TECH: Tamiya TT-01E vs kombo Speed Passion

Igor Vlahovič


<p>
<b>Aktualizace 25.8.2010 – druhé kolo testů</b>
</p>
<p>
Rozhodl jsem se pro další test. Mám k dispozici střídavý set Speed Passion. Regulátor je
Cirtix Club Stock Race, motor 13,5 T. Tento systém zatím používám v <!– separe –>podvozku TRF 416X, ale nyní bude mít větší využití.
</p>
<p>
Tento set jsem jednoduše nainstaloval do modelu Tamiya TT-01E. Osazení nebylo obtížné a to díky
systému Plug and use – regulátor se k motoru připojuje přes konektory, nepájí se. Motor je osazen pasivním chladičem a nad ním je aktivní větráček 4 x 4 cm na 5V.
</p>
<p>
Po naprogramování regulace, kterou nelze nastavovat a tím zvyšovat výkon systému, jsem uvedl systém
v činnost. Z TRF mám zkušenost, že na převod cca 4.48 (konečný převod) jede model velmi příjemnou stock rychlostí. Proto jsem osadil motor pastorkem 24Z a hlavní kolo zůstalo 58Z. Koncový převod v tomto provedení je 6.28. Což je poměrně lehké ratio.
</p>
<p>
Domnívám se, že tato varianta motoru a převodu bude pro tento lowend podvozek příjemnou variantou pro rekreační jízdy. Vše bude otestováno oproti motoru MIG 500, Carson CE4. Navíc se zvýšenou účinností střídavého motoru bude doba jízdy delší a teplota motoru bude nižší jak u stejnosměrné varianty.
</p>
<p>
Takže proběhne test rychlosti a také délka jízdy na LiPo o kapacitě 4000 a 5000 mAh. Rozhodně pro časté rekreační jízdy a tréninky bude toto lepší a ekonomičtější řešení. „Plechovky“ předepsané do Hobby kategorie budou šetřeny a protože i stejnosměrné kombo je kompletní, bude stačit pouze přehodit jednoduše systémy v modelu.
</p>
<p>
Již brzy tedy proběhnou testy výše avizované. Přikládám ilustrační foto z instalace.
</p>
<p>
<b>Testy 24.8.2010</b>
</p>
<p>
První test proběhl dne 24.8.2010. Pčevodový poměr v modelu TT-01 byl zvolen nejlehčí, tedy
61/19. Motor nebyl časován a baterii jsem použil LiPo o kapacitě 5000 mAh 30C. Dobu jízdy jsem
si stanovil 30 minut. Potom jsem baterii dal na nabíječ a dostal jsem do ní 3188 mAh. Motor byl
Speed Passion 13,5, regulace SP Cirtix Club Stock Race, jak bylo výše uvedeno. O teplotě obou zařízení není potřeba hovořit – oboje bylo vlažné.
</p>
<p>
Dalším testem tento den bylo zevrubné srovnání rychlosti oproti motoru MIG 500. Na druhém modelu byl převodový poměr 61/22 a opět LiPo baterie. Na mém TT-01 byl převodový poměr 58/24. Motor opět nečasován. Akcelerace a rychlost byla srovnatelná. Minimální rozdíl. Což je velmi zajímavé zjištění. Když jsem měl převod ponechán 61/19, potom jsem oproti Migu 500 (61/22) či Carsonu CE4 (58/24) ztrácel.
</p>
<p>
Další částí bude použití převodového kola 55 a pastorku 26 zubů. Motor SP 13,5 bude načasován. Opět proběhne srovnání oproti MIG 500. Zde bude nejprve 61/22 a potom 58/24. Uvažuji i o testu motoru 17,5 v plném časování motoru a převodu 55/26.
</p>
<p>
<b>Testy 25.8.2010</b>
</p>
<p>
Tento den jsme se na dráze Globus sešli já, Radek Skopal, Míla Streichsbier a nakonec
přijel i kolega Robin Kovařík. Já dal do modelu TT-01E střídavý motor Robitronic 17,5T, převodový poměr 55/26.
Motor jsem načasoval na 4°. Baterie byla opět použita Lipo 5000 mAh 30C.
</p>
<p>
Kolegové měli také podvozky Tamiya TT-01. Radek Skopal měl převod 58/25 a motor Carson CE4. Míla
se testu neúčastnil. Robin Kovařík měl převod 55/25 a motor MIG 500. Všichni jeli LiPo baterie.
</p>
<p>
Na střídavém motoru Robitronic bylo v podstatě skoro vše na maximu. Časování má ještě malou rezervu a
převod také 2 zuby v záloze. A jak to dopadlo vůči kolegům ?
</p>
<p>
Model Radka Skopala (motor Carson CE4, ratio 58/25) byl nepatrně pomalejší na dlouhém úseku. Ale bylo to také způsobeno kapacitou LiPo baterie – pouze 2200 mAh. Ale na technické trati se rozdíl smazává. Na delši trati potom bude ztrácet.
</p>
<p>
Model Robina Kovaříka (motor MIG 500, ratio 55/25) byl naopak nepatrně rychlejší než model můj s výše uvedeným nastavením. Oba modely měly v záloze ještě těžší převody a já to časování. Ale i tato kombinace byla poměrně vyrovnaná.
</p>
<p>
Velký prim zde hrála teplota motoru. Robitronic nevěděl že táhne celý podvozek. MIG 500 byl na tom hůře a baterii spotřeboval taky poněkud rychleji. Carson jsme teplotně nezkoumali. Každopádně střídavá varianta byla vlažná.
</p>
<p>
Co se týše spotřeby střídavého systému v mém modelu: jel jsem opět 30 minut jízdy. Potom jsem baterii 5000 mAH dal na nabíječ a dostal jsem do ní 4505 mAh. Což je vzhledem k převodovému poměru pozitivní údaj.
</p>
<p>
Uvažoval jsem ještě o testu motoru 21,5. Ale výše uvedeného vylývá, že by i na nejtěžší převod již model nestíhal rychlostně. Takže prozatím zůstanu u varianty 17,5T a proběhnou další podrobnější testy včetně video dokumentace.
</p>
<p>
Smyslem testování je najít střídavou variantu do Hobby kategorie s tím, že i když bude vše „vyšpičkováno“ ve všech variantách, pořád to bude řiditelné a vyrovnané. Protože TT-01 má omezené převodování (55/28 max), pak je potřeba najít i střídavou alternativu. Rozdíl
je v tom, že při takto zvoleném převodu Carson a Mig nemusí vydržet při vyšší okolní teplotě (navíc budou postupně slábnout). Střídavá varianta bude naprosto v normě a na výkonu ztrácet nebude. Při myšlence, že by měli takový systém všichni, šlo by o hodně vyrovnané
závody. Ale všechno chce svůj čas… Další testy proběhnou ve Slavkově u Brna .
</p>