TECH: opotřebení ozubení na podvozku Tamiya TT-01

Igor Vlahovič


<p>
Mnozí čtenáři tohoto portálu a i kolegové ví, že s podvozkem Tamiya TT-01E jezdím
více jak rok a půl. A nejezdím občas, ale v podstatě jsem na <!– separe –>drahách a závodech
pořád.
</p>
<p>
Auto až na alu kardan a nyní olejové tlumiče mám v základu. My se dnes podíváme na výdrž
převodového ústrojí tohoto podvozku po takto dlouhé době provozu.
</p>
<p>
Dne 20.8.2010 se poprvé ozval ze zadní nápravy při akceleraci neblahý zvuk v podobě typického
přeskočení zubů. Na řadu přišel šroubovák a demontáž zadního diferenciálu a jeho ozubení. Včetně
„ozubené hrušky“ přes kterou se přenáší síla z kardanu.
</p>
<p>
Jak jsem si správně myslel, ozubená hruška byla již velmi opotřebována. Ozubení na diferenciálu
bylo ještě v pořádku. A tak bylo potřeba tuto část vyměnit. MPM s.r.o. v Brně díl skladem bohužel nemělo,
ale firma Reichard mě opět překvapila. Podvozky TT-01 prodávají a tím pádem vedou i základní náhradní díly.
Jeden na mě čekal a to v hodnotě 165 Kč. Za tuto cenu jsem pořídil kompletně nové ozubené ústrojí modelu tedy:
</p>
<p>
– těla planetových diferenciálů, obě ozubené hrušky, základní převodové kolo 61Z, pojistný plastový kroužek a hnací ozubení diferenciálů. Tímto balíčkem jsem po roce a půl repasoval to nejvíce namáhané. Přirozeně jsem vyměnil i předek, který byl přece jen v lepším stavu.
</p>
<p>
Když uvážím hodnotu opravy vůči délce výdrže, kvalita bílého plastu je velmi dobrá. Pokud mně to vydrželo bez údržby a výměny takovou dobu, pak pro některé je to otázka roků…
</p>
<p>
Na foto vidíte opotřebení ozubení a to i vůči novému dílu. Zdokumentoval jsem i balíček s novými díly pro ilustraci a orientaci.
Celá výměna netrvala déle jak 20 minut.
</p>