfky HPI. Vše bylo podřízeno <!– separe –>modelu Tamiya
TT-01 a na tomto šasi bylo vše vyzkoušeno.
</p>
<p>
Jezdím s modelem opravdu velmi často. Skoro denně po večerech, kdy rodina spí kroužíme s kolegy na
drahách Globus nebo Bosonohy a v podstatě testujeme výdrž nejen pneu, ale i karoserií a podvozku jako
celku. Mám model cca od března tohoto roku a tedy je v užití více jak půl roku nonstop.
</p>
<p>
<b>Ráfky</b>
</p>
<p>
Ve stavebnici byly šedé ráfky Tamiya s offsetem 2 mm. Jsou to ráfky plastové a vylisované přímo z
barevného plastu. Tzn při odření mají stejnou barvu a stačí je pouze obrousit a vyhladit. Pak vypadají
stále celkem pohledně. Při nárazu v rychlosti modelu cca 30 km/h nepraskají a neohýbají se (moje zkušenost).
Ale i ostatní kolegové už mnohokrát do překážky narazili a ráfky Tamiya vydržely opravdu dost.
</p>
<p>
Po stavebnicových ráfcích jsem zakoupil na zkoušku (a také kvůli designu modelu) černé ráfky Enzo s
offsetem 4 mm. I ty jsou lisované z černého plastu, takže opět snadná údržba vzhledu. Mně opět nepraskl
žádný z ráfků – pravda – nebourám tak často. Zatímco offset 2 mm způsobí, že kola jsou ještě v karoserii,
4 mm srovnají kola s karoserií.
</p>
<p>
</p>
<p>
Jako poslední jsem testoval ráfky HPI s límcem a offsetem 6 mm. Byly nádherné v kombinace černý střed
a chrom. Bohužel zpracování chromu nebylo kvalitní a tak stačilo pár hrubších kolizí a chrom se loupal.
Ale dal jsem si práci a ráfky přestříkal a nyní je má kolega na svém modelu a jsou jako nové. Pokud
je budete mít na časté jízdy, o původní chrom časem přijdete. Offest 6 mm kola vysune cca o 1,5 mm ven z
karoserie. A vypadá to užasně.
</p>
<p>
<b>Pneu </b>
</p>
<p>
Ještě nyní bych možná kroužil na původním obutí ze stavebnice, kde bylo pneu Tamiya M2 Radial Tyres
(obj. číslo 53 227 ). Tato směs byla měkká a poněkud rychleji se sjel vzorek. Ale i potom bylo materiálu
stále dost a díky možnosti otáčení pneu na ráfku (nenalepeno), jsem prodloužil jejich životnost. Pak
jsem je daroval kolegovi na dojetí.
</p>
<p>
Jako druhou variantu jsem koupil Tamiya pneu se vzorkem (obj. č. 50810). Jedná se o tvrdší směs, která
déle vydrží (rozumnějte delší dobu sjetí vzorku) a hůře seděly na studeném asfaltu. Opět jsem je obracel
na ráfku a stav vidíte dole na fotkách. Jsou z nich slick pneu, ale stále je používám na černých
ráfcích Enzo 4mm offset.
</p>
<p>
Posledním typem obutí je nyní Tamiya Semi Slick Tires (obj. č. 53293). Je to nejměkčí směs a nejlépe
sedí. Je cenově na vyšší úrovni, ale výdrž opět dostačující. Mám je nyní na modelu BMW na stříbrných
ráfcích 4 mm offset.
</p>
<p>
Pro vyplnění je nejlepší použít vložky Corally Pink (klidně i použité), kdy přesně vyplníte prostor
a model jede po celé ploše pneumatik. Když jsem dal molitanové vložky Tamiya, model seděl hůře a
celkově se jelo jen po střední části obutí. Ale dalo se na to zvyknout. Na délku životnosti to však
vliv nemá. Nestalo se mi za celou dobu, že bych „ukrojil“ kola na vnitřní straně ráfku.
</p>
<p>
Tyto testy probíhaly za stejných podmínek – tedy stejná rychlost modelu a podobné povrchy. Dokonce na
hrubším povrchu v Brně – Bosonohy jsem nepozoroval výraznější rozdíl.
</p>
<p>
V další připravované části se budu věnovat typům karoserií a jejich výdrže na modelu TT-01.
</p>