Spektrum DX3R – stojí za to ?

Igor Vlahovič


<p>
Nejdříve trochu z historie mých RC souprav:
</p>
<p>
Za svoji jezdeckou kariéru jsem vlastnil 3 soupravy. První byla Futaba páčková T2R. Jednoduchá analogová souprava opatřená
pouze mechanickými trimy plynu, zatáčení a možností reverzování.
</p>
Druhou pak bylo revoluční Spektrum DX2 &#8211; první DSM na trhu. Jednalo se o volantovou soupravu a pro mě to byla velká změna
po cca 5. letech páčkového systému. Nicméně za měsíc jsem byl i s touto soupravou jako ryba ve vodě. Získal jsem funkce navíc
a to plně digitální a již v pásmu 2.4 . Revers plynu a zatáčení, rychlý přístup k funkcím na rukojeti, paměť na tři modely.
Prostě změna k lepšímu. Souprava byla na 8 tužkových AA akumulátorů a tak byla poněkud těžší a posouvala se mi v ruce při delším držení. Pomohlo použití LiPo 3S.
</p>
<p>
Po necelém roce používání se naskytla výhodně koupit opět páčkový systém na bázi DSM 1 &#8211; Spektrum DX6. Tedy 6ti kanálovou
soupravu určenou pro letadla. Získal jsem mnoho dalších funkcí navíc, které jsem ani nemohl využít. Ale jinak se s ní
manipulovalo dobře a z uživatelského hlediska jsem byl maximálně spokojen. Pak přišla malá technická závada při práci s
páčkou na jedné straně &#8211; zřejmě vyskočená pružinka. Oprava jednoduchá, ale já náhle pomyslel, co když to nepůjde tak lehce
a rychle ? A navíc jsem zjistil, že rychlé modely se lépe řídí na volantu, kde máte mnohem kratší reakční dobu kolem neutrální
pozice. A tak jsem potřeboval do 24 hodin sehnat soupravu na sobotní závod Xray Challenge Morava.
</p>
<p>
Možností jsem měl mnoho, na internetu máte mnoho prodejců. Ale proč neoslovit firmu RCX auta. Proto jsem navštívil e-shop a měl
na výběr tři varianty a to : Sanwa MX-3, Spektrum DX3S a Spektrum DX3R. Po konzultaci s majitelem firmy jsem se rozhodl pro sice
dražší, ale kvalitnější soupravu. Tedy Spektrum DX3R. Již v pátek večer jsem si převzal novou soupravu a mohl ji po postavení
dráhy rychle zprovoznit a mně nyní dovolte vás rychle seznámit se základními funkcemi, které jsem studoval později v pohodlí
domova v poloze ležmo&#8230;
</p>
<p>
<b>Balení:</b> obsahuje vysílač DX3R, přijímač malých rozměrů SR3100, pouzdro na 4 baterie AA, konverzní set pro předělání volantu na
levou stranu (pro leváky výborná varianta). Baterie nejsou součástí balení. Český návod kromě originálu je samozřejmostí a
potěší vás i sada nálepek.
</p>
<p>
<b>Váha a rozměry:</b> byl jsem mile překvapen nízkou váhou (souprava je pouze na 4 baterie typu AA) a její celková vyváženost
v ruce. Skoro jsem ji necítil.
</p>
<p>
<b>Volant: </b>menšího poloměru s příjemným držením a nastavitelnou tuhostí odezvy. Nad ním pak přístup k trimům A, B a C.
</p>
<p>
<b>Rukojeť:</b> krátká, která padne přímo do ruky. Nad ní pak sada tlačítek D, E a F pro přiřazení jednotlivých funkcí, ke
kterým chcete mít okamžitý přístup.
</p>
<p>
<b>Display:</b> velký a přehledný s nastavitelným kontrastem. Pod ním je rolovací tlačítko. Tímto jediným pak máte přístup
do menu a pouze stiskem a rolováním ovládáte velmi přehledné menu.
</p>
<p>
<b>Anténa: </b>není integrovaná, zato krátká a s nastavitelným směrem. Samozřejmě sklopná.
</p>
<p>
<b>Podstavec vysílače:</b> zde se nachází zapínání soupravy a vstup pro nabíjecí konektor. V něm se umísťují 4 tužkové baterie.
</p>
<p>
Nyní k funkcím, kterými tato souprava disponuje. Do menu se dostanete krátkým stisknutím rolovacího tlačítka.
</p>
<p>
<b>MAIN: </b>návrat do základní obrazovky. Zde najdete údaje o názvu majitele, čísle a názvu modelu, napětí, stopky a
měřič provozu, % výchylek řízení a vizuelně pozice trimů plynu, řízení a třetího kanálu.
</p>
<p>
<b>MODEL: </b>máte možnost uložit až 30 modelů, přiřadit modelu až 10 znaků do názvu kopírovat data k jinému modelu.
</p>
<p>
<b>TRAVEL:</b> zde nastavujete výchylky serv na plyn, řízení a pomocný kanál 3. Po vstupu například do nastavení plynu vidíte graficky průběh křivky.
</p>
<p>
<b>STERING RATE:</b> neboli dvojí výchylky. Jednoduše si nastavíte dvě pozice serv a pak přiřazeným tlačítkem na rukojeti si ji vyberete.
</p>
<p>
<b>EXPONENTIAL:</b> tímto nastavíte citlivost kolem neutrálu na všech kanálech. Opět vše vidíte jak graficky, tak i v %.
</p>
<p>
<b>REVERS:</b> můžete nastavit revers na všech třech kanálech.
</p>
<p>
<b>SUB TRIM:</b> jemné doladění digitálního trimu. Nahradí to mechanické nastavení páky na servu.
</p>
<p>
<b>TIMER: </b>máte na výběr tři typy časovače a to: měřič doby používání baterií (jejich výdrž), režim odpočítávání a
klasické stopky. Opět můžete tyto funkce přiřadit zrychlenému tlačítku.
</p>
<p>
<b>BIND:</b> oblast pro spárování přijímače s vysílačem. Tady jsem poprvé použil návod&#8230; Je to však velmi jednoduché.
Prvně zapnete přijímač, do kterého zasunete do zdířky BAT/BIND párovací konektor (přiložen). Ten vám začne blikat.
Potom zapnete vysílač, jdete do menu BIND, nastavíte si kurzor na BIND, nastavíte si FAIL SAFE pozice a stisknete a
držíte BIND. Po cca 5 sekundách se přijímač rozsvítí a vše je hotovo.
</p>
<p>
<b>FRAME RATE:</b> výhodou této soupravy je, že si můžete nastavit odezvu na servo. Tři možnosti a to pro plně digitální
serva, pak digitální a ananlogová a potom nejpomalejší pro ty starší typy.
</p>
<p>
<b>MIXING:</b> mixáž kanálů řízení, plynu a třetího kanálu. Zatím jsem to nevyužil a ani nezkoumal. Zřejmě funkce pro majitele
spalovacích modelů.
</p>
<p>
<b>TRIM STEP:</b> zde můžete jemně doladit trim řízení, plynu a třetí funkce
</p>
<p>
<b>RESET:</b> klasická a známá funkce pro návrat k původnímu nastavení (továrnímu). Vymaže data pouze u vybraného modelu.
</p>
<p>
<b>MONITOR:</b> zde sledujete graficky a digitálně polohu serv.
</p>
<p>
<b>SYSTÉM: </b>zde nastavujete a přiřazujete tlačítkům na rukojeti a vysílači jednotlivé funkce z menu. Dle uvážení.
Včetně nastavení varovného signálu při poklesu napětí.. Zde měníte i název uživatele a kontrast.
</p>
<p>
<b>KOMPATIBILITA:</b> DX3R je možno spárovat s přijímači SR3000, SR3001, SR3500
</p>
<p>
<b>MODEL MATCH: </b> není možné řídit model, který není správně přiřazen do paměti
</p>
<p>
Stiskem a dlouhým podržením rolovacího tlačítka se dostanete ihned do základní obrazovky.
</p>
<p>
To by asi bylo vše, co jsem zatím vyzkoušel a mohu říci, že na závodě jsem byl maximálně spokojen. Při řízení jsem o
vysílači v ruce ani nevěděl.
</p>
<p>
Je pravda, že každé zařízení se může porouchat. Ale z vlastní zkušenosti vím, že pokud se vám cokoliv stane s vybavením
zakoupeným u firmy Martin Kořínek, nemusíte dlouze čekat na vyjádření výrobce, ale ihned dostanete výměnou nový komponent
a vy tak nejste odstaveni od možnosti dále závodit či investovat rychle a zbytečně do jiného výrobku.
</p>