Použití dušového pneu – 2. díl

Igor Vlahovič


<p>
Po delší době se opět vracím k možnosti použití dušových pneu na modelu XRAY M18, popřípadě NANDA NRX 18. V první fázi jsem
kola tvořil za pomocí duše z kola, která byla navléknutá na originální mech XRAY – medium. Avšak v první fázi jsem dělal chybu
v tom, že jsem duši na mechovou směs navlékal nerovnoměrně a po samotném návleku jsem nesrovnal pnutí duše po celém obvodu kola.
Takže potom model na hladkém a rovném povrchu nedržel směr. Byl jednoduše neřiditelný. Osobně jsem to odzkoušel na dráze v Blansku
i v Prostějově. Ale víc hlav, více ví. A tak pokus jsem nedělal jen já, ale i kolegové z kategorie.
</p>
<p>
Jednoho večera jsem měl možnost spatřit hotová dušová kola kolegy Martina Skorupského. Kola vypadala na první pohled opravdu dobře,
jako z výroby. Martin je všeobecně nesmírně trpělivý a precizní, co se vylepšení čehokoliv týká. A tak i kola v jeho podání byla taková.
Půjčil jsem si je v kombinaci přední úzké a zadní široké a nestačil jsem se divit, jak model jel poslušně a v klidu. Potom jsem tato kola
použil na závodě Xray Challenge Morava v Otrokovicích dne 9. 8. 2008 a tam mi pomohla k vítězství v jedné z jízd na zcela mokrém
asfaltovém povrchu. Tam, kde mechová kola nasála vodu a klouzalo to na nich, dušová kola držela mnohem lépe a vodu nenabírala. Navíc
model byl mnohem čistější po dojezdu jak ostatní s mechovými koly. Martin mi prozradil, jak kola tvořil a já se o to pokusil taktéž.
Tímto mu děkuji za poskytnuté know – how.
</p>
<p>
Systém je zcela identický jako na začátku. Jen byl použit jiný rozměr duše a to 26 x 2,125 (54-559) Tento průměr je ideální volbou pro mechová kola
Xray medium a to pro zcela nová kola. Narozdíl od mojí varianty Martin duši před natažením na kolo obrátil naruby. Duše je zevnitř hladší.
Samozřejmě nařezal z příslušné duše návleky. Protože duše tohoto typu je tlustší a o větším průměru, po navlečení na mechové kolo nedojde
k jejímu napnutí. Kolo je tak měkčí a rovnější bez náznaku deformace.
<p>
Okraje duše samozřejmě neobepnou hranu mechových kol. Ale po srovnání duše na mechovém kole a přesnému vycentrování její polohy stačilo
okraje duše natřít vteřinovým lepidlem nebo chemoprénem a přitisknout okraje na bok kola. Při přesné práci kola vypadají velmi hezky
a navíc jsou kraje disků chráněny proti zničení. Před samotným použitím Martin kola nebrousil smirkovým papírem, ale pouze je natřel
mazadelm na asfaltový povrch. Na další jízdy stačí jen vyčistit kola například čističem na brzdy a fungují stále stejně.
</p>
<p>
Toto je jedna z kombinací, která je nyní použitelná na 100% na betonové dráze v Určicích. Tam tato kola fungují lépa jako mechová. Pro
klasický závod mají samozřejmě přednost klasické mechy. Na dušových kolech ztrácím, protože nemohu jet naplno. Ale za mokra je to výborná
možnost. Pro obyčejné trénování a rekreační jízdy i se střídavým motorem (v mém případě Tekin 6900) s mírně staženýn výkonem, je toto
dušové obutí naprosto v pohodě.
</p>
<p>
Martin je člověk zkoumavý a tak je jen otázkou času, kdy najde vhodný podklad kromě současné kombinace. A pak tento typ kol možná najde
použití i jinde, než jen na tréninku. Na závěr vám přináším detailní foto hotových kol na modelu XRAY M18 PRO. Toto je již moje práce
po vzoru Martina.
</p>