TECH: Pneu pro 1/18

Igor Vlahovič


<p>Mnozí z vás, kteří jste měli možnost jet s <b>1/18</b> na asfaltu, tak mi dáte za pravdu, že mechy na tomto povrchu mizí celkem rychle. Hlavně kombinace soft (zadek) a hard (předek). Já zkusil soft široké vpředu i vzadu a M18 Pro sedělo dobře a alespoň jsem mohl zaměňovat kola v průběhu jízdy. Ale řeč bude o něčem jiném.Jeden kamarád si před nedávnem koupil XRAY M18 Pro. V domnění, že bude rekreačně jezdit u Globusu. Ale zjistil, že na motor 370 je výdrž mechů mizivá. Hlavně těch předních a navíc: jiný průměr kol vpředu a vzadu = slabé jízdní vlastnosti. A tak si vzal sjetou sadu kol, disky očistil. Na tyto nalepil neoprén z hladítka a po upnutí do startboxu ručně obrousil na přibližný rozměr mechů. Samozřejmě to nebylo vyrovnané, ale co se dá dělat. Na toto pak natáhl duši z dětského kola <!– separe –> a hurá na dráhu. Ale nesedělo to a tak výtvor uložil do kufru a jezdil dále mechy.</p>
<p>Potom jsem se poznali (to já jezdil ještě 1/10). A jezdili jsme spolu i 1/18. Oba stejné motory, převody a baterie. Vyrovnané to bylo a super poježdění. Ale ty mechy. Nakonec mi náhodou ukázal svůj výtvor uvedený na začátku. Říkám si, že za test nic nedám. A tak jsem je dal na model a jel. No opravdu nic moc. Na pomalou 180ku to ještě šlo, ale na 300ku či 370ku se to opravdu nedalo řídit. Klouzalo to a bylo to stále ve smyku. Ale my trochu znalí problematiky mazaní s 1/10… Vzal jsem mazadlo od Trinity DEATH GRIP (šíleně to smrdí, někomu voní) a namazal jsem jeho „gumy“ Jízdní vlastnosti se po cca 3 rozmazání zlepšily. Nemohl jsem sice jet naplno jak s mechy, ale rekreačně to bylo v pohodě.</p>
<p>A tak slovo dalo slovo a začali jsem přemýšlet, jak to zdokonalit. Nakonec jsme se sešli u něj doma a jali se tvořit novou směs z jiného neoprenu. Ale opět to bylo zdlouhavé a přesnost a rovnost prvního kola nebyla valná. A tak mě napadlo, co tak použít originál mechová kola XRAY PRO. A zde přináším popis tvorby: „Vzali jsme 4 kusy soft mechů širokých zadních. Tedy nejměkčí směs. Rozhodl jsem se pro to osadit 1/18 Pro vpředu i vzadu stejnou šíři. Na tento nový mech jsme natáhli duši z dětského kola. Rozměr 47/54-203, 12 1/2 x 1,75 x 2 1/4. Cena cca 80 kč. Tloušťka je cca 2mm. Tedy 2 mm připravené k opotřebení. Duši natáhneme /šíře cca 26 mm/, vsuneme pod ní tupý předmět a po obvodu narovnáme. Potom již rukou upravíme vše tak, aby na vnější straně duše krásně licovala s ráfkem a vnitřní stranu můžeme zatím nechat volně neupravenou. Tu zapravíme později. Okraje duše zalepíme vteřinovým lepidlem, aby se zabránilo sklouznutí při vyšších rychlostech. Ona tam jde ztěžka natáhnout, ale pro jistotu. Nejprve zvenku a pak i na vnitřní stranu disku. Po zaschnutí vnitřní neupravenou část ořízneme skalpelem nebo zastřihneme kolem ráfku kulatými nůžkami. A kolo je ve finálním stavu připraveno k použití. Ale to není všechno… Duše se musí rozpracovat. Takže použijeme mazadlo na gumy (LRP, NOSTRAM, CORALLY atp.) a všechna kola před jízdou namažeme. Necháme skoro zaschnout a vyrazíme na dráhu. Tak a zajímá vás asi výdrž, použití a co potom, až se směs prodře ? Pakliže ano, tak čtěte dále. Udělali jsme jednu sadu kol. Tyto kola jsem jel u Globusu cca 4 plné baterie 1400 mAh. Potom cca 4 x v Blansku před závodem jako trénink. Potom jsem na nich jel poslední závod XTC Morava v Blansku a to 3 x rozjížďky (zde jsem zajel i nej kolo) a potom jedno finále. Pak se ochladilo a hůře to sedělo a tak jsem to dojel na mechové směsi. Pak ještě 2 baterie u Globusu a pak došlo k prodření. Takže si spočítejte, kolik jízd jsem na tom najel. Teplota ovzduší se pohybovala mezi 13-17 stupni.“</p>
<p>Když jsem prodřel první sadu (přední kola jsou více namáhána), duši jsem nařízl opatrně skalpelem a bez větších problémů duši svlékl z mechu. Mech zůstal nepoškozen, měl stejný průměr na všech 4. kolech. Jen díky tlaku byl mech zdeformován do užšího průměru. Ale na ta samá kola jsem navlékl novou duši a vše se zopakovalo. Takto udělané „gumy“ opět bez problémů seděly. Jízdní vlastnosti se ještě zlepšily, když jsem 6 článků zaměnil za LIPO baterie. Váha vozu 429 g, opotřebení tudíž menší a po nastavení šasi dovoluji si říct excelentní grip. A to opět při teplotě, která v tomto období nedosahuje 14 stupňů. Viděli to kolegové, takže tento názor už nesdílím jen já. Sám jsem tomu nevěřil. A tak mám nyní vytvořeny 4 sady těchto kol a jen je obměňuji, aby jsem nemusel tak často přezouvat. Otázkou zůstává kobercový povrch. Jsem přesvědčen, že na 180ku motor bude po namazání adheze v pohodě. Na silnější motor 370 nevím. Ale to bude předmětem pokusů. I kdyby to na koberci ve vyšší rychlosti nefungovalo jak na asfaltu, na letní trénování a případný závod je v podstatě vystaráno. Nevím přiznám se, jak to bude fungovat, až bude mít asfalt cca 50 stupňů a jaká pak bude výdrž. Ale to bude předmětem dalšího zkoumání a testů až v letní sezóně 2008.</p>
<p>Tak a to je vše. Předvedl jsem možnost, jak dále. Je každého věcí, jak se k tomu postaví. Ale jistě spatřujete v tomto směru jisté možnosti. Ano, mnozí už na toto třeba přišli. Už jsem slyšel i o návlecích na mechová kola a co a jak se v tomto směru dělo. Ale to až po tom, co jsem udělal a zkusil tuto kombinaci. Každopádně toto budu používat na tréninky a samozřejmě i v závodě, pokud bude možnost.
</p>