Nebojte se páčkové vysílačky

Igor Vlahovič


<p>
Jak jsem napsal již v krátké zprávě, přešel jsem zpět na páčkovou RC soupravu. Po cca roce a půl používání volantové
soupravy. Ale na páčkové jsem začínal a dlouhá léta jezdil se soupravou, která měla jen mechanické trimy a revers na plyn
a zatáčení. A jezdil jsem s ní dobře. A tak nyní mám opět páčkovou soupravu, ale nyní na nejvyšší možné úrovni a to SPEKTRUM DX6..
</p>
Tato souprava má spoustu funkcí, které ani na auto nevyužiji. Ale většinu ano. Co se pro řízení modelu používá je možnost
nastavení dráhy serva a plynu, exponenciální funkce na oba kanály, dvojité výchylky, reversování a přesné digitální trimy.
To jen v základu a v kostce. Manuál k soupravě má kolem 70 stran, ale ten budu studovat, až budu mít letadlo :).
</p>
<p>
První pokusy s novou soupravou proběhly kde jinde než na domácím testovacím okruhu v Brně – Globus. V první fázi jsem zkoušel
řídit model bez toho, že bych zaaretoval knipl plynu a řízení do pevné polohy. Navíc knipl plynu ve směru nahoru a dolů (na pravé
straně) nemá pružinku, takže nemá odpor a palec při zatáčení tlačil občas nahoru a občas dolů. Zvykl jsem si na to, ale nebylo to ono.
Občas jsem chyboval. A tak jsem začal přemýšlet, jak zaaretovat pozice obou drah a tím dosáhnout vyšší přesnosti.
</p>
<p>
Nakonec jsem to vyřešil jednoduchým a účelným způsobem. Z plastové destičky jsem vyřízl kulatý tvar přesně dle prohlubní u řízení.
Potom jsem přesně vyměřil otvor pro dráhu kniplu a tento otvor opět vyřízl. Oboustranou lepící páskou jsem připevnil přesně tyto „vložky“
do kulatého průzoru. Nezbývalo než záslepku upravit vzhledově stříbrnou porézní folií a opatřit nápisem. A bylo hotovo. Kdykoliv mohu
vložku vyndat a použít opět všechny směry.
<p>
Test s již zaaretovanou pozicí obou drah jsem provedl den před závodem a byl jsem mile překvapen, že došlo k celkovému zpřesnění
řízení. Nyní již nedocházelo k odchylkám kniplu a již jsem se cítil jako za starých časů. Před tím jsem míjel obrubníky
s větším respektem, nyní však na jistotu těsně kolem nich. A tak jsem si to představoval.
</p>
<p>
Nakonec celého upgradu vysílače jsem jej vybavil poutkem a popruhem, takže nyní mohu pohodlně vysílač nosit na krku.
</p>
<p>
Součástí balení je 6ti kanálový přijímač AR6000, který je duální a tím se zvyšuje bezpečnost přenosu signálu. Tím pádem ale nejde spárovat
s klasickým přijímačem SPEKTRUM SR3000 popřípadě s micro SR350. A to díky duálnímu systému.
</p>
<p>
Dále jsou součástí 4 kusy micro serv. Ale ty nejdou pro model micro použít, neb mají plastové převody a nejde na ně dát servosaver.
</p>
<p>
Jinak pohyb v menu a nastavení jedotlivých funkcí je velmi intuitivní a není potřeba ani manuál. Vše jsem nastavil rychle. Jen mi dalo
práci vybrat vhodný kanál pro plyn, který musím mít na levé straně. Plyn na přijímačí nebylo možné použít, jelikož je naprogramován
na pravou stranu. Nakonec funkci plynu zastoupil ELE chanel a funkci řízení AILE chanel (zkratkovitě). Celá kalibrace regulátoru TEKIN
Mini Rage proběhla naprosto bez problémů a i nastavení dráhy serva bylo snadnou záležitostí. Jako
zdroj napětí jsem opět použil baterii LiPo 3S 1300 mAh DESIRE POWER. Výdrž je dostatečná.
</p>
<p>
Nyní s napětím očekávám výsledek sobotního závodu Xray Challenge Morava, který proběhne již v sobotu 5.7.2008 ve Svitavách. Jak se mi povede
s novým systémem. O tom všem vás budu informovat.
</p>