TECH: dosavadní zkušenosti s DX3 R

Igor Vlahovič


<p>
V prosinci 2008 jsem zakoupil RC soupravu Spektrum DX3 R. Stalo se tak po krátkém užívání
RC soupravy téže značky a to DX6. Zatímco DX3 R je volantová <!– separe –>souprava, DX6 byla souprava páčková.
</p>
<p>
Umím jezdit s oběma typy vysílačů, ale po delší době používání volantu musím konstatovat, že volant
je opravdu přirozenější. Alespoň pro modely aut. Ale pokud dostanu do rukou opět páčky, nebude mi
to dělat opět problém.
</p>
<p>
Souprava Spektrum DX3 R je v mých rukou v provozu od měsíce prosince 2008 do dnešní doby a zkusil
bych vám přiblížit, jaké funkce nejvíce používám na konkrétní modely, seznámil vás s výdrží baterií
Enekeep 2000 mAh velikosti AAA a na co je potřeba si dát pozor.
</p>
<p>
První použití probíhalo pouze v hale a to od prosince 08 a na začátku roku 2009. Poté jsem začal
jezdit venku a narazil jsem na problém dosahu vysílače. Závada pak dospěla do stádia, že přijímač
SR 3100 se po zapnutí modelu (chtěl jsem jej spárovat s vysílačem) nerozblikal. Což je signál,
že je vše připraveno k bindování. Chyba byla v přijímači, který mi byl bez problémů vyměněn za nový.
Tento funguje do současné doby naprosto bez problémů.
</p>
<p>
Musíte si také dávat pozor na anténu přijímače, která je velmi náchylná na ohýbání a při častém
předělávání z modelu do modelu, může dojít ke zlomení. Což pak bude mít za následek horšího
dosahu. Proto jsem pořídil druhý přijímač Spektrum Micro pro model Xray M18 Pro a tento nechal
napevno v modelu Tamiya TT-01 s pevným ukotvením antény.
</p>
<p>
Vysílač je na 4 tužkové baterie. Z toho vyplývá nízká hmotnost a dobré držení v ruce. Volant
je s nastavitelnou tuhostí odezvy. Já nastavil lehčí chod. Výdrž na baterie typu Enekeep 2000 mAh,
které mají vlastnost neztrácet kapacitu, je více jak dostatečná. Zatím jsem neměřil a nekontroloval
dobu užívání na jedno nabití, nicméně jeden údaj je jasný. A to výdrž 12,5 hodiny v Blansku na
závodu 12 hodin Blansko v tomto roce. Ráno se po plném nabití vysílač zapnul a energie došla až
těsně před vypršením 12. hodinového časového limitu. A to je doba si myslím dostatečná. Šlo o nonstop
provoz. Jen ze zvyku oživuji soupravu před každým závodem. Ale není to vůbec třeba.
</p>
<p>
Ovládání funcí jedním rolovacím tlačítkem je pohodlné a rychlé. Nyní k funkcím, které používám a jejich
vliv na model.
</p>
<p>
<b>Model TT-01 E:</b>
</p>
<p>
Výchylky (TRAVEL) – nastaveno na 80% na obě strany. Plyn a brzda na 150%. Třetí kanál bez použití.
</p>
<p>
Exponenciální výchylky (Exponential) – nastavení na řízení mám 20% na koberci, 30% na asfaltovém
povrchu. Plyn a třetí kanál bez použití nastavení. Tuto funkci jsem na začátku vůbec nepoužíval
a model dokázal ovládat „ostrý“. Ale po nastavení jsem zjistil, že model je kolem neutrální polohy
mnohem klidnější a toto nastavení pomohlo i méně zkušeným jezdcům a to zejména s modely TT-01. Zde
auto nedrží přesnou stopu a na dráze má tendenci „plavat“. POZOR: velikost EXPA nastavíte plusovou hodnotou. Je to možná nelogické, nastavovat funkci plusem, ale u Spektra to tak je. U jiných výrobců se nastavuje EXPO do mínusu.
</p>
<p>
Frame rate – odzva serva. Zde mám nastavenu nejpomalejší odezvu 16,5 ms, protože používám analogové
servo Hitech HS 311.
</p>
<p>
Ostatní funkce příliš něměním. Jen tlačítky rychlého přístupu nastavuji sílu brzdy a koncové body
řízení.
</p>
<p>
<b>Model XRAY M18 PRO:</b>
</p>
<p>
Výchylky (TRAVEL) – nastaveno na 55% na obě strany (asfaltový povrch). Plyn a brzda na 150%.
Třetí kanál bez použití.
</p>
<p>
Exponenciální výchylky (Exponential) – nastavení na řízení mám 30% na koberci, 35% na asfaltovém
povrchu. Plyn a třetí kanál bez použití nastavení. I zde se model sklidnil a lépe se ve vyšších
rychlostech ovládá.
</p>
<p>
Frame rate – opět nastavena hodnota 16,5 ms, protože používám analog Hitec HS 82 MG.
</p>
<p>
Ostatní funkce příliš něměním. Jen tlačítky rychlého přístupu nastavuji sílu brzdy a koncové body
řízení.
</p>
<p>
<b>Model FG Porsche 1/5:</b>
</p>
<p>
Výchylky (TRAVEL) – řízení na 100%, plyn na 85%, brzda na 115% – nastaveno dle poloh serva. Celkové
výchylky řízení mám nastaveno na 78%.
</p>
<p>
Exponencial – zde jezdím bez nastavení.
</p>
<p>
Každá z funkcí je nastavená (změněna) velmi rychle. Podle aktuálních podmínek můžete změnit
jakýkoliv parametr ještě těsně před startem například.
</p>
<p>
Pozor si dávejte na display. Nemá tvrzené sklíčko a velmi rychle se při běžném užívání lehce
„podře“. Doporučuji nechat ochrannou fólii dokud tam bude z výroby a bude držet. Ale žádné obavy,
display je i tak stále dobře čitelný. Jen mi chybí podsvícení. Ale pak by zřejmě stoupla spotřeba.
</p>
<p>
Závěrem lze napsat, že jsem se kromě závady na přijímači, nesetkal s problémem při používání. A to
přístroj používám v podstatě pořád. A i když jsem dříve funkce EXPO nevyužíval, protože jsem ji
ani neměl dříve k dispozici, dnes ji využívám a je to pro mne lepší.
</p>