TECH: Tamiya TT01E – závodní limity

Igor Vlahovič


<p>
Podvozek Tamiya TT-01E v lehkém tuningu jsem měl možnost již delší dobu testovat. S tímto podvozkem jsem absolvoval několik závodů a to jak <!– separe –>s motorem stejnosměrným Johnson 540-J, tak ještě dříve s Migem 500 a také se střídavým motorem 17,5 jako zvolenou nejsilnější variantou pohonu.
</p>
<p>
Za tuto dobu jsem testoval především jízdní vlastnosti šasi. Nyní vám shrnu na co má tento podvozek po závodní stránce a jaké jsou jeho omezení oproti konkurenci v podobě karbonových podvozků. Tak tedy pojďme na to:
</p>
<p>
Jen na začátek ujasním lehký tuning mého TT-01E a to: ALU kardan a unášeče, kuličkové diferenciály, olejové krátké tlumiče, univerzální kardany a zadní sbíhavost 2°. Ostatní je standard. Tedy ještě kuličková ložiska mám v podvozku.
</p>
<p>
1. Tamiya Cup &#8211; jezdím v zimní sezóně tento seriál s motorem Johnson 540-J a v tomto případě je podvozek naprosto krásně řiditelný a požitek z jízdy je nádherný. Rychlost zvládne i začátečník a o podvozek se nemusíte vůbec starat. Zde nejsou ani třeba kuličkové diferenciály. ALU kardan a kovové kardany model zklidní a není na dráze vůbec slyšet. Opotřebení je minimální. I s planetovými diferenciály jsem jej jezdil a i tak byla jízda výborná. Jedu nejtěžší tabulkový převod 55/28 a jsem jím omezen na 5.10 koncový. Při stejném motoru mají jiné podvozky možnost jít níže.
</p>
<p>
Pokud jsem mohl srovnat jízdu oproti například podvozku XRAY T2R, se kterým jezdí Hobby Oldřich Groch, pak jsem měl co dělat, abych Oldovi stačil. On měl v podvozku motor Carson a ten mu umožnil lepší akceleraci a lehkost v průjezdu zatáček. Pokud by i on použil Johnson variantu, má šance by se zvýšily. Pokud by Olda nezvolil převod pod 5.10. Otázka je, zda by to motor i v šasi Xray T2R přežil.
</p>
<p>
2. Hobby v létě 2010 v rámci Speed Passion Challenge – zde jsem otestoval model s motorem Mig 500 Race. Na převod 58/24 v létě motor držel dobře. Na 55/28 jel naprosto famózně, ale po 4. bateriích jsem jej uvařil. A to i s větráčkem. Ale i tuto rychlost šasi zvládne a já se nestačil divit. I ostatní mi to potvrdí.
</p>
<p>
3. Xray Challenge Morava, Open Tour Rtyně &#8211; tyto závody jsem vždy jel v kategorii Stock Standard s motorem 17,5. A to v nejsilnější variantě komba možné použít: LRP SXX TC Spec regulátor a motorem LRP X12 17,5. Převod opět nejtěžší, tedy 5.10. Jízdní vlastnosti opět nadmíru dobré, ale model díky váze, omezené geometrii byl líný do zatáček a musel jsem do nich najíždět s předstihem. Tedy točit kola do rejdu mnohem dříve než konkurence, abych se tam &#8222;vlezl&#8220; a udržel stopu. Navíc akcelerace po startu byla pomalá a top speed také nebyl ideální. Právě kvůli omezenému převodu.
</p>
<p>
Měl jsem možnost nastavit na regulátoru vyšší hodnotu akcelerace než 6tý stupeň a nebo i změnit časování motoru vce jak 0°. Ale to by teplota motoru přesáhla 90°. A jak jsem se bavil s kolegy, motor při 100° a více ztrácí výkon a přehřívá se. A tak jsem dále nešel. Ale ani toto by nepomohlo.
Kluci s karbonovými podvozky jeli zatáčky ostře a byli z nich mnohem rychleji pryč. Ta lehkost byla vidět na první pohled. Vyšší rychlost bych možná dosáhl, ale jízdní vlastnosti by se nezměnily k lepšímu. Ale jinak jsem naprosto spokojen, jak auto funguje a jak krásně ladně krouží.
Na svezení ve finále B jsem vždy dosáhl a užil jsem si ho naplno. Ani umístění celkově nebylo špatné na to, s čím jezdím. Ale na špičku nikdy nebudu mít.
</p>
<p>
Proto tento podvozek určitě zvládne jak plechovku, tak i 17,5ku střídavý motor a rozhodně se svezete krásně. Ale na přední místa nepomýšlejte. To už musíte mít lepší podvozek.
</p>
<p>
Omezení Tamiya TT-01E tedy spočívá v:
</p>
<p>
– maximální převod 55/28 (5.10 koncový), konkurence může jít pod 5.00
</p>
<p>
– váha podvozku a jeho těžiště
</p>
<p>
– pevně daná geometrie. Můžete pořídit vše nastavitelné, ale moc to nepomůže
</p>
<p>
– čím více je dráha členitější a zatáčkovitá, tím více jste v nevýhodě. Model je klidný, ale pomalý do a na výjezdu ze zatáček
</p>
<p>
– těžký převod u slabých motorů znamená větší teplotu a musíte ji hlídat
</p>
<p>
Takže pokud se pouze chcete povozit a nemáte chuť investovat do lepšího šasi, pak výše uvedené kombinace podvozek v pohodě zvládne. A opotřebení je minimální. Údržba také. Vydrží opravdu hodně. Tamiya Cup naprostá vyrovnanost, Hobby už malá nevýhoda, u Stocku již podstatné rozdíly i s dobrou elektronikou.
</p>
<p>
Pokud máte ambice vítězit například ve Stock Standard, pak budete muset volit lepší podvozek a stačí na to i Xray T3R a jemu podobným. Toto je moje dosavadní zkušenost a pohled na výsledek testů podvozku Tamiya TT-01E v různých kategoriích. Níže máte ukázku jízdy z posledního závodu OPEN Tour Rtyně, kde jsem jel s karoserií Arta Garaiya. Tam můžete vidět rozdíl v jízdě.
</p>

<p>
<CENTER>
<iframe title=“YouTube video player“ width=“425″ height=“344″ src=“http://www.youtube.com/embed/hPO3d4xmb3Y“ frameborder=“0″ allowfullscreen></iframe>
</CENTER>
</p>