TECH: základní info o volbě převodového poměru

Igor Vlahovič


<p>
Do redakce mi přichází různé e-maily, ve kterých vy, čtenáři, podáváte návrhy na
další obsah článků. Jedním z nich bylo stručné vysvětlení volby <!– separe –>převodových
poměrů a jaký to má vliv na rychlost modelu, spotřebu energie a teplotu motoru.
</p>
<p>
Na toto téma by se dalo psát velmi široce, ale mohu to demonstrovat na podvozku
Tamiya TT-01E, se kterým mám zkušenosti. Navíc níže uvedená fakta platí i pro ostatní
typy podvozků. Pouze se musí brát v úvahu typ motoru.
</p>
<p>
Jeden z dotazů vznikl na základě požadavku zrychlení modelu TT-01 v sadě RTR. Přirozeně
je v RTR sadě zvolen tak jako u stavebnice pouze základní převod 61/19, kde 61 zubů má pohonné kolo
a 19 zubů má pastorek. Takže v základu začínáte na koncovém převodovém poměru 8.35. S tímto převodem
jede model velmi pomalu zejména s motorem Mabuchi RS540. Doba jízdy je však poměrně dlouhá (závisí však na
kapacitě baterie).
</p>
<p>
A jak zrychlit model ? Konkrétně si to budeme ukazovat na podvozku Tamiya TT-01 s tím, že u ostatních k tomu přistupujeme stejným způsobem.
</p>
<p>
Jednoduše zakoupíme sadu dvou pohonných kol o počtu zubů 58 a 55. Jak vidíte, počet zubů je menší. Se zmenšujícími se zuby na pohonném kole pak musíme volit pastorek o větším počtu zubů. Zatímco u TTčka jsou jasně vymezeny pozice pro jednotlivé kombinace všech tří kol 61, 58, 55, u jiných typů je možné nastavit zubovou vůli přesně dle potřeby a převodování je více variabilní. Uveďme si pár příkladů a vyvodíme z toho závěr:
</p>
<p>
Prvně si uvedeme vzorec, podle kterého u podvozku TT-01 spočítáme ihned koncový převodový poměr. Musíme však vždy znát tzv. vnitřní převodový poměr (každé šasi ho má jiný). U TT-01 je vnitřní poměr 2,6, takže koncový počítáme takto: 61/19 x 2,6 = 8.35. Tedy počet
zubů pohonného kola vydělíme počtem zubů na pastorku a vynásobíme koeficientem 2,6. Stejným způsobem postupujeme u dalších kol a pastorků. Platí to i pro jiné podvozky, ale u těch musíte znát jejich vnitřní ratio.
</p>
<p>
U TT-01 máme nejlehčí převod koncový 8.35, nejtěžší naopak 5.10 (tedy 55/28 x 2,6). Tím druhým jmenovaným končí možnost nejtěžšího převodu. U řemínkových speciálů a jiných je možné se dostat i pod 4.00. A naopak se můžete dostat nad 8.35. Z toho například vyplívá
nemožnost rychlostně doladit model TT-01 oproti jiným podvozkům na dlouhých tratích.
</p>
<p>
A když už nyní víme koncové převodové poměry, je potřeba vysvětlit, jak se to chová v praxi. Platí tedy:
</p>
<p>
1. čím lehčí koncový převod zvolíme, model pojede pomaleji, bude mít malou spotřebu, dlouhý dojezd a chladnější motor
</p>
<p>
2. čím těžší převodový poměr zvolíme, model pojede rychleji, bude mít větší spotřebu, kratší dojezd a motor bude více zahřátý
</p>
<p>
V závislosti na těchto údajích je potřeba ještě brát v úvahu typ motoru. Ty mohou býti vysokootáčkové, kde se doporučuje lehké ratio. Na druhé straně jsou motory do zátahu, kdy je potřeba zvolit poměr těžší. Vždy je potřeba prostudovat technické parametry daného motoru,
případně se poradit s prodejcem či pořadatelem závodu.
</p>
<p>
Pro příklad: motor Johnson snese i převod 55/28, ale bez aktivního chlazení může dosahovat teplota motoru k 90°. Což již není optimální pro jeho výdrž. Vždy by se měl převodový poměr volit s rozumem a začít raději na lehčím a po kontrole teploty motoru „přitvrzovat“. Pak
se také může stát, že motor přehřejete a buď vám bude po krátké době slábnout, nebo ho spálíte úplně. Magnety se totiž přehřejí a ztratí svoji účinnost.
</p>
<p>
Střídavé motory snesou poměrně těžké převodové poměry protože mají vyšší účinnost a tím získáte i delší dojezdový čas. Stejnosměrné motory jsou na tom hůře.
</p>
<p>
Na úplný závěr příklad: pokud pojedete na modelu Tamyia TT-01 převod 61/19 (8.35 koncový převod), pak doba jízdy na baterii o kapacitě 5000 mAh bude cca 60 minut jízdy. Přirozeně se stavebnicovým motorem Johnson. Pokud zvolíte nejtěžší ratio 55/28 a budete mít stejné
komponenty, počítejte s dobou jízdy cca 35 minut.
</p>
<p>
Poslední rada nakonec: pokud bude možnost, motoru pomůže pasivní chlazení v podobě ALU chladiče nebo třeba i aktivní chlazení v podobě větráčku. Tyto komponenty se dají bez problémů pořídit u prodejců RC modelů. Kutilové pak navštíví prodejny s elelktrotechnikou a pořídí
větráček popřípadě i tam.
</p>
<p>
Snad toto základní osvětlení začátečníkům pomůže při jejich startu do jízd s RC modelem aut.
</p>